El meteòric ascens de l’empresa que no vol saber res de Barcelona

David Martín, fundador de la gironina Tradeinn, explica com en tretze anys han multiplicat per 252 la facturació

5 min
El meteòric ascens de l’empresa que no vol saber res de Barcelona

El 2008 era una empresa en pèrdues i a la deriva. En tretze anys, ha aconseguit sortir dels números vermells per assolir els 378 milions de facturació gràcies a la venda online d’1,7 milions de productes en més de 190 països. És l’evolució que ha registrat l’empresa Tradeinn, amb seu a Celrà (Gironès) i capitanejada pel seu fundador i conseller delegat, David Martín. “Ara l’objectiu és arribar als 1.000 milions d’euros de vendes”, sosté el directiu, que repassa per a l’Emprenem les claus de l’èxit de la companyia especialitzada en material esportiu: “Tenir un molt bon equip, estar molt focalitzats en el que som i saber en què volem ser els millors. I també el meu perfil, que és peculiar: soc programador informàtic, però també tinc formació i experiència en l’àmbit comercial”.

Enginyer tècnic i informàtic, David Martín treballava a la companyia de joguines Eurekakids quan l’empresari figuerenc Dídac Lee li va trucar. Lee era un dels socis d’una empresa de capital risc propietària del 90% d’una botiga física de submarinisme de l’Estartit, Scubastore, que just havia creat una web per vendre els seus productes per internet. “Però hi perdien diners i no funcionava bé. Llavors l’empresa de capital risc es va preguntar: «Què fem amb el projecte? El venem? O intentem reflotar-lo?»”, recorda Martín. I va decidir vendre les accions d’Eurakids i deixar la feina per comprar les accions de la botiga de submarinisme que no rutllava. “Vaig refundar l’empresa i la vaig convertir en Tradeinn. Ja era una idea que tenia, muntar una botiga especialitzada en material esportiu”, puntualitza.

Quan va començar l’agost del 2008, el primer que va fer va ser tornar a dissenyar tota la web. Va llançar la nova plataforma a l’octubre -només amb productes de submarinisme- i va aconseguir tancar l’any amb un creixement del 50% respecte a l’exercici anterior. “El problema era l’estacionalitat: a l’hivern no veníem res. Per això vam muntar una altra botiga dedicada a l’esquí: d’aquesta manera, amb el mateix personal, podíem vendre tot l’any”.

A partir d’aquí van anar incorporant noves divisions fins a arribar a les disset actuals, que pengen de la matriu Tradeinn. La majoria estan dedicades als esports (SmashiInn per a tenis i pàdel, BikeInn per al ciclisme...), però a partir del 2017 van apostar per la diversificació, obrint una botiga de moda per a adults (DressInn), una altra per a nens (KidsInn), una d’electrodomèstics i informàtica (TechInn) i, l’última, BricoInn per al bricolatge.

Totes les pàgines estan traduïdes en 18 idiomes, ofereixen 83 mètodes de pagament i la possibilitat de triar entre 30 divises. La majoria dels clients tenen entre 35 i 44 anys, i més de la meitat són dones (el 52%). “Són persones que ja coneixen el producte que volen. I tenim un recomanador de talles basat en una tecnologia big data que fa recomanacions molt precises a cada usuari”, assegura Martín.

Al principi tenien la seu a Ullà (Baix Empordà), però de seguida es va fer petita. El 2011 es van traslladar a Celrà, en una nau a tocar de la carretera. Una situació estratègica pensada per superar un dels principals esculls que es va trobar Martín al principi de la seva aventura empresarial. “Ens va costar moltíssim que les principals marques ens venguessin els seus productes perquè no teníem botiga física, només online. I vam muntar una botiga física a la nau, a peu de carretera, per poder-los dir que sí que teníem botiga física”, confessa. I un cop van aconseguir la primera gran marca, la resta van anar al darrere: “Quan veien que veníem productes de la competència, després ja hi van anar entrant l’una rere l’altra”.

Amb l’augment de la gamma que oferien van fer curt amb els 3.000 metres quadrats d’aquestes instal·lacions i es van traslladar a la nau actual, també a Celrà, al final del 2014. Primer ocupaven una part dels edificis -15.000 metres quadrats-, fins que l’empresa que tenien al costat va tancar el 2017 i es van quedar la seva part, amb què van doblar la superfície fins als 30.000 metres quadrats actuals, que volen ampliar a 50.000 en els pròxims cinc anys.

Des d’aquests magatzems reben unes 25.000 comandes al dia, el 80% de les quals exporten fora d’Espanya, majoritàriament al mercat europeu. Una de les tasques més complexes és la gestió de l’estoc: tenen 1,7 milions de productes de 3.800 marques, organitzats en prestatgeries de 12 metres d’altura i uns 80 metres de llargada. “Tot està digitalitzat. Tot l’equip de magatzem treballa amb pistoles i PDA que els diuen el passadís, l’alçada i quin producte han d’agafar. N’escanegen el codi de barres i, d’aquesta manera, a la web podem oferir l’estoc que tenim en temps real”.

A Celrà treballen unes 150 persones a les oficines i unes 350 al magatzem. Precisament aquesta setmana, UGT ha denunciat que la companyia havia acomiadat dues treballadores perquè s’havien presentat com a candidates al comitè per al sindicat. El directiu ho nega: “És mentida que fos perquè s’haguessin presentat de candidates, no hi té res a veure. Si una persona no té bon comportament treballant i no encaixa a l’equip, no la volem”. I defensa les seves condicions laborals: “Els treballadors cobren per sobre del conveni i tenen el dinar o el sopar pagat, depenent de la seva franja horària”.

Per poder oferir servei les 24 hores dels 365 dies de l’any, també tenen personal contractat a l’Índia (35 persones), Veneçuela (40) i el Pakistan (20) que, juntament amb els empleats gironins, s’encarreguen de l’atenció al client en uns quants idiomes. A banda, a l’Índia també tenen treballadors dedicats a la gestió de dades de productes i al retoc de fotos: “Hi ha marques que les envien d’una manera que després nosaltres hem d’automatitzar entrant-les una a una al nostre sistema”, especifica.

Per donar-se a conèixer i fer-se un lloc al mercat, Tradeinn només destina recursos a suports publicitaris que permetin calcular el retorn que ha tingut la inversió. Així, les falques de ràdio o els anuncis en premsa no són una opció, perquè no es pot posar xifres a la rendibilitat del seu cost. En canvi, invertint en cercadors d’internet saben exactament quantes vendes han aconseguit per cada cèntim que hi han destinat. “Tenim un pressupost il·limitat en màrqueting online i captació de clients, sempre que es compleixi l’objectiu. Al final, és com tenir un comercial que cobra per percentatge: com més vengui, millor per a l’empresa”, comenta Martín, que posa d’exemple la factura que aquest mes els ha cobrat Google: 2 milions d’euros en publicitat.

L'empresari recalca que mai s’ha plantejat marxar a una gran ciutat. “Què hi hem d’anar a fer, a Barcelona? A Girona estem molt més ben connectats”. I subratlla que les dues companyies pure player -que només venen online- més importants d’Espanya, Tradeinn i PcComponentes, “no són en grans capitals, sinó a Celrà i a Múrcia”.

El seu pròxim objectiu és arribar als 1.000 milions de facturació anual, però no hi posa data. “Aquest 2022 segur que superem els 378 milions de l’any passat, però no sé fins a quina xifra arribarem al desembre”. Una de les últimes novetats és la tecnologia que han desenvolupat per convertir-se en marketplace, és a dir, per oferir la possibilitat als venedors d’integrar els seus productes a la web de Tradeinn. “I ja hi ha 42 empreses que venen a través nostre”, concreta.

Martín admet que, quan va adquirir l’antiga empresa de submarinisme, mai s’hauria imaginat que podria arribar a registrar nou xifres de facturació. “Tot i la magnitud, mai he tingut vertigen. Perquè hem crescut molt, però fent sempre el mateix. No és tan diferent preparar 50 comandes al dia que 25.000. Al final, la cosa important és que siguem capaços de donar un molt bon servei i per això és clau tenir un equip amb molt de talent”.

Al llarg d’aquest anys al capdavant de la companyia, Tradeinn ha rebut moltes propostes i temptejos “per fer virgueries”, però generalment ha dit que no. “És important estar focalitzat. Som una empresa online especialitzada, que oferim molt bons productes a bon preu, arreu del planeta. Si la proposta no encaixa aquí, no ho fem”, recalca el directiu, que espera que TradeInn continuï l’ascens fins a esdevenir una referència mundial en material esportiu, roba i electrònica.

stats