Cotxe elèctric
Suplements 07/02/2022

BMW retirarà l’i3 aquest estiu

La marca bavaresa anuncia la desaparició del petit vehicle elèctric després de nou anys de producció

2 min
BMW i3

Segurament l’i3 va ser un producte avançat al seu temps. Un cotxe elèctric que va aparèixer abans de l’esclat del Dieselgate i quan Tesla no era encara un gran fabricant automobilístic. Un vehicle petit i diferent poc coherent amb la resta de la gamma de BMW en aquell moment, una espècie de joguina poc entesa l’any 2013.

Nou anys després i amb més de 250.000 unitats venudes, BMW ha anunciat que aquest estiu deixarà de fabricar l’i3, un vehicle que curiosament ha guanyat protagonisme al final de la seva vida comercial. A més, el petit i3 marxarà sense un successor en la gamma de BMW, que deixarà el segment dels petits cotxes elèctrics a Mini i els seus nous vehicles elèctrics, però amb l’orgull d’haver sigut la pedra angular de la nova gamma i de BMW, aquella que identifica els cotxes elèctrics i de zero emissions de la marca de Munic.

L’espai que ocupava l’i3 a la fàbrica de Leipzig, a l’est d’Alemanya, també serà ocupat per un nou model elèctric, el futur iX1, la versió elèctrica de zero emissions del nou X1, i per un nou Mini Countryman (la versió més aventurera del Mini) totalment elèctric. Curiosament, BMW no deixa de fabricar l’i3 per motius comercials, ja que és un producte vigent i que es ven prou bé, sinó per motius d’estratègia de marca, perquè els bavaresos volen concentrar els esforços dels nous models elèctrics en models elevats o crossovers i de segments més grans, que permeten bateries de liti de més capacitat i sobretot marges comercials i beneficis sobre les inversions més generosos. A la seva manera el petit i3 ja ha complert amb èxit la seva missió, la de ser un vehicle avançat al seu temps i que preveia solucions de mobilitat de futur que han acabat sent encertades, com ara les versions d’autonomia estesa o Rex (range extender).

i3 carregant la bateria

Ara fa un temps vaig poder provar el BMW i3 Rex, un elèctric amb un petit dipòsit de gasolina que permet allargar l’escassa autonomia dels vehicles elèctrics i el temps d’espera per carregar les bateries i que em va semblar una solució de transició brillant en el context del present en el món actual. Aquest vehicle no és un elèctric convencional: el propulsor de gasolina fa les funcions de generador d’electricitat per alimentar les bateries i generar energia elèctrica, no pas per moure directament les rodes davanteres, cosa que permet a l’i3 Rex uns 350 quilòmetres d'autonomia, suficients per anar de Tortosa a Andorra o de Viella a Amposta sense haver d'aturar-nos a carregar les bateries, tot i que si volem sempre podem parar en una gasolinera convencional i omplir el petit dipòsit de gasolina de 9 litres mentre la infraestructura del país s'adapta a l'arribada dels cotxes elèctrics.

stats