Relacions laborals

'Hygge': la fórmula danesa de la felicitat es pot aplicar a la feina?

El director de l’Institut de la Felicitat de Copenhaguen publica una guia amb consells per trobar el benestar en l'entorn laboral

23/01/2025

BarcelonaEls treballadors estan cada vegada més estressats, més poc compromesos amb la feina i tenen més tensions amb els seus superiors. Aquestes dades poc alentidores formen part d’un estudi de l'empresa Gallup que el 2023 va analitzar els problemes que tenien els empleats arreu del món. D’aquests treballadors, un 59% estaven “renunciant en silenci”, és a dir, fent el mínim per complir la seva feina, però sense cap mena de motivació. I quan se’ls preguntava què millorarien de la seva situació no es referien tant a qüestions com el salari o les condicions laborals, sinó que admetien voler tenir més autonomia, uns objectius clars i un reconeixement per la seva tasca.

És fàcil caure en el discurs que la feina és un mal pel qual s’ha de passar per poder guanyar-se la vida. Tot i això, hi ha persones que asseguren que la feina també pot ser una font de benestar si se sap enfocar correctament. És el cas de Meik Wiking, director de l’Institut de la Felicitat de Copenhaguen i autor del bestsellerHygge, la felicitat de les petites coses, que acaba de publicar una guia que, en la mateixa línia que l’anterior, vol ajudar el lector a trobar el benestar en el seu entorn laboral. A Hygge work (Cúpula, 2024), Wiking exposa com a la societat danesa encapçala no només els rànquings de felicitat general sinó que també els nivells de felicitat laboral més alts del món. Segons l’Oficina Europea d’Estadística, el 58% dels danesos asseguren que continuarien treballant encara que no ho necessitessin econòmicament. Fins i tot tenen una paraula, arbejdslyst, que significa “tenir desig” o “sentir-se amb ganes” de treballar. “Pots desitjar als teus col·legues danesos «God arbejdslyst!», és a dir, que gaudeixin amb la feina que hagin de fer i que trobin les ganes de fer-la", diu Wiking.

Cargando
No hay anuncios

Per a Wiking, el secret d'això és que la satisfacció laboral i vital estan connectades. “Si la feina et fa feliç, és més probable que siguis feliç en general”, assegura aquest expert. Una afirmació que té un sentit: dediquem moltes hores a la feina, de manera que si t’agrada t’aportarà emocions positives. Però com es pot aconseguir? Aquests són els consells que ens dona per intentar trobar el benestar i la felicitat també quan treballem.

Trobar un propòsit

Malauradament, la felicitat no sembla la tendència dels treballadors arreu del món. Per això l’autor intenta desvelar què és el que ens fa feliços a la feina. I un dels elements principals és que tingui un propòsit per a nosaltres. “Les persones que es dediquen a alguna cosa que els sembla significativa i que pot tenir un impacte positiu en el món acostumen a ser més felices”, assegura l’autor.

Cargando
No hay anuncios

La mirada com enfoquem les nostres tasques laborals també és igual d’important. És el que en el llibre s’anomena job crafting, del qual es va fer un estudi a la Universitat de Yale fa més de vint anys, on avaluaven persones que treballaven netejant hospitals. “L’equip es va adonar que hi havia molta diferència entre els que es percebien simplement com a netejadors i els que se centraven en detalls que la feina no els demanava, com fer riure la gent”, explica Wiking.

En la mateixa línia, l’autor aconsella als treballadors seguir “la regla dels tres metres”, que apliquen els treballadors del Tívoli, el famós parc d’atraccions de Copenhaguen. “La regla consisteix que cada treballador és el responsable de tot el que es trobi al seu voltant en un radi de tres metres. Tant se val on sigui: si veuen escombraries, les recullen; si un visitant s’ha perdut, l’ajuden”, explica l’autor. Una regla que, a més, s’aplica a tots els treballadors i superiors de l’empresa, sense excepció.

Cargando
No hay anuncios

Fomentar la confiança

Un altre tema que influeix molt en la felicitat dels treballadors és la confiança que els demostra la seva empresa: “Controlar els treballadors et pot garantir que un parell de ganduls treballin més, però també pot provocar que molta gent, ressentida per la vigilància i la desconfiança, decideixi treballar menys”, apunta l’autor, que remarca com unes investigacions fetes per la Harvard Business Review mostren que quan una companyia decideix confiar en els seus treballadors això fa que augmenti la seva qualitat i productivitat.

Cargando
No hay anuncios

El que està clar és que tenir un bon superior és clau a l’hora de ser feliç a la feina. Un estudi fet per Totaljobs a Anglaterra apuntava que el 49% dels britànics havien deixat una feina per culpa del seu superior. “Per això és tan important conèixer el teu futur cap abans de dir que sí a una nova feina”, aconsella Wiking. De la mateixa manera que en altres aspectes de la vida intentem desenvolupar-nos en entorns on ens sentim còmodes i amb la llibertat d’expressar-nos, també és important que a la feina ens sentim en un espai de confiança.

En el llibre La organización sin miedo (Arpa, 2024), la professora de la Harvard Business School Amy Edmondson assenyala la importància de poder compartir les preocupacions, els dubtes i els errors a la feina sense por de sentir-se humiliats, ignorats o culpats. “Quan hi ha un nivell raonablement alt de seguretat psicològica, passen coses bones: els errors es comuniquen ràpidament perquè es puguin prendre mesures, es facilita la coordinació fluida entre grups i departaments i es comparteixen idees innovadores que poden canviar les regles del joc”, apunta Edmonson. En altres paraules, si els líders volen potenciar les capacitats individuals i col·lectives de la seva empresa, han de fomentar un clima de seguretat en què els treballadors se sentin lliures i tranquils per aportar les seves idees, compartir informació i comunicar els errors.

Cargando
No hay anuncios

Impulsar les relacions

Finalment, i no menys important, sentir-se unit als companys de feina no només és bo per a l’empresa, sinó que també aporta felicitat a llarg termini, segons Wiking. “Sovint no donem importància a l’aspecte social del dia a dia i tendim a pensar que tenir amics a la feina és un extra. Tot i això, els estudis demostren que es tracta d’una peça fonamental per poder fer bé les teves tasques i gaudir-ne”, diu l’autor. Un treballador pot canviar de feina, però pot conservar les amistats que hi ha fet durant tota la vida.

En aquest sentit, un conegut estudi fet a la Universitat de Harvard durant més de vuitanta anys amb l’objectiu de trobar la clau de la felicitat, afirma que el secret no són els diners o l’èxit professional, sinó el manteniment de relacions personals positives. A més, s’ha vist que els treballadors més infeliços acostumen a ser els que tenen feines que requereixen poca interacció humana o que no tenen l’oportunitat d’establir relacions significatives amb els seus companys de feina. Algunes d’aquestes feines acostumen a ser les relacionades amb torns nocturns, com els vigilants de seguretat i els camioners; feines impulsades per la tecnologia, com els serveis d’entrega de paquets i aliments, i els telefonistes d’atenció al client, que acostumen a tractar amb usuaris que sovint no interactuen de forma positiva. En definitiva, encara que sembli difícil la feina pot ser una font de felicitat, sempre que l’enfoquem de manera correcta i estiguem en un entorn saludable i conciliador.