Publicitat
Publicitat

PAREU MÀQUINES

Visca el bilingüisme! (dels Pirineus en amunt)

'El País' torna a aplaudir l'aprenentatge de múltiples llengües, però obvia la situació a Catalunya

“S'ha d'entendre el bilingüisme com un tret positiu”. “Els experts asseguren que el multilingüisme és 'enriquidor' per als nens i els pares, i neguen que provoqui retards en el llenguatge”. Són només dues de les moltes frases que retraten el bilingüisme amb una llum favorable, en un reportatge d''El País'. Hi apareix el cas d'una filla de mare espanyola i pare xilè, que resideix a Estocolm. O el d'unes nenes, nascudes ja als Estats Units, en una família d'origen italià i espanyol. O una britànica, filla d'una mare argentina. “ Quan van arribar a l'escola bressol no sabien gens d'anglès, però el van aprendre en uns sis mesos”, diu un dels testimonis.

Si s'estan preguntant si 'El País' parla també amb entusiasme de certa situació bilingüe, molt més propera a la redacció del diari, la resposta és no. Dels avantatges de l'aprenentatge de dos idiomes (o més) a Catalunya rares vegades se'n parla, a Madrid. I, per cert, a què ve aquest interès sobtat pel multilingüisme llunyà? Un paràgraf final, escrit en cos de lletra més petit i separat per una ratlleta, ho aclareix: “El País llança una col·lecció d'anglès per a nens en la qual Peppa Pig és la protagonista d'un sistema pedagògic avalat per la universitat Ramon Llull [...]. Aquest reportatge pertany a un extra amb motiu del llançament d'aquesta col·lecció”.

Ja el 12 de març, el diari va treure un petit dossier amb el títol “ La riquesa de les llengües: parlar més d'un idioma té avantatges cognitius i socials”. Un dels articles era “Necessitem aprendre quítxua si ja parlem espanyol?”. I responien que sí, esclar. Però, de nou, es tractava només d'un recorregut pels fantàstics escenaris multilingües 'allende los mares'. Perquè tothom sap que, de Pirineus en avall, els fabulosos avantatges cognitius queden desactivats. Deu ser el 'roaming'.

PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 25/06/2017

Consultar aquesta edició en PDF
PUBLICITAT
PUBLICITAT