Societat 06/08/2022

Els vaixells elèctrics s’obren pas a la mar balear

Tot i que encara són residuals, drassanes i empreses de lloguer estan notant un increment important de clients

3 min
Un llaüt elèctric navegant per Mallorca.

PalmaEl 1969, Joan Marcel Arbona i Joan Arbona tiraven a la mar del port de Sóller el llaüt Francesc Xavier, una embarcació tradicional de 7,4 metres d’eslora que va ser construïda durant els anys 60 i que, posteriorment, va ser heretada pel net d’un d’ells, Joan Arbona. D’això ja ha passat un grapat d’anys i, avui en dia, el llaüt conserva la forma, els colors i l’essència, però no el mecanisme. “A principis de juliol el vàrem dur al port d’Alcúdia per electrificar-lo i esperam que d’aquí a unes setmanes ja pugui tornar a Sóller”, conta el propietari actual.

El director executiu de Medvolt, Gonzalo Coterillo, l’empresa encarregada de fer l’electrificació del llaüt d’Arbona, calcula que a Mallorca ja hi ha unes 20 embarcacions que funcionen amb mecanismes descarbonitzats, ja bé siguin motors elèctrics, bateries o plaques solars. “És una xifra insignificant en comparació amb el que hi ha en altres països, però l’interès està creixent moltíssim i, només en els darrers mesos, hem xerrat amb uns 50 interessats”, assenyala. Coterillo assegura que, d’ençà que el Govern va anunciar ajudes per valor de 15 milions d’euros per fomentar la transició energètica del sector nàutic, “hi ha hagut una allau de gent interessada”. No obstant això, creu que és “un regal enverinat”, perquè s’han anunciat les subvencions però no les dades per sol·licitar-les.

Preu similar, major sostenibilitat

La drassana Nauta Morgau, una empresa emergent de Felanitx, ratifica les paraules de Coterillo i ho relaciona amb la conscienciació ambiental. “Rebem moltes sol·licituds d’informació, tant d’empreses com de particulars, encara que, de moment, els nostres clients són principalment hotels, resorts i empreses de lloguer de vaixells, tant de les Balears com de la Península”, detalla el seu director executiu, Marc Balaguer.

“És evident que, amb els problemes de l’emergència climàtica, el canvi ha de ser com més aviat millor, però també hi ha el tema de l’estalvi”, exposa Toni Font, el consultor ambiental i soci de l’empresa Ocean Observer, propietària de l’embarcació elèctrica Stanella. “Crec que, més que la consciència ecològica, el que va rompent és el factor econòmic”, afegeix. Segons precisa aquest expert, a les Balears hi ha embarcacions que gasten entre 500 i 1.000 litres de combustible per hora. “Si el que t’agrada és gaudir de la mar, pots tenir una embarcació elèctrica econòmica, que va un poc més a poc a poc”, diu.

De fet, aquest va ser el cas d’Arbona. “Vàrem comparar pressupostos i vàrem veure que, més enllà del tema ecològic, si posàvem les dues coses damunt la taula, no estava clar que un motor d’explosió sortís més barat que un d’elèctric”, recorda. A ells, un motor d’explosió nou els hauria costat entre 20.000 i 25.000 euros, un preu “molt similar” que el que ha tingut finalment l’electrificació del llaüt del seu padrí. “Hi havia altres factors afegits, com que l’elèctric genera menys brutor, renou i no necessites tanta refrigeració”, destaca.

N’hi ha de tota classe: amb bateries, amb plaques solars i amb motors elèctrics, i fins i tot amb els tres mecanismes, per assegurar una major autonomia. “L’Stanella té les tres coses i podria funcionar tot l’estiu sense endollar-la”, garanteix Font. En el seu cas, solen utilitzar l’embarcació a poca velocitat i, com que tenen plaques, les bateries es van carregant de l’energia solar.

En aquest sentit, Coterillo explica que les elèctriques són més pràctiques. “En el cas dels llaüts, si no tenen plaques, n’hi ha prou d’endollar-los als pantalans dels ports”, indica. Segons explica, “això basta per poder carregar una embarcació durant unes sis o set hores”. “Si són vaixells més grans, sí que s’ha de tenir en compte que fa falta més potència que la que ofereixen els endolls habituals”, adverteix l’empresari. D’acord amb els seus càlculs, carregar d’energia una embarcació elèctrica pot costar entre dos i tres euros per dia.

Ben Schleifer, el propietari de Bohemian Charter, una empresa que lloga embarcacions elèctriques a Eivissa, hi afegeix un altre factor: l’experiència. “Pots viatjar en vaixell sense sentir pràcticament res, com si navegassis en veler, però sense vela”, descriu. Els seus clients solen tenir entre 30 i 65 anys i venen principalment d’Holanda, Anglaterra, França i Itàlia, encara que també tenen algun estatunidenc. Així mateix, Schleifer calcula que enguany llogaran les seves embarcacions elèctriques unes 200 persones, per un preu d’entre 180 i 600 euros, en funció de si la necessiten tot el dia, mig dia o només per veure la posta de sol. Per la seva banda, Balaguer apunta que, per les bones previsions de la temporada, es plantegen ampliar-la fins a octubre, però dependrà molt del temps”, assenyala.

stats