Tema del dia 31/05/2015

Jaume Garau: “Els vots ja no són de ningú”

L’endemà de les eleccions autonòmiques, insulars i municipals, Jaume Garau acabà el contracte amb MÉS per Mallorca

Cristina Ros
3 min
Jaume Garau: “Els vots ja no són de ningú”

PalmaL’endemà de les eleccions autonòmiques, insulars i municipals, Jaume Garau acabà el contracte amb MÉS per Mallorca. No debades, la campanya electoral està acabada i aquest economista, expert en prediccions de mercat, n’ha estat el coordinador, el cap “d’un equip de 10 persones” (no deixa de recordar-ho) que han fet la que per tothom és la millor campanya que es recorda. Ho reconeixen fins i tot des dels altres partits.

Esperàveu els resultats electorals que ha obtingut MÉS després de la campanya que heu dirigit?

Des que començàrem a planificar-la, a principi d’octubre, que és quan es dissenyà tota, ens fixàrem com a objectiu 50.000 vots. Férem una enquesta que ens donà una bossa de 69.700 vots, 19.500 dels quals ballaven entre MÉS i Podem, 17.200 podien ser per al PSIB o per a MÉS i, fins i tot, n’hi havia 5.000 que podien venir del PP. Si 50.000 vots ja era un objectiu ambiciós, 68.000 és una cosa que era impensable a l’octubre. És més, el divendres de final de campanya, ens reunírem per fer-ne una valoració. Vaig projectar la pregunta: “Què passarà el 24-M?”I, tot seguit, la resposta va ser: “No ho sabem”. Després els vaig explicar que teníem una forquilla d’entre 30.000 i 43.000 vots. Això vol dir que si he estat un bon cap de campanya, com diuen, a l’hora de predir els resultats he estat un desastre [riu].

Quines són les claus per a una bona campanya?

És clau tenir-ho tot molt planificat. Nosaltres dissenyàrem la campanya des del principi a la fi entre octubre i novembre, amb totes i cadascuna de les actuacions. També és imprescindible estar molt ben organitzats i evitar els mals hàbits. La política ha canviat enormement, així que era clau fer un canvi de relat, fugir dels temps clàssics i deixar de banda allò que ja se li suposa al partit, en aquest cas MÉS. Per això, vaig descartar insistir en temes com la llengua i el territori. No tothom va entendre que no féssim campanya pel català, però no cal insistir en allò que tothom sap de tu.

Amb quins adjectius us plantejàreu la campanya?

Volíem fer un bon relat amb propostes originals i creïbles, un relat unificat que conformàs un discurs entenedor, que s’explicàs de manera fàcil i que presentàs unes persones i un partit proper. La gent no vol pantalla de plasma. A més, havia de ser una campanya austera. S’ha gastat molt manco que per a les eleccions de fa quatre anys. Per això hem fet una campanya d’artesania, aplicant el concepte clau de l’artesà: la feina ben feta, però amb la força d’un gremi. Hem arribat a fer 5.000 imatges diferents. Es diu aviat. També decidírem que era essencial que no hi hagués egos per fer un bon treball d’equip, encara que n’hi hagués un que marcàs els gols.

I pel que fa les actuacions, què en destacaríeu?

En començar, els vaig dir: “Només farem tres coses”. Arribarem a la gent per dalt, amb aparicions a la premsa pensades. Arribarem de tu a tu, amb cafés amb la gent. Si a les llistes hi havia 700 persones, cadascuna havia de fer tres cafès. I, finalment, arribarem a la gent per baix, a través d’internet i les xarxes. També vaig donar la consigna que aplicaríem la regla del 10x10x10: qualsevol projecte polític s’ha d’explicar en 10 mesures, cadascuna d’un màxim de 10 paraules que s’han de poder entendre per un nin de 10 anys.

La política és màrqueting? Com ha canviat la manera de fer política?

No, la política no és màrqueting, és amb la feina de cada dia quan et guanyes la credibilitat. MÉS ha fet campanyes durant tota la legislatura: pel Jonquet, per les televisions catalanes, pel port petit al Molinar... La gent avui està molt informada i té ganes de política perquè ho passa fatal. La política s’ha tornat molt líquida, no hi ha grans fidelitats. Els vots ja no són de ningú, com s’ha demostrat, i això és una meravella. Els 68.000 vots que ha obtingut MÉS només es podran celebrar quan s’aconsegueixi reduir l’atur i millorar les condicions de vida de tothom. Per això es fa política.

stats