TOCAR TERRA
Societat 11/12/2020

De prop, bo i novell

Mateu Morro
3 min
De prop, bo i novell

Impuls al mercat de proximitat

El govern espanyol suavitza normes per ajudar el comerç de proximitat

El Consell de Ministres ha aprovat el decret -elaborat pel Ministeri de Consum i el Ministeri d’Agricultura, Pesca i Alimentació- que flexibilitza les disposicions de la UE en matèria d’higiene alimentària, en la producció i en la venda, per afavorir la viabilitat del comerç de proximitat. La mesura simplifica els requisits en matèria de seguretat i higiene de la producció primària i permet l’adequació de les tècniques tradicionals de producció al marc sanitari vigent. El decret estableix les condicions d’higiene necessàries per al sacrifici d’animals (aus i conills) a les mateixes granges i permet la venda directa de petites quantitats de carn a locals minoristes, a la pròpia explotació o en mercats ocasionals o periòdics que no estiguin a més de 100 quilòmetres. També regula la comercialització directa de llet crua i precisa el llistat d’espècies de caragols silvestres que es poden comercialitzar.

Torna l’indiot mallorquí

Gràcies a l’escorxador d’Inca, se’n podrà consumir durant aquestes festes

L’indiot és un dels productes emblemàtics del Nadal mallorquí. Amb el tancament de totes les instal·lacions de sacrifici d’aviram a Mallorca, ha estat impossible, durant més de deu anys, el consum de qualsevol au o conill d’origen local que complís amb la normativa sanitària. Fins i tot va tancar la instal·lació de Son Bescós de Montuïri i l’escorxador de Matisa de Palma. No va quedar res. Els problemes de la ramaderia mallorquina es varen resoldre suprimint la ramaderia. Aquest Nadal serà el primer en molts d’anys en què serà possible consumir indiots mallorquins, criats i sacrificats a Mallorca, gràcies a l’escorxador d’Inca i les seves instal·lacions, construïdes amb l’impuls i el finançament de la Conselleria d’Agricultura.

Son Gener d’Ariany

Aquesta granja du a domicili porcella i me de qualitat excel·lent i bon preu

Aquesta granja du a domicili porcella i me de qualitat excel·lent i bon preu Son Gener, a Ariany, continua amb la seva promoció de porcella i me local de qualitat, fet a la pròpia granja, amb un subministrament a domicili que va néixer a partir de l’estat d’alarma, però que no s’ha aturat i té vocació de persistir. Son Gener serveix la porcella per rostir a 75 € la unitat; el me sencer, a 90 €, i el mig me, a 50 €. El preu es va modificant a partir de la referència setmanal de la llotja de Sineu. El seu lema és: ‘Aquest Nadal, producte local!’. La comanda s’ha de fer abans de dimecres per rebre-la a casa divendres. L’explotació ramadera, especialitzada en me i porcella, garanteix un producte de primeríssima qualitat, a un bon preu i servit al propi domicili. La resposta dels consumidors fins ara ha estat més que bona.

La Cooperativa d’Artà

Per Nadal, ha llançat una promoció de productes diversos de la terra

S’ha posat en marxa, també, la campanya de promoció de Nadal de productes alimentaris de les empreses associades a la Cooperativa d’Artà. En la promoció han tingut el suport promocional de Miquel Montoro, entusiasta publicista de les produccions locals mallorquines. A més, han organitzat un concurs en què sortegen 25 caixes de producte. En la promoció inclouen olis de Na Maians i de les Cases de Son Barbassa, galletes Artàsanes, licors Moyà, confitures de Ses Terres, sobrassades dels Olors i ametles del Camp mallorquí. L’èxit de productes innovadors i imaginatius, que responen bé a les demandes dels consumidors, com és el cas de les galletes Artàsanes, és encoratjador per a tothom. La producció alimentària artanenca reviscola, pren volada i parteix amb noves idees, i com sempre amb la cooperativa al davant.

Vi novell de Santa Maria

Els cellers han cooperat per impulsar el producte, sovint deixat en segon pla

Els cellers de Santa Maria han aconseguit llançar un producte tradicional, el vi novell, amb una nova marca, una nova imatge i una promoció imaginativa i encertada. El camí de la qualitat és l’únic que pot assegurar la viabilitat del sector primari balear i els cellers santamariers l’han volgut seguir. En aquest cas, el que es potencia és un vi de sempre, valorat però sovint posat en un segon terme, que reapareix com una cosa nova, molt especial, amb uns nous sabors, que són els dels millors vins novells i que l’identifiquen com el primer vi de l’any, com el vi jove que encara no s’ha desprès del tot de les aromes del raïm. El vi novell té la frescor i la força de les coses acabades de néixer. La promoció està resultant efectiva i es pot dir que la idea és fecunda i està servint per obrir nous camins de comercialització, tot gràcies a la col·laboració entre els cellers de la localitat.

stats