Publicitat
Publicitat

El tram de l'accident de Santiago havia de tenir el sistema de seguretat ERMTS, però el 2010 es va descartar

L'ERMTS hauria evitat la tragèdia perquè frena el tren quan supera la velocitat permesa. El sistema instal·lat, l'ASFA, només ho fa a partir dels 200 quilòmetres per hora, però el conductor circulava a 190

Els presidents de Renfe i Adif, Julio Gómez-Pomar i Gonzalo Ferre, respectivament, compareixen aquest dijous al Congrés per informar de les "possibles causes" del descarrilament d'un tren Alvia a Galícia el passat 24 de juliol, en el qual van morir 79 persones i més d'un centenar van resultar ferides.

En la seva intervenció d'una hora, Ferre –que és president del gestor des de fa vuit mesos– ha revelat que el 2009 es va decidir que el tram accidentat, incloent-hi l'estació de Santiago de Compostel·la, tingués via d'ample internacional –és a dir, d'alta velocitat– i un sistema de seguretat ERMTS, que hauria evitat la tragèdia, ja que hauria frenat el tren, perquè s'activa quan el comboi supera la velocitat permesa, que en el tram del revolt és de 80 quilòmetres per hora, però el conductor circulava a 190.

El president d'Adif ha explicat que un any després, el juny del 2010, els responsables de Foment i Adif van decidir canviar, amb una "solució de caràcter transcendental", la planificació i que tot el tram fos d'ample convencional –no d'alta velocitat– perquè es va considerar que el canvi de l'ample de via europeu a la via estreta tant a la sortida de l'estació de Santiago com a la d'Orense "suposaria que gairebé no hi hauria reducció de temps de viatge" amb l'alta velocitat. Aquest canvi, ha explicat, va suposar que es mantingués, com en una línia convencional, el sistema de seguretat ASFA en el tram de l'accident per "mantenir la comptabilitat" amb el sistema que hi havia a Santiago, i va estar avalat pels llavors president d'Adif i el ministre de Foment, que era el socialista José Blanco.

L'ASFA també evita que se superi la velocitat màxima, però no al llarg de tota la línia, sinó en uns punts concrets. El problema és que l'ASFA només frena el tren quan supera els 200 quilòmetres per hora, i en el moment de l'accident, l'Alvia circulava a 190 al revolt d'Angrois.

Demà compareix Pastor

Per la seva banda, la ministra de Foment, Ana Pastor, acudirà a la comissió de Foment de la cambra baixa un dia després, demà divendres.

Foment ja va apuntar la setmana passada que els presidents de Renfe i Adif se centraran a explicar les primeres mesures preses després del sinistre. En aquest sentit, el ministeri encapçalat per Ana Pastor ja va informar divendres passat que Adif havia limitat la velocitat, amb caràcter temporal, a 30 quilòmetres per hora en el tram del sinistre, col·locant un cartell de limitació de velocitat i una balisa, precedida per una altra que limita la velocitat a 60 quilòmetres/hora. A més, cinc quilòmetres abans s'havia instal·lat una balisa ASFA i un altre cartell per reduir la velocitat a 160 quilòmetres/hora.

Paral·lelament, Foment va detallar que Renfe havia fet una revisió dels protocols de comunicació entre la cabina de conducció –els maquinistes– i els centres de gestió, el personal que viatja a bord dels trens i la resta de comunicacions de serveis.

S'instal·laran balises per controlar la velocitat

La comissió d'investigació d'accidents ferroviaris (CIAF) va recomanar la passada setmana a Foment "gestionar la implantació progressiva de balises ASFA que controlin la velocitat dels trens, de manera que s'asseguri la frenada immediata en cas de sobrepassar la velocitat màxima".

Així consta a l'avançament de recomanacions que aquesta comissió ha enviat a la direcció general de Ferrocarrils.

Aquestes recomanacions s'inclouran a l'informe de l'accident que la comissió elaborarà quan conclogui la investigació sobre el sinistre, una de les dues que es fan juntament amb la judicial.