AUTOMOCIÓ

Volkswagen engega l'ofensiva elèctrica, però n'exclou Seat i Skoda

El grup alemany llançarà una bateria de 14 models elèctrics per liderar el mercat

Volkswagen va presentar la setmana passada al Saló de Frankfurt alguns dels seus models elèctrics, com aquest Golf.
Elena Freixa
16/09/2013
3 min

Barcelona.Volkswagen creu que ha arribat el moment d'entrar al mercat del vehicle elèctric i híbrid, en què els seus competidors japonesos Toyota i Nissan ja fa anys que hi són. El grup alemany ha anunciat durant l'última setmana al Saló de l'Automòbil de Frankfurt que desplegarà una oferta de 14 models a principis de l'any que ve, entre els quals hi ha l'elèctric Volkswagen e-Up! (l'utilitari petit de la marca), la versió elèctrica del seu model estrella, el Golf, i l'Audi A3 híbrid. S'hi troben a faltar, però, models de Seat, que de moment no entra dins l'estratègia de vehicle endollable del grup.

L'altra marca que tampoc forma part dels plans inicials de Volkswagen per conquerir el mercat de l'electromobilitat és Skoda. En tots dos casos, el consorci alemany argumenta motius de preus -encara massa alts- per poder convèncer els clients a qui s'orienten les dues marques. L'e-Up!, per exemple, arribarà a l'octubre per 26.900 euros.

El president de Seat, Jürgen Stackmann, explicava a la premsa a Frankfurt dimarts passat que el vehicle elèctric no desperta encara "una gran demanda" i sí que obre, en canvi, un gran interrogant pel que fa a l'assequibilitat de la marca Seat. Els seus vehicles s'orienten a un altre tipus de segment en què, segons l'empresa, el preu d'un vehicle elèctric encara no resulta prou atractiu.

Que no els llanci al mercat, però, no vol dir que Seat no vulgui entrar al mercat del cotxe elèctric en el futur, ja que el Volskwagen e-Up! que arribarà al mercat l'any que ve surt de la mateixa línia de producció que el petit Seat Mii i que l'Skoda Citigo, a Bratislava. L'adaptació, en cas que la direcció del grup alemany inclogués Seat en l'oferta elèctrica, seria "ràpida", reconeix l'empresa.

En canvi, Seat treballa en el desplegament d'un altre tipus de tecnologia: el gas natural comprimit, anomenat GNC. "És una tecnologia molt més adient per a Seat", defensa el president de la companyia. El GNC, al contrari que el gas liquat del petroli (GLP), ara mateix més estès a Espanya, és una "alternativa real" al petroli, segons explica a l'ARA el director de desenvolupament i electromobilitat i innovació de la companyia, Fermín Soneira.

A Alemanya i Itàlia

A finals del 2012 Seat va començar a vendre el Mii de GNC a mercats europeus, on la tecnologia està molt més estesa. Itàlia és un dels més importants. Allà el 40% dels Mii que hi ven Seat són de gas i la marca local, Fiat, fa temps que hi ofereix diversos models de gas com ara el Panda i el Doblò. Alemanya és un altre mercat en què les vendes funcionen molt bé, afegeix Soneira.

A principis del 2014 Seat també llançarà la versió de GNC del nou León. Gràcies a la inversió feta a la fàbrica de Martorell, es podrà produir a la mateixa línia on es fan els León de combustibles tradicionals. La marca aposta pel León de gas també per al mercat espanyol, començant per flotes i esperant que hi hagi un contagi en els particulars.

El sobrecost d'un León de GNC és "d'uns 2.600 euros", segons Soneira, molt més baix que l'encariment que tindria el model si s'hagués de vendre 100% elèctric.

Mentrestant el consorci Volkswagen ultima el seu assalt al mercat del vehicle elèctric. El president del primer fabricant europeu, Martin Winterkorn, va assegurar a Frankfurt en tota una exhibició de múscul que, si el públic respon, els 14 models elèctrics i híbrids podran créixer fins a 40 ràpidament. Potser llavors serà el moment de l'entrada de Seat al catàleg de l'electromobilitat del grup. L'empresa ja ha fet alguns experiments amb l'híbrid León Twin Drive i l'Altea elèctric, que ja ha fet circular en proves.

stats