Publicitat
Publicitat

TURISME

El curiós idil·li de la crisi i els hotels de luxe

Les habitacions de cinc estrelles de Barcelona són un 25% més rendibles que abans del crac

No tothom hi perd amb la crisi. Pot semblar una paradoxa, però tot i que la majoria de la població, especialment als països occidentals, s'ha vist obligada a ajustar-se el cinturó en els últims anys per fer front a la recessió, hi ha una petita capa de la societat que cada cop gasta més. Aquest és el públic objectiu del sector del luxe, que en alguns casos no només no ha notat la crisi, sinó que se n'ha vist beneficiat.

És el cas, per exemple, de l'oferta hotelera premium de Barcelona, que, segons un estudi recent de la consultora immobiliària Jones Lang LaSalle, no només creix, sinó que ho fa a un ritme vertiginós. Algunes mostres: entre el 2010 i el 2012 el benefici per habitació dels hotels de luxe barcelonins va créixer un 25%, ja que va passar de 176 a 220 euros, i el nombre d'habitacions de cinc estrelles va créixer en un 20% des del 2008 -coincidint amb l'inici de la crisi-. Aquest comportament, segons els experts, no és del tot estrany, perquè, tot i que l'economia local està molt deprimida, el sector dels turistes més rics d'alguns països estrangers, com Rússia i l'Aràbia Saudita, creix molt ràpidament. Però no tots els hotels de cinc estrelles són capaços d'aprofitar de la mateixa manera aquesta allau de diners estrangers. Mentre que els hotels de luxe barcelonins vivien anys daurats, els seus homòlegs madrilenys perdien rendibilitat.

Això és així, segons Felipe Klein, un dels autors de l'estudi, entre altres coses perquè el tipus de turisme que rep Madrid és molt diferent del de Barcelona, i s'ha vist més afectat per la crisi. D'una banda, el 80% de visitants que rep la capital catalana són estrangers, mentre que en el cas de la capital espanyola, el 60% són ciutadans d'altres punts de l'Estat. Aquest tipus de demanda ha patit molt més la crisi que altres països que no han deixat mai de créixer. A més, afegeix, Madrid concentra molt més turisme empresarial -perquè té més seus corporatives- i les companyies han retallat molt les despeses en viatges. "Madrid és i seguirà sent un destí més local, mentre que Barcelona s'ha colat entre els destins europeus de luxe", explica el professor de màrqueting d'Iese Fabrizio Ferraro.

Apugen els preus

La bona marxa del luxe a Barcelona ha arrossegat també a l'alça els preus generals del sector. "Si els hotels més cars de la ciutat apugen el preu, els més barats tindran més marge i també seran més rendibles", explica Klein. És a dir, com més cobrin els hotels que són més cars per una habitació, més marge tenen els establiments de quatre i cinc estrelles, i també els menys luxosos, per apujar preus, perquè seguiran sent sensiblement més barats que la competència de luxe.

L'atractiu creixent de Barcelona com a destí del turisme de luxe, a més, ha fet incrementar l'interès dels grans inversors hotelers estrangers en el mercat. Segons un altre estudi de Jones Lang LaSalle, la capital catalana està en la primera divisió mundial pel que fa a interès inversor en el camp hoteler, un graó per sobre de la capital espanyola i a l'altura de ciutats europees com París i Londres.

Això fa que la presència de grans cadenes hoteleres internacionals sigui molt més important a Barcelona que a Madrid, segons l'estudi. En concret, el 40% de les habitacions d'hotel que hi ha a Barcelona corresponen a aquest tipus de cadenes, mentre que a Madrid són només el 32%. Aquest dinamisme més gran ha provocat també que hi hagi hagut un increment d'operacions immobiliàries en el camp hoteler en l'últim any a Barcelona. Entre aquestes operacions destaca la venda del Rafael Diagonal Port i el Barceló Raval per 12,5 i 37 milions d'euros, respectivament.

Pel que fa al futur, segons Ferraro, podem esperar noves inversions en el sector del luxe a Barcelona, i també en l'hoteler, segons Klein, perquè Barcelona mantindrà el magnetisme pel luxe.