CONFLICTE EDUCATIU
Balears 02/08/2014

Torcebraç dels inspectors amb Camps pels projectes TIL

Recorren que se’ls obligui a interpretar equilibri lingüístic com català i castellà al 50%

Antònia Artigues
3 min
UN NOU CURS AGITAT  Si les coses no es recondueixen, el nou curs es preveu també conflictiu.

PalmaEstrenam l’agost i el compte enrere cap a l’inici del proper curs es dibuixa ben agitat. El conflicte pot venir no només de la mà dels docents, sinó que enfila, un altre cop, el camí cap als tribunals de justícia. Són els mateixos inspectors de la Conselleria d’Educació els que s’han posat ferms i han decidit prendre mesures legals contra les “pseudoinstruccions” per a l’avaluació dels projectes TIL dels centres, els quals entenen l’equilibri entre les dues llengües oficials com una distribució purament aritmètica, al 50%, entre català i castellà.

Aquestes instruccions han obligat els inspectors a analtizar els projectes amb aquesta interpretació, segons ells errada, de l’equilibri entre les llengües, de manera que els força a avaluar negativament els projectes que no reparteixen les hores de les matèries no lingüístiques que no es facin en anglès en una idèntica i estricta proporció de temps entre català i castellà.

El 90% dels inspectors interposa recursos d’alçada davant la consellera Joana Maria Camps contra la nota interna del secretari autonòmic que assumeix el contingut d’un document informatiu de la directora d’Ordenació sobre com s’ha d’interpretar l’equilibri de llengües.En realitat, tant una com l’altre es limiten a validar la interpretació que de l’equilibri es fa en la web d’Assessorament al Tractament de Llengües a les Escoles (ATLES). La interposició d’aquests recursos és la passa administrativa imprescindible per si escau plantejar el corresponent recurs contenciós administratiu davant la justícia.

La rebel·lió començà el juny

La ‘rebel·lió’ dels inspectors ja començà el mes de juny, quan es negaren a seguir el que es deia a la web sobre l’equilibri lingüístic, perquè no era formalment una ordre, i exigiren alguna directriu per escrit. Aquest és l’origen de la nota interna i el document ara recorreguts en alçada. El president d’ADIDE (l’associació dels inspectors) presentà un escrit de discrepància.

La resposta fou un “escrit informatiu” de la directora general d’ Ordenació que donà per vàlida la interpretació d’equilibri de la web ATLES i que llavors assumí el secretari autonòmic en la nota interna.

Per això, els inspectors, quan han avaluat els projectes -tot i no compartir el criteri sobre l’equilibri lingüístic-, l’han assumit deixant clar que ho feien “per imperatiu legal”.

Amb aquesta imposició de la Conselleria, el resultat de l’avaluació dels projectes TIL feta pels centres no podia ser cap altre: la majoria d’informes sobre tots els centres (públics i concertats) conclouen que no s’adapten a la normativa.

Tal vegada per això la Conselleria va moure fitxa ràpidament i publicà aquesta setmana, per sorpresa, l’ordre que obliga els centres a aplicar el TIL encara que no tinguin el seu projecte aprovat o hagin rebujtat els seus claustres el projecte confeccionat per la Conselleria al seu gust. Ara, l’hauran d’assumir, segons la nova “decretada”.

Però paral·lelament a la jugada de la Conselleria, una seriosa advertencia. Els seus inspectors, no els camisetes verdes, diuen clarament a la Conselleria que no està fent bé les coses. I ho argumenten en els seus recursos. Qüestionen tant el fons com la forma, i apunten que els òrgans administratius que han elaborat aquestes pseudoinstruccions tampoc són el competents.

Equilibri no és igualtat horària

Quant al fons, els inspectors expliquen que l’ordre de desplegament del TIL prescriu un còmput horari mínim que s’ha de complir i afegeixen que s’ha de respectar l’equilibri lingüístic, però això no siginifica -segons ha indicat el Consell Consultiu de les Illes Balears basant-se en la doctrina del Tribunal Constitucional- una igualtat horària. Segons els inspectors, a més, imposar una igualtat horària contravé la Llei de Normalització Lingüística i la necessària i legalment establerta autonomia dels centres docents.

Pels recurrents, és il·legal definir de manera generalitzada i amb pretensions uniformitzadores què cal entendre per desequilibri entre llengües de docència, perquè l’equilibri s’ha de determinar projecte per projecte, atenent l’autonomia dels centres i la realitat del seu entorn Cal recordar que la sentència 337/1994 del Constitucional fa referència a l’equilibri lingüístic com una expressió que no té per què significar una accepció matemàtica de la igualtat, sinó que ha de ponderar contrapès, equanimitat , dinamisme , harmonia... ajustat al dinamisme del fenomen lingüístic.

Conseqüències

Els inspectors demanen que es deixin sense efecte la nota interna del secretari i el document informatiu de la directora general, que inclouen la suposada instrucció d’equilibri lingüístic aritmètic; i, en segon lloc, que se suspenguin les conseqüències de l’aprovació. Les valoracions negatives dels projectes TIL dels centres que han fet els inspectors, acatant, sense compartir-les, les instruccions, quedarien enlaire.

La consellera ho rebutjarà, però la darrera paraula la tindrà la justícia. I, clar, podem tornar al conflicte de quin projecte de centre és el vigent. A més, als tribunals arribarà també el recurs contra l’antídot que havia preparat el Govern: contra el decret que imposa el TIL a qui no tingui projecte TIL aprovat.

stats