Societat 07/08/2021

La pandèmia silencia l’ampliació de Son Sant Joan, però no l’atura

La plataforma contrària a les obres acusa Aena d’entorpir el procés judicial iniciat el 2020 perquè no facilita la informació fonamental que necessita per continuar endavant amb la demanda contra l’empresa

4 min
Vista general de l'aeroport de Palma des de la zona on s'aparquen els avions privats.
Dossier El futur del negoci de les vacances Desplega
1.
La revolució pendent del sector turístic
2.
“No podem estar sotmesos a la dictadura del turisme”
3.
La pandèmia silencia l’ampliació de Son Sant Joan, però no l’atura

PalmaLa polèmica sobre l’ampliació de l’aeroport de Palma va obligar Aena a canviar de plans. El rebombori mediàtic i polític que es va originar quan es va saber que l’empresa estatal preveia fer obres per assumir un increment de 30.000 avions i 4 milions més de passatgers d’aquí a cinc anys, obligà els representants de l’ens a reunir-se amb el Govern per “resoldre els malentesos”. Aena es va comprometre el febrer del 2020 amb l’Executiu balear a reformular els seus projectes perquè no suposassin una ampliació, però no es podrà saber si ho compleix fins que se’n faci pública la revisió. Aena és qui té la darrera paraula. 

La pandèmia ha eclipsat les intencions de l’ens, però no les ha aturat. La plataforma ‘No més avions!’, formada per una desena d’entitats, com ara Amics de la Terra, el GOB i Terraferida, acusen l’empresa d’entorpir el procés judicial que va impulsar contra Aena i que va ser admès el desembre pel Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears. Els activistes esperen des de llavors informació fonamental que ha de facilitar la companyia estatal perquè la puguin demandar.

Cal dir que el principi d’acord entre la Generalitat catalana i l’Estat per a l’ampliació de l’aeroport del Prat aquest agost ha revifat la discussió sobre un model econòmic que, com el mallorquí, aposta pel monocultiu turístic en plena crisi climàtica. Les dues ampliacions cerquen acollir més vols i passatgers, però, mentre que en el cas de Barcelona el projecte implicaria destruir un espai natural protegit al Delta del Llobregat, la proposta d’Aena a Palma aposta per créixer sense ampliar el perímetre de l’aeroport. Les actuacions plantejades per l’ens estatal a Mallorca impliquen remodelar els filtres de seguretat i construir vuit fingers, les passarel·les d’accés als avions perquè els passatgers no hi hagin d’anar amb autobús. Això suposaria reduir un 20% el temps mitjà que necessita cada usuari per moure’s per l’aeroport. L’increment del nombre de fingers implicarà que hi hagi menys aeronaus estacionades a la plataforma d’avions i l’espai que quedi buit podria servir per aparcar-hi més naus, però Aena es va comprometre amb el Govern a no fer-ho. En el mateix sentit, l’ens no hauria de crear més places d’aparcament per a cotxes com preveia, exceptuant les destinades als treballadors. L’Executiu balear també va reclamar que l’empresa s’impliqui a pagar el futur tramvia entre l’aeroport i Ciutat.

L’únic projecte que ja s’ha fet és la creació de dos carrers de sortida ràpida a les pistes, amb l’objectiu de reduir les esperes dels avions que han d’aterrar i enlairar-se. La plataforma ‘No més avions!’ qüestiona la legalitat de totes les iniciatives d’Aena. El desembre va interposar el recurs contenciós administratiu contra tots els projectes, inclòs el que ja s’ha fet, perquè en aquell moment estava en execució. Critiquen que per fer els dos carrers de sortida Aena ha reciclat un estudi d’impacte ambiental de fa 16 anys, i els activistes assenyalen que durant aquest temps s’ha modificat tres vegades la llei que regula aquestes avaluacions. La resta de projectes esmentats estan a l’espera d’una resolució ambiental del Ministeri per a la Transició Ecològica.

L’organització, però, denuncia que s’han anat desenvolupant tres actuacions menors més que legalment no requereixen un estudi d’impacte ambiental, i per això el reclamen. Consideren que és un presumpte fraccionament il·legal de projectes per “guanyar temps” i preparar el terreny mentre acaba la llarga tramitació del projecte d’ampliació. Es tracta de l’esbucament de l’antiga central elèctrica de Son Sant Joan per ampliar l’aparcament de cotxes; l’increment de la potència elèctrica actual per, suposadament, donar resposta a l’augment del consum que es produirà amb les reformes, i l’esbucament d’un edifici per poder ampliar el mòdul A de la terminal.

Aena opta pel silenci

Han passat nou mesos d’ençà que la plataforma contrària a l’ampliació va presentar el recurs, però encara no ha pogut formular una demanda contra Aena perquè l’empresa no ha facilitat la documentació requerida pel tribunal, que és necessària perquè els activistes ho puguin fer. “Vàrem tornar a demanar l’expedient complet per formular la demanda i se’ns ha remès incomplet; és inacceptable”, lamenta l’advocat que du la causa en nom del GOB, Pep Alonso. “És evident que hi ha una actitud de manca de col·laboració per part d’Aena”, diu, i afegeix que el juliol ho varen tornar a reclamar. Com que l’agost és un mes inhàbil als jutjats, “haurem d’esperar al setembre”, comenta. Fonts de la companyia aeroportuària consultades per l’ARA Balears no han volgut aclarir perquè no s’ha facilitat la documentació requerida després de tants de mesos. 

Alonso no descarta que els dos carrers de sortida ràpida ja construïts siguin il·legals, però admet que pot passar que encara que el tribunal ho confirmi després no es pugui revertir l’actuació feta. “L’Administració juga amb aquests avantatges”, assenyala. El portaveu de la plataforma, Gaspar Alomar, adverteix que ara és un moment “clau” perquè el setembre s’hauria d’aprovar el nou Document d’Ordenació Aeroportuària (Dora), que marca el desenvolupament dels pròxims cinc anys als aeroports espanyols. “Per això s’ha arribat a un acord in extremis per a l’ampliació del Prat, perquè s’incloguin els doblers”, afirma.

Dossier El futur del negoci de les vacances
Vés a l’ÍNDEX
stats