Publicitat
Publicitat

INFRAESTRUCTURES

Foment divideix Adif perquè no generi dèficit públic

La constitució d'una empresa per gestionar la xarxa de l'AVE és el pas previ a la seva liberalització

El consell de ministres va aprovar ahir la divisió d'Adif, l'empresa pública gestora de la xarxa ferroviària espanyola, en dues empreses: una, que es continuarà dient Adif, que gestionarà la xarxa de ferrocarril convencional, i una altra, que s'anomenarà Adif Alta Velocitat, que s'ocuparà de la gestió de la xarxa de l'AVE. Amb aquesta segregació de l'alta velocitat, el ministeri de Foment aconseguirà que l'alt deute de l'AVE, fruit de la construcció de centenars de quilòmetres, a més de 2.000 en construcció, i de les estacions i instal·lacions, no generi dèficit públic. Però no perquè no en tingui, sinó perquè la configuració de la nova societat no afectarà la comptabilitat del govern espanyol.

La ministra de Foment, Ana Pastor, va explicar ahir que, un cop dividida entre Adif i Adif Alta Velocitat, només la primera de les dues societats públiques "computarà en el sector de les administracions públiques en termes de comptabilitat nacional", i va afegir que "no tindrà un impacte significatiu en el dèficit". I és que bona part dels 13.000 milions d'euros de deute de l'ens corresponen a la construcció dels 3.100 quilòmetres d'AVE, i passaran a la segona societat. Espanya és el país europeu amb més quilòmetres d'alta velocitat i el segon del món, només per darrere de la Xina. Amb aquesta nova comptabilitat, el govern de Rajoy evitarà que el retorn d'aquest deute i el pagament dels interessos vagin a la "comptabilitat nacional" i incrementin el dèficit de l'Estat.

Foment va garantir que la nova societat mantindrà les condicions laborals dels treballadors però que tampoc no suposarà cap "increment de dotació ni retribucions ni despeses de personal". De fet, les dues empreses tindran una única estructura organitzativa, amb el mateix president i consell d'administració.

Pastor va donar altres arguments per a la divisió d'Adif. De fet, amagar dèficit no és el més important per a la ministra, que va parlar de "màxima eficiència" i d'una "més gran racionalització", que derivaran de la segregació de l'alta velocitat. L'executiu espanyol preveu que la nova societat es financi "majoritàriament amb els seus ingressos, amb els ingressos dels operadors i els ingressos dels mercats".

Un concurs molt esperat

La via de finançament que obrirà pròximament el ministeri és la liberalització de l'alta velocitat, prevista per a la primera meitat de l'any que ve. Així, la divisió d'Adif suposa un pas previ a aquest procés, que suposarà l'obertura del servei del TGV a operadors privats, que competiran amb l'AVE de Renfe. Diverses empreses s'han interessat en aquest procés, com les constructores Comsa, Acciona, OHL i Ferrovial, grups de transport per carretera com Alsa i fins i tot la família Lara, propietària del grup editorial Planeta. Actualment estan a l'espera que el govern espanyol tregui a concurs les llicències per estudiar-ne les condicions.

A més de la liberalització, que generarà ingressos a Adif Alta Velocitat, el ministeri de Foment preveu que les dues empreses puguin acudir al mercat a buscar finançament. La societat que gestionarà l'alta velocitat preveu captar 2.800 milions durant el 2014 amb diverses emissions de bons.