Portada 13/10/2015

Educació assegura que la LOMQE no dóna marge per oferir Història i Cultura de les Balears

Antoni Morante desmenteix que es redueixin hores lectives d'Història, Història de l'Art i Geografia a Batxillerat

Mercè Pinya
4 min
El director general de Planificació, Ordenació i Centres, Antoni Morante. ISAAC BUJ

PalmaL'assignatura d'Història i Cultura de les Illes Balears, que s'impartia des del curs 2002/03 i que enguany s'ha deixat d'impartir en compliment dels currículums LOMQE aprovats per Núria Riera, no s'ha inclòs en l'esborrany de nous currículums LOMQE que ha elaborat la Conselleria d'Educació a causa del poc marge que dóna la llei. Tot i que la LOMQE no posa limitacions a l'hora d'establir assignatures de lliure configuració autonòmica, sí que fixa que només es podrà tenir en compte una matèria a l'hora de decidir la promoció dels alumnes. “Vol dir que si posàssim alguna altra matèria en aquest bloc, seria una 'maria', ja que la seva qualificació no es podria tenir en compte a l'hora de decidir el pas al curs següent o l'obtenció del títol”, explica el director general de Planificació, Ordenació i Centres, Antoni Morante. Així, tenint en compte que només pot computar una assignatura de lliure configuració autonòmica i que la llei obliga a posar aquí l'assignatura de llengua pròpia, el Govern creu que aquesta matèria que s'havia impartit durant 12 cursos quedaria “devaluada acadèmicament” atès que la seva qualificació “ja no es podria tenir en compte a l'hora de decidir el pas al curs següent o l'obtenció del títol.”

Aquesta qüestió serveix a la Conselleria d'Educació per desmentir també que “la majoria de comunitats” facin assignatures de lliure configuració autonòmica, com apunta la petició que ha impulsat un grup de professors per demanar al Govern que recuperi l'assignatura desapareguda. “Només ho fan algunes de les comunitats que no tenen llengua pròpia, com Aragó i Canàries”, assegura Morante.

D'altra banda, la Conselleria d'Educació argumenta també que l'assignatura d'Història i Cultura de les Illes Balears era una assignatura optativa, una categoria que ara desapareix amb la LOMQE. Així, a Batxillerat es passen a oferir ara matèries específiques, “amb un llistat tancat del qual els alumnes han de cursar un mínim de dues i un màxim de quatre cada curs”. La Conselleria d'Educació ha optat en l'esborrany de currículums, que aquesta setmana s'espera que es publiqui en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma, per oferir-ne dues, “com la majoria de comunitats”, aclareix el director general. El fet que el llistat d'assignatures específiques sigui tancat significa que no s'hi poden afegir matèries distintes de les que marca el Ministeri d'Educació.

Per tant, tot plegat condueix que l'única possibilitat d'oferir aquesta matèria seria que fos una assignatura de lliure configuració autonòmica, però sense validesa a l'hora d'avaluar amb vista a la promoció o la titulació. A més, això implicaria que s'hauria de fer a més de totes la resta d'assignatures que sí que computen a l'hora d'avaluar, la qual cosa es traduiria en un augment de les hores lectives. “Es trastocarien els horaris i no es podria tenir en compte per a la promoció ni per a la titulació i això ens semblen inconvenients seriosos”, afirma Antoni Morante. “En absolut no es tracta de manca d'interès per la cultura i la història pròpies”, hi insisteix.

No hi ha risc per a les plantilles

La Conselleria no reduirà les hores d'Història del Món Contemporani i de l'Art i Geografia

La petició impulsada pel grup de professors i que s'adreça al conseller Martí March i al director general de Planificació, Ordenació i Centres, Antoni Morante, assegurava també que el nou esborrany de currículums LOMQE redueix de quatre a tres les hores lectives d'Història del Món Contemporani de primer de Batxillerat i de Geografia i Història de l'Art de segon. Una crítica errònia, ja que en la proposta que s'ha enviat ja als centres “s'han recuperat aquestes quatre hores per a totes les matèries de modalitat. Aquesta al·legació no es correspon amb la proposta actual de currículums”, aclareix el director general. D'aquesta manera, queda esvaït el risc sobre les plantilles que exposa el full de recollida de signatures dels professors. “No hi ha risc”, subratlla.

La Conselleria d'Educació confia que la proposta de nous currículums LOMQE que substituiran els que impulsà i aprovà Núria Riera el mes de maig passat es publicarà aquesta setmana al BOIB. L'esborrany ja va ser enviat la setmana passada a tots els centres i a les entitats i organitzacions de la comunitat educativa perquè hi facin les al·legacions i aportacions pertinents. Una vegada es publiqui al Butlletí Oficial, es tindrà el termini d'un mes per recollir aquestes al·legacions. Cal recordar que l'anterior Govern va donar només 7 dies, el mínim legal, per esmenar 76 assignatures dels currículums d'ESO i Batxillerat. L'actual equip de la Conselleria d'Educació assegura, per contra, que vol garantir que tota la tramitació es faci sense presses ni vies d'urgència per poder garantir-hi la participació ciutadana.

Educació es compromet, a més, a respondre "totes les al·legacions", que es publicaran també en finalitzar el termini juntament amb la resposta donada en cada cas "per donar més transparència" a tot el procés, ha assegurat Morante a l'ARA Balears.

stats