Balears 04/10/2014

Aprendre a estar connectats aixecant el cap de la pantalla

La revolució 3.0 ha suposat un canvi d'hàbits encara per assimilar

Miquel Ramis
3 min

PalmaJa s'ha convertit en una estampa habitual de l'actualitat veure joves i adults amb el cap cot i els ulls fixos en la pantalla del seu dispositiu mòbil. Ja sigui un telèfon intel·ligent o una tauleta, ja sigui caminant pel carrer, viatjant en autobús o esperant per resoldre qualsevol tipus de tràmit, els ciutadans tenen a la mà una porta oberta al món digital en la qual moltes vegades queden atrapats. Qui no ha quedat amb els amics en una terrasa i s'ha adonat que en un moment determinat tots els presents estaven sumits en el seu propi univers digital?

La revolució 3.0 que ha patit la xarxa gràcies a la popularització dels dispositius mòbils ha suposat afegir la "immediatesa més total i absoluta" a la interacció amb l'usuari que s'havia iniciat a principis de segle amb l'esclat de les xarxes socials. Aquesta immediatesa, tal com assenyala Antoni Bennàssar, doctor en Dret Privat i especialista en internet 3.0 i dret a la intimitat de la UIB, ha implicat un canvi en els hàbits dels ciutadans paradigmàtic a l'hora de relacionar-se que ha portat amb ell tota una nova font de riscos i perills sobre la intimitat, la privadesa i el paper que juga l'usuari vers la informació que rep.

Un canvi no assimilat

La revolució comunicativa ens ha agafat desprevinguts. Tal com va succeir a la Xina quan es va estendre l'ús del cotxe entre una població que no hi estava habituada ni coneixia quines regles respectar per fer-ne un ús segur i adequat a les seves necessitats, la utilització que es fa dels dispositius mòbils parteix del desconeixement de les normes més bàsiques respecte de la privadesa i de l'enorme potencialitat que ofereixen els smartphones i les tauletes.

Així ho assenyala Urko González, director de projectes de l'ONG Pantallas Amigas, que creu que l'exemples xinès és el més adient per entendre el que succeeix amb la revolució dels dispositius mòbils. "De cop hem incorporat la tecnologia en totes les facetes de la nostra vida, però com a societat no estam preparats per assumir-la", destaca González. En aquest sentit, el director de Projectes de Pantallas Amigas assenyala l'educació com la clau per adaptar-se a la nova realitat comunicativa del segle XXI: l'educació dels més joves a l'escola, però també la dels adults per tal d'ajustar-se al nou paradigma que imposa la revolució 3.0.

"No només l'escola és responsable de l'educació dels infants en aquest nou entorn, sinó que els pares s'han de responsabilitzar de conèixer els entorns virtuals en els quals es mou el seu fill. S'ha de deixar de banda l'excusa del desconeixement tecnològic dels pares per allunyar-se de l'educació tecnològica dels infants", destaca Albert Gimeno, director i cofundador de l'ONG Padres 2.0. La implicació parental és imprescindible per aconseguir ciutadans responsables digitalment en el futur, però els progenitors també han d'abocar-se a aquest nou món "sense angoixa" per "integrar-lo" en la vida quotidiana, destaca Montserrat Guitert, directora de l'Àrea de Capacitació Digital de la UOC.

Educar en valors

La potencialitat que ofereixen els dispositius mòbils no està aprofitada i en moltes ocasions únicament s'utilitza amb finalitats lúdiques. Tant els pares com els fills han de variar l'actitud amb la qual s'enfronten a aquesta nova realitat.

"Hem de crear una altra actitud per viure en aquest nou paradigma. No tenim antecedents de com actuar i de vegades jo mateixa, que tenc tres filles adolescents, em trob davant els problemes que genera la utilització d'aquests dispositius, però que s'han de resoldre amb les normes habituals de conducta. Si és l'hora de sopar, no s'ha de tenir el telèfon damunt la taula", explica Guitert. La directora de l'Àrea de Capacitació Digital de la UOC apel·la a l'educació en valors per resoldre segons quins tipus de conflicte, encara que per construir la nova actitud digital necessària per afrontar els reptes que planteja no és suficient.

"Hem d'educar en valors que ja existeixen i que s'han de reforçar. Internet ho amplifica tot, tant les coses bones com les dolentes. No és el mateix un insult cara a cara, que se l'endú el vent, que els insults a les xarxes socials, que queden immortalitzats", assenyala Guitert.

Actitud activa i crítica

Actualment, la majoria d'usuaris de telèfons i tauletes, ja siguin infants o adults, manté una actitud passiva i consumeix l'allau d'informació que es genera sense tenir gaire en compte quina és la font.

Segons assenyala Guitert, una de les claus per adaptar-nos al nou paradigma és tenir "una actitud proactiva i crítica", sense oblidar l'aspecte col·laboratiu i cooperatiu que ofereixen aquestes noves eines.

"Cal crear una nova actitud per viure en aquest nou paradigma, en què la proactivitat a l'hora de genera continguts, ja siguin audiovisuals o bé escrits, l'esperit crític per destriar la informació i assumir la col·laboració són trets fonamentals", apunta.

stats