Publicitat
Publicitat

EDUCACIÓ ELS RESULTATS ACADÈMICS

Suspesos en matemàtiques, comprensió lectora i ciència

Les Illes Balears continuen per davall de la mitjana estatal i de l'OCDE

Les Illes Balears estan per davall de la mitjana estatal en matemàtiques, comprensió lectora i ciència, i si es té en compte que Espanya està per davall de la mitjana de l'OCDE, els resultats que revela l'Informe PISA fets públics ahir no són una bona notícia. L'estudi, fet públic ahir, l'elabora l'Organització per la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic cada tres anys i avalua les competències d'estudiants de quinze anys de seixanta-cinc països diferents. El darrer, avaluà més de mig milió d'alumnes en representació de 28 milions d'estudiants.

Les principals conclusions, presentades ahir per l'analista de l'OCDE que participà en l'informe PISA, Pablo Zoido, i de la secretària d'Estat d'Educació, Montserrat Gomendio, són contundents: Espanya està per davall de la mitjana en matemàtiques, comprensió lectora i ciència. On hi ha millors resultats és on hi ha una major equitat; invertir més en educació no garanteix uns millors resultats.

"A Espanya el rendiment no ha millorat ni empitjorat des de 2003, però sí que es veu un augment de les desigualtats", advertí Zoido. Per la seva banda, la secretària d'Estat insistí que "des de 2003 el pressupost en educació s'ha incrementat un 35%, el rendiment es manté estable". Així s'insistí en la idea que "per obtenir millors resultats no és necessari invertir més. El que s'ha de canviar és el sistema, les regles del joc", assegurà Gomendio.

D'aquesta manera, els resultats del darrer Informe PISA serveixen al govern central per justificar la necessitat de l'aplicació de la LOMQE, Amb tot, les xifres proporcionades no feren menció en cap moment de les retallades al pressupost educatiu aplicades per l'Executiu espanyol, que tot i que augmentarà un 10% l'any 2014, s'allunyen encara de les xifres assolides el 2011, que foren un 24% més.

Balears no millora prou

L'estudi evidencia el camí que queda per recórrer en matemàtiques. En aquest apartat, les Illes Balears se situen en 475 punts, 19 punts per davall de la mitjana de l'OCDE (494) i 9 per davall de la mitjana espanyola (484). Les Illes només tenen per darrere altres comunitats com Andalusia, Múrcia i Extremadura, la qual cosa la situa a la posició onze de catorze comunitats autònomes.

En ciències, el resultat (483 punts) es col·loca igualment per davall de la mitjana de l'OCDE (501) i de l'espanyola (496). És significativa, per exemple, la diferència respecte d'altres comunitats, com Castella i Lleó, que se situa 36 punts per sobre de la mitjana balear.

Pel que fa a la comprensió lectora, les Illes han obtingut 476 punts, 9 menys que la mitjana estatal (487) i 20 menys que la mitjana de l'OCDE (496).

Els resultats dels alumnes balears arriben a una diferència de fins a cinquanta-cinc punts respecte de les comunitats més ben posicionades, fet que suposa prop d'un curs i mig escolar, revelà ahir l'analista Pablo Zoido.

Malgrat aquests resultats que deixen les Balears a la coa de l'Estat, s'ha de reconèixer una lleugera millora respecte de l'informe de l'any 2009, el primer en què participaren les Illes, tot i que en aquella ocasió no s'avaluaven principalment les matemàtiques, sinó la comprensió lectora. Així, els alumnes de l'Arxipèlag han escalat nou punts respecte dels resultats de fa quatre anys en matemàtiques, denou pel que fa a comprensió lectora i 22 en ciència.

El TIL, solució de tots els mals

Ben igual que a Madrid, el Govern balear s'aferra als mals resultats per justificar els canvis en les polítiques educatives, que recullen més rebuigs que lloances. La valoració que féu la consellera d'Educació de les dades del darrer informe del Programa per a l'Avaluació Internacional d'Alumnes es basà en el fet que els resultats "no són positius", i destacà que "per desgràcia les Balears estan per davall de la mitjana espanyola i Espanya està per davall de la mitjana europea". Per això, assegurà Camps, el TIL "és part de la solució" i el Govern ja ha posat fil a l'agulla per pal·liar i revertir aquests resultats "amb tots els canvis que s'estan realitzant en el sistema educatiu balear".

Joana Maria Camps féu la valoració dels resultats de l'informe PISA des dels passadissos del Parlament, on fa poc s'havia referit a les proves de competència com a informe "Trepitja". La consellera reconegué que el trilingüisme "té poc a veure amb les matemàtiques", per bé que aquesta assignatura és una de les àrees no lingüístiques que es poden impartir en anglès d'acord amb el decret imposat pel Govern de José Ramón Bauzá.