Societat 01/02/2021

El límit de la via de cintura de Palma ja és de 80 quilòmetres per hora

El conseller insular de Mobilitat, Iván Sevillano, ha anunciat que l'Executiu es planteja implantar carrils de bus VAO

3 min
La via de cintura ja ha estrenat la nova senyalística.

PalmaLa reducció de 120 a 80 quilòmetres per hora la velocitat màxima a la via de cintura de Palma ha entrat en vigor aquest dilluns 1 de febrer. Es tracta de la via Ma-20, en el tram entre Portopí i el Portitxol. Segons el conseller insular de Mobilitat, Iván Sevillano, l'objectiu és reduir el renou, els gasos contaminants, els accidents i, a més, els embossos. Com que tota la via "recorre un entorn urbà", la reducció permetrà millorar la qualitat de vida de les persones que viuen als habitatges i barris que es troben al voltant.

A banda de presentar l'entrada en vigor d'aquesta mesura, el conseller ha anunciat aquest matí en una roda de premsa que el Consell "estudiarà la possibilitat d'incloure carrils de bus VAO (Vials d'Alta Ocupació) al llarg del 2021", concretament a l'àrea metropolitana. Això es farà en col·laboració amb el Govern balear, l'Ajuntament de Palma, la Direcció General de Trànsit (DGT) i la Guàrdia Civil. De fet, aquest estudi començarà demà amb una reunió per constituir una taula de treball de coordinació per avaluar la proposta.

Tal com ja va explicar el conseller a finals de novembre –quan van anunciar la mesura–, el límit s'ha fixat en 80 quilòmetres per hora perquè és a partir d'aquesta velocitat que es troben "millores apreciables". "Els gasos contaminants es poden arribar a reduir una tercera part i, fins i tot, un 50%", igual que en l'impacte acústic, va declarar. En canvi, amb una davallada fins als 100 quilòmetres per hora "la millora gairebé no és apreciable". "Quan s'homogeneïtza tot el trànsit, funciona com una única massa i la fluïdesa és millor. D'aquesta manera, un vehicle no tindrà el desig de canviar-se constantment de carril perquè tots aniran a la mateixa velocitat", va aclarir.

Sense vigilància

Per ara, es descarta l'ús de radars per controlar el compliment del nou límit de velocitat. Tot i que la competència la tenen la DGT i la Guàrdia Civil, Sevillano ha explicat que "dependrà del grau de compliment" i que si és "òptim, no serà necessari l'augment de la vigilància", igual que passa en la resta de carreteres. Per part seva, la cap de la Direcció General de Trànsit (DGT) a les Illes Balears, Francisca Ramis, ha confirmat que "en principi no es preveu cap mesura especial de control de la Ma-20, si bé es monitoritza dia a dia amb dades tècniques".

En qualsevol cas, Ramis ha puntualitzat que, "segons dades de 2018 i 2019 i especialment en el sentit cap a Llucmajor la mitjana de velocitat estava en 88 quilòmetres per hora". Així mateix, el conseller ha subratllat que l'índex mitjà de densitat de la via de cintura el 2010 va ser de 190.000 vehicles en hora punta.

Carrils VAO

Quant als carrils bus VAO, el conseller de Mobilitat ha especificat que s'aplicaran a l'àrea metropolitana de Palma, que "engloba Llucmajor, Marratxí i Calvià", de manera que es preveuen incloure la Ma-1, la Ma-13, la Ma-15, la Ma-19 i la Ma-20, els "accessos radicals a Palma". En aquest sentit, ha indicat que aquests carris "no han de ser exclusivament pel sector del transport o dels professionals", sinó que "han de ser accessibles a qualsevol ciutadà o ciutadana que decideixi compartir vehicle".

D'aquesta manera, "es fomenta l'ús del cotxe compartit", ha subratllat Sevillano. "Tot està enfocat perquè un vehicle en què viatgin dues o més persones puguin circular pel carril VAO", ha argumentat. El motiu pel qual es preveu aplicar a les autopistes és perquè "són les que disposen de més d'un carril de circulació per sentit".

stats