Publicitat
Publicitat

OPERACIÓ EMPRESARIAL

L'Estat deixa de ser primer accionista d'Iberia

Bankia ven el seu 12% d'IAG entre inversors institucionals i aconsegueix uns ingressos de 700 milions

L'estat espanyol deixarà de ser el primer accionista d'International Airlines Group (IAG), el hòlding nascut de la fusió entre les aerolínies Iberia i British Airways l'any 2010. El govern espanyol havia recuperat aquesta condició de principal soci de l'exmonopoli aeri estatal després de nacionalitzar Bankia l'any passat.

Ahir al vespre, Bankia va comunicar a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV) que havia iniciat una "col·locació accelerada" del seu 12,09% del capital d'IAG, és a dir, de tota la seva participació al grup. Segons el comunicat al regulador borsari, la venda es va encarregar a la mateixa Bankia i a la nord-americana Merril Lynch. Es tracta d'una "col·locació privada entre inversors qualificats", una fórmula per la qual s'espera que el paquet accionarial quedi repartit entre diversos inversors institucionals, com ara fons d'inversió.

En qualsevol cas, el banc presidit per José Ignacio Goirigolzarri va informar que esperava que la duració del procés de venda fos "no superior a un dia". Al final de la col·locació Bankia haurà d'informar de l'import obtingut, però la identitat dels compradors no es coneixerà si no n'hi ha cap que superi el llindar del 3% del capital, tal com estableix la normativa de la CNMV. Al tancament de la sessió borsària d'ahir, amb els títols d'IAG a 3,1 euros (un 39% més que a principis d'any), el 12,09% del grup valia 696 milions d'euros.

A principis de maig el rotatiu britànic Financial Times va publicar que el fons sobirà de Qatar -propietari de Qatar Airways, el futur soci d'Iberia i British en l'aliança Oneworld- estava interessat a comprar les accions de Bankia a IAG. No obstant, la fórmula escollida per vendre les accions de Bankia no apunta a un traspàs en bloc de la participació a un sol comprador.

Bankia va remarcar ahir que la venda és un pas més en el procés de compliment del pla estratègic 2012-2015 que el grup BFA-Bankia va presentar el 28 de novembre. Aquest pla estableix la desinversió d'actius considerats no estratègics, entre els quals s'inclou la cartera de participades (en què també hi ha Mapfre, Iberdrola, NH Hoteles i Indra, entre d'altres).

L'Estat hi seguirà present

Malgrat la col·locació del 12% en mans de Bankia, l'Estat es mantindrà com a accionista del consorci d'Iberia i British gràcies al 2,71% que encara en té la Societat Estatal de Participacions Industrials (Sepi). El govern de José María Aznar va privatitzar Iberia el 1999 després d'injectar 1.362 milions d'euros a l'aerolínia des del 1991.

La resta d'accionistes destacats d'IAG són els fons Templeton Global (5,01%), Majedie (4,98%) i Black Rock (4,93%). El hòlding va registrar unes pèrdues de 885 milions el 2012, 351 milions dels quals corresponien a les pèrdues operatives d'Iberia. En el primer trimestre del 2013 IAG ha perdut 630 milions.

IAG acaba d'aconseguir el control de Vueling, de la qual Iberia tenia un 46%. Ara el hòlding ja en controla el 90% després de pagar 123 milions d'euros i aviat en tindrà el 100%. IAG suma el 38,44% del trànsit de l'aeroport del Prat, ja que Vueling n'és el principal operador, amb 4,12 milions de viatgers entre el gener i el maig.

PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 13/08/2017

Consultar aquesta edició en PDF
PUBLICITAT
PUBLICITAT