Només un vol de cada 1,75 milions té un accident amb morts
Volar aquesta dècada és, de mitjana, quatre vegades més segur que durant els anys noranta
BarcelonaEls últims cinc anys un de cada 1,75 milions de vols ha tingut un accident amb morts. La xifra és una mitjana que consta al 'Safety Annual Review 2014' de Flightglobal (resum), però ha anat variant cada any. L'any passat un vol per cada 2,38 milions va patir un accident amb morts. La xifra més baixa de la història. El 2013 hi havia hagut un accident amb defuncions per cada 1,91 milions de vols, i el 2012, un per cada 2,37 milions. Flightglobal té en compte els vols amb aparells per a com a mínim 14 passatgers i els equivalents de càrrega. En aquesta gràfica podeu comprovar com cada vegada hi ha més vols sense cap baixa per cada un que pateix un accident mortal:
Aquest darrer quinquenni hi ha hagut una mitjana de 20,4 accidents mortals cada any, gairebé la meitat que durant els anys setanta. La quantitat d'accidents s'ha anat reduint progressivament. L'any passat hi va haver 16 accidents mortals, menys que el 2013, quan s'havia arribat als 19, però van ser més tràgics: el 2014 van morir 675 passatgers i tripulants a causa d'accidents d'avió. Cal remuntar-se al 2010, quan 822 persones van perdre la vida a bord d'avions per causes accidentals, per trobar un any amb més morts.
La millora progressiva en la seguretat de l'aviació no només implica una reducció dels accidents; tot i que els aparells tenen cada vegada més capacitat, les xifres globals també indiquen una reducció del nombre de morts. Els últims cinc anys han mort una mitjana de 527 persones a bord d'avions cada any, gairebé tres vegades menys que als anys setanta, quan hi havia una mitjana de 1.467 morts per any. Si es compten només els passatgers, la mitjana de morts anual dels últims cinc anys és de 421, també gairebé el triple que durant els anys setanta.
L'any passat van morir 600 passatgers, un de cada 6,1 milions de passatges que van servir les companyies aèries. La xifra seria encara més alta si es comptessin els 283 passatgers i 15 tripulants morts al juliol en un vol de Malaysia Airlines damunt d'Ucraïna, però Flightglobal no els té en compte a les estadístiques d'accidents perquè "aparentment va ser un acte deliberat de violència més que no un accident". Just l'any anterior, el 2013, havia estat excepcional i la taxa de passatgers morts va arribar a un de cada 15,7 milions. Flightglobal destaca que volar aquesta dècada és quatre vegades més segur del que ho era als anys noranta, quan de mitjana podia morir un passatger de cada 1,8 milions.
Els passatgers que volen en avions fets per empreses occidentals viatgen encara més segurs, segons l'informe, que indica que aquests últims cinc anys n'ha mort un per cada 9,5 milions. Les xifres indiquen que volar en un avió fet als països occidentals és el doble de segur ara que durant la primera dècada del mil·lenni i deu vegades més segur que als anys noranta.