SOCIETAT
Societat 22/01/2021

Els nous preus del TIB a Mallorca penalitzen el teletreball

El model posat en marxa enguany no iguala en molts casos les antigues tarifes, i dues entitats d’usuaris del tren i bus ho critiquen

Kike Oñate
4 min
Els nous preus del TIB a Mallorca penalitzen el teletreball

PalmaCom més viatgis, menys pagaràs. Així promociona la Conselleria de Mobilitat el nou sistema tarifari que està en marxa des del començament de l’any per als desplaçaments en tren i bus. Amb el nou criteri, hi ha un preu base que es va reduint en funció dels viatges que es facin -es premien amb punts-. Però aquest sistema només s’aplica als titulars de la targeta Intermodal i els usuaris que no en tinguin sempre han de pagar el mateix. A més, els preus reduïts desapareixen en acabar cada mes i al següent, tornen al màxim. Cal recordar que amb l’antiga tarifa es podien comprar abonaments de 20 (T20) i 40 (T40) viatges a preus rebaixats. Ara, el nou sistema no iguala en molts casos els antics preus dels abonaments, i això ha provocat nombroses queixes dels usuaris del transport públic. Si la tarifa actual s’abarateix depenent del nombre de viatges, aquest sistema perjudica especialment els treballadors que fan feina des de casa i els que tenen vacances o estan malalts i no es desplacen tant durant el mateix mes.

L’associació d’usuaris del tren i la plataforma d’usuaris del TIB rebutgen el nou sistema perquè diuen que el preu ha augmentat i desincentiva l’ús del transport públic dels qui l’agafen esporàdicament. Malgrat tot, el director general de Mobilitat i Transport Terrestre del Govern, Jaume Mateu Lladó, afirma que, de moment, no en faran cap canvi. També considera que no es pot valorar el nou sistema amb casos concrets i que cal deixar un marge de temps per veure com funciona.

Les tarifes del TIB s’apliquen segons un mapa radial que té Palma com a referència i divideix Mallorca en salts -de zero a quatre-, tant per tren com per bus. Per posar-ne un exemple, l’antic abonament de 40 viatges (T40) de 2 salts costava 45,80 euros i permetia fer-los en 45 dies entre Inca i Ciutat. Ara, pel mateix preu, però, només es poden fer 29 viatges. Una usuària que comprava el T40 per fer aquest trajecte lamenta que el mateix nombre de viatges li costa “quasi 50 euros”. “Anar i tornar cada dia feiner, no són viatges suficients perquè els descomptes m’afavoreixin?”, es demana. Aquest problema també passa en el cas dels que compraven el T40 d’un salt -un viatge de Palma a pobles com ara Santa Maria, Alaró i Binissalem-. L’abonament costava 33,15 euros i ara per fer els mateixos trajectes cal afegir-hi 3,75 euros, i sempre que els 40 viatges es facin dins el mateix mes.

Increment del preu

Un altre usuari denuncia que la campanya informativa del TIB no diu que la pujada en el preu dels bitllets és “brutal” i que s’ha fet enmig d’una forta crisi sanitària, econòmica i social. El preu del bitllet del T40 amb la targeta de perfil general era, per zero salts, de 0,63 euros, mentre que ara el preu base és d’1,20; per a un salt era de 0,83, mentre que ara es parteix d’1,80; per a dos salts eren 1,14 i ara es comença per 2,40 euros. La tarifa de 3 salts era d’1,63 i ara es parteix de 3 euros, mentre que en el cas dels 4 salts ha passat d’1,93 a 3,60 euros de començament. Amb el nou criteri no s’acaba igualant en un mes el preu dels antics abonaments en els trajectes d’1 i 2 salts, però sí a la resta.

El portaveu de l’Associació d’usuaris del tren, Guillem Ramis, diu que el sistema “hauria de compensar la fidelitat del passatger durant tot l’any, i no només mensualment”. De fet, creu que el turista sí que en sortirà beneficiat, perquè quan ve sol fer molts trajectes en transport públic en poc temps per conèixer l’illa. Ramis es queixa que ara ha de pagar més per anar de Santa Maria a Palma, i lamenta que les noves tarifes penalitzin els usuaris que agafen menys el transport públic. El president de la Plataforma d’usuaris del TIB, Marc Crespí, també rebutja que el preu del bitllet hagi pujat i que només es beneficiï l’usuari que fa més viatges. A més, critica que pagar al xofer en metàl·lic sigui més car -aquesta mesura ha entrat igualment en vigor amb el nou sistema-, perquè hi ha gent gran que ho té més difícil per fer-ho per internet o amb la targeta bancària. A més, Crespí tem que quan la situació sanitària es normalitzi i hi hagi més trànsit, serà difícil complir els horaris del bus perquè no s’han fet carrils VAO ni se’n preveuen.

Els ajuntaments d’Alaró i Binissalem s’han sumat a les crítiques. El primer ha demanat a la Conselleria que els usuaris sense targeta Intermodal no hagin de pagar dos bitllets: el del bus llançadora -l’estació és a cinc quilòmetres del poble- i el del tren, perquè el bus “és un servei complementari”. El Consistori binissalemer ha aprovat una moció -amb el vot en contra del PSIB- en què demana una reducció general dels preus.

Però Lladó defensa que el sistema actual elimina problemes de l’anterior i justifica l’increment del preu del bitllet senzill que es paga en metàl·lic al bus perquè els passatgers no facin perdre temps al xofer. A més, insisteix que es pot abonar un preu més reduït pagant amb la targeta bancària o per internet. Comprar un bitllet de dos salts en metàl·lic costa 6 euros, mentre que amb targeta bancària i per internet són 3,60. El director general també considera un encert no haver d’adquirir de cop 20 o 40 viatges, com passava amb els abonaments, i pagar només quan s’utilitzi el transport públic.

D’altra banda, destaca que s’han fet millores en la flota de busos. Dels 223 vehicles del TIB, 216 funcionen amb combustibles renovables i menys contaminats -electricitat i gas comprimit-. Així mateix, s’han incrementat les freqüències i s’han creat noves connexions entre Manacor, Felanitx i Campos, com també a les zones turístiques de Santa Ponça i Peguera.

En canvi, la portaveu de Terraferida, Margalida Rosselló, critica que les noves connexions i freqüències són “insuficients” per a les necessitats dels residents i que “continuen prioritzant” les connexions amb zones turístiques. També lamenta que la xarxa de bus fomenti un transport radial i que la destinació final sigui Palma, en lloc d’unir pobles entre si. Com les associacions d’usuaris, rebutja que el nou sistema “penalitzi” els usuaris que no agafen gaire el transport públic perquè, si no es posa un preu “assequible”, no compensa agafar-lo.

stats