Espardenyes: del camp a la ciutat

El calçat d’espart triomfa amb models que mantenen l’essència tradicional però arrisquen amb el disseny

Espardenyes:del camp a la ciutat
Maria Almenar
08/08/2016
5 min

BarcelonaUn producte típic de la nostra terra

“Un cop acabada la Guerra Civil, el meu besavi, Amadeu Alentorn, va obrir una botiga d’espardenyes a Valls”, recorda Marc Ferré, actual propietari de Terra d’Espardenyes. La firma conserva l’essència tradicional de les sabates, que comercialitza a través d’internet. “Ara els joves han descobert aquest calçat, que havia caigut en desús i només s’utilitzava com a símbol de la cultura popular -assegura Ferré-. La nostra feina és recuperar els models tradicionals i alhora personalitzar-los”. La marca ha aconseguit vendre a molt països diferents.

L’experiència de calçar espardenyes

Alejandro Porras no s’havia imaginat mai que es dedicaria a la moda, però un viatge a Hawaii amb la seva parella li va canviar la vida. “Quan vaig veure que tothom em mirava les sabates [portava espardenyes], vaig pensar en la possibilitat de vendre calçat tradicional i de qualitat, fet artesanalment, a través de les noves tècniques de màrqueting digital”, explica el dissenyador. Aquest és l’origen d’Aloha Sandals, una firma que va més enllà de l’elaboració d’espardenyes típiques. “No venem només sandàlies, sinó la idea de viure l’experiència de l’estiu amb el nostre calçat”.

Dissenys originals i colors atrevits

Tot va començar quan dos amics, en Ferran i l’Àlex, amants de les espardenyes de tota la vida, van decidir fer una petita col·lecció de sabates per als seus coneguts. Allò els va portar a crear més endavant Nosölo Barcelona, una firma de calçat d’espart tant per a home com per a dona. “Volíem canviar el concepte de l’espardenya d’estar per casa i convertir-la en una sabata urbana per als joves”, explica en Ferran. El resultat? Dissenys frescos, colors agosarats i estampats llampants, només aptes per als més atrevits. La novetat de la temporada: una adaptació de l’espardenya de vetes.

El gran triomf de les set vetes

La marca Naguisa és el projecte de Claudia Pérez i Pablo Izquierdo. Una dissenyadora industrial i un arquitecte que l’any 2012 van decidir crear una marca de sabates, ja que aquest producte era la seva passió compartida. “Intentem reinventar l’espardenya apropant el calçat tradicional als nous públics”, assegura Pérez. Fan els dissenys a Barcelona i la producció, que és artesanal, en diversos llocs de l’estat espanyol. “És un calçat que no passa de moda”, diu Pérez, i explica que, precisament, el model que té més èxit és la clàssica espardenya de set vetes: “Encapçala les vendes des de fa quatre anys”.

Calçat d’espart molt poc convencional

Les espardenyes de la firma Un Paso Más incorporen cordons, plataformes XXL i textures innovadores. “Volíem fer sabates d’espart diferents de les que tenim vistes, posant èmfasi en els detalls, els materials, els colors i els estampats”, explica Montse Rovira, dissenyadora d’aquesta firma barcelonina. “Partim de la sabata típica de la cultura catalana i li donem un caràcter més urbà, li afegim comoditat i en fem de diversos estils”, afegeix. L’última novetat de la marca són les espardenyes inspirades en les xancletes de riu, en què l’espart conviu amb la pell i el vinil de colors. “Hem ajuntat dos clàssics en un”, conclou.

Sabates d’espart de tradició centenària

La firma Montané és hereva d’una marca centenària de corda i altres productes com l’espardenya, fundada l’any 1902 a Sant Celoni. La marca conserva l’essència tradicional però s’adapta als nous temps. “Dissenyem sabates per a un ventall molt ampli d’edats i estils, i això implica investigar i renovar-se constantment”, explica l’Eva Naqui Montané, sòcia de l’empresa. El procés de fabricació és artesanal i continua centrat en aquest calçat tradicional.

Sabates d’inspiració mediterrània

L’any 1946, Antoni Pons probablement no s’imaginava que la seva petita fàbrica de calçat ubicada a Osor es convertiria anys més tard en una firma de renom. Actualment, l’empresa Toni Pons continua especialitzada en espardenyes, i es manté gràcies a la diversificació de models, que es caracteritzen pel seu caràcter mediterrani. “Vam centrar-nos en aquest tipus de calçat per les seves arrels i la il·lusió que ens despertava”, explica Jordi Pons, actual propietari de l’empresa. La frescor d’aquest calçat, el seu toc natural i el seu color, el converteixen en un producte perfecte per a l’estiu, amb cada cop més adeptes.

Artesania amb essència eivissenca

La Gemma va aprendre a Eivissa el savoir faire ancestral de les artesanes que teixien les espardenyes típiques, i més tard va fer servir aquests coneixements per crear la seva pròpia firma, Ball Pagès. De fet, la marca pren el nom de la dansa tradicional dels balladors de l’illa balear, que utilitzaven aquest calçat.

Es tracta de sabates teixides a mà amb fibra de pita 100% natural. “El procés de creació, que el fem a Arbúcies, és complex, perquè nosaltres ens encarreguem de tots els passos: des de la corda fins al teixit i el pintat final”, explica la dissenyadora. El resultat són sandàlies senzilles però amb un toc personal. “Són especials per la seva forma i la seva aparent delicadesa. No n’hi ha dues d’igual -diu la Gemma- són petits tresors per als peus”.

Espardenyes fetes amb teles de llengües

Una de les firmes tèxtils amb més història de Mallorca és Teixits Vicens, fundada l’any 1854 per Martí Vicens. Actualment, la cinquena generació de la família gestiona la marca, que fabrica els productes artesanalment a Pollença amb les teles típiques de la zona, conegudes com roba de llengües. A més del tèxtil per a la llar, Teixits Vicens ha trobat en la roba i el calçat una nova via de comercialització. “Sempre ens ha agradat mantenir-nos a l’avantguarda i experimentar dins de camps diferents”, assegura Cati Vicens, propietària de la companyia. La cèlebre actriu Lauren Bacall havia estat clienta de la firma.

Espardenyes que sedueixen celebritats

Castañé és una de les firmes catalanes més internacionals i recull l’esforç i el treball d’una família que, durant anys, ha sabut unir l’artesania, la tendència i la tradició en un mateix producte: l’espardenya. La clau del seu èxit ha estat la reconversió d’un producte popular i d’origen humil -la sabata d’espart era utilitzada pels treballadors del camp- en un objecte de desig vinculat a la moda i al disseny, i ha aconseguit l’admiració de les grans firmes de luxe. El calçat es caracteritza per estar fet artesanalment, amb materials naturals, acabats impecables i un disseny de clara inspiració mediterrània. Al llarg d’aquests anys, les sabates Castañé han aconseguit seduir grans celebritats, com ara Jacqueline Kennedy, Grace Kelly, Salvador Dalí, Pedro Almodóvar, Scarlett Johansson, Penélope Cruz i Gwyneth Paltrow.

stats