Xavier Antich: "L'educació no és formar algú amb allò que no sap, és mostrar el camí per trobar respostes"

L'ARA Balears ha convidat el filòsof a una conversa amb Pau Andreu sobre els reptes de l'educació i la cultura

Xavier Antich i Pau Andreu, en conversa al Casal Solleric de Palma. / CLARA MARGAIS

Xavier Antich ha estat aquest dimarts al Casal Solleric de Palma en conversa amb Pau Andreu. Ambdós han conversat sobre els reptes del món de la cultura convidats per l'Ajuntament de Palma i l'ARA Balears. 

Durant la trobada, Antich i Andreu han reflexionat sobre educació, pedagogia i art, els públics dels museus i centres d'art, sobre participació, retorn cultural, polítiques culturals i filosofia; en definitiva, sobre la vida. 

Educació

"L'educació no és formar algú amb allò que no sap, és mostrar el camí per trobar respostes", ha manifestat Antich. Malgrat que, "d'educació, com més se'n parla, menys seriosament es pren", ha afegit. El filòsof ha xerrat de la diferència entre ensenyar i formar i educar. "L'ensenyament i la formació són de caràcter instrumental; en canvi, quan parlam d'educació parlam de quelcom bastant més ampli: de formació del criteri, responsabilitat, de consciència crítica". 

La moderadora Pau Andreu ha introduït el tema sobre la pedagogia als museus i centres d'art, disciplina en la qual Antich ha fet molta feina, sobretot a l'àrea d'educació de la Fundació Tàpies, de la qual és director. En aquest sentit, Antich considera que "durant dos segles havíem entès l'art com una cosa que ens hi relacionàvem d'una manera merament contemplativa, com espais silenciosos, un model que entra en crisi a final dels anys 60. A partir del 1967, nous contextos socials plantegen que l'art no només són les obres o artistes, sinó que són experiència artística, en la qual entren els espectadors –no tan sols de l'àmbit escolar– com a agents". Hi ha interpel·lació, "hi ha museus que no tenen obra però provoquen experiències en els espectadors que les visiten", ha exemplificat l'escriptor.

"Els museus o centres d’art són llocs de coneixement, d’aprenentatge i experiència"

Per Antich, els públics han de deixar de ser vists com a elements quantitatius de museus o centres d'art i passar a pensar no a captar visitants, sinó a incorporar públics treballant en minories

Filosofia

Per acabar la conversa, Antich ha reflexionat sobre el fet que "la filosofia només intenta entendre les coses, el filòsof practica la interrogació contínua, no dona res per sabut. No és res més que fer allò que feim tots, procurant que sigui més endreçat. I, a més, té un privilegi meravellós, perquè et dota de bones companyies, com Plató, Rubert de Ventós i Hegel", ha emfatitzat.

Seguidament ha continuat la xerrada amb un animat torn obert de preguntes que s'ha allargat fins passades les 21.30 h. Amb aquesta conferència, el Solleric enceta un nou cicle de converses sobre el món de l'educació al primer pis del casal.