Societat 27/09/2021

Les empreses que reformen l'hotel Formentor pitgen el Consell perquè els deixi carregar camions per sobre del pes permès

Defensen que així faran menys viatges i que no es contaminarà tant, mentre que la institució insular s'hi nega perquè la carretera es podria veure afectada

2 min
La carretera Ma-2210, que comença al port de Pollença i arriba fins a la platja de Formentor.

PalmaLes empreses que reformen l'hotel Formentor, San José Constructora i Construcciones Ferratur, han reclamat al Consell de Mallorca que els permeti carregar els camions que duen el material a l'allotjament turístic per sobre del pes establert a la carretera, que està fixat en un màxim de 18 tones, com a totes les vies de l'illa. Argumenten que, sense aquesta limitació, els vehicles podran fer menys viatges i que no contaminaran tant. La institució insular s'hi nega rotundament per motius de seguretat, perquè la carretera es podria veure afectada pel pes i arribar-se a esbucar-se, ja que es tracta d'una via que descansa sobre murs de pedra en sec, segons fonts tècniques del Consell.

Les pressions, de fet, sorgeixen arran d'una limitació especial que des de fa més d'un any el Consell aplica a quatre carreteres de la serra de Tramuntana per, precisament, estar fetes de pedra en sec. Es tracta de la baixada al port de Valldemossa, el darrer tram de la carretera de Lluc –entre el salt de la Bella Dona i el coll de la Batalla–, la Calobra i la de Formentor. Cal dir que a totes les carreteres de l'illa es permet sobrepassar dues vegades per setmana la càrrega dels camions en casos puntuals i amb un permís que fins ara donava el Consell, però que des del maig ho tramita la Direcció General de Trànsit, segons expliquen les fonts tècniques de la institució insular.

En aquests quatre trams esmentats, però, això ja no es permet per evitar que la carretera s'acabi esfondrant, com va passar a principi del 2019 amb el mur de contenció de la carretera Ma-2130 de Caimari a Lluc, entre el coll de la Batalla i passat el salt de la Bella Dona. De fet, fou aquest el motiu pel qual els tècnics varen decidir establir la limitació especial de pes a la resta de carreteres.

Segons un informe elaborat per les constructores al qual ha tingut accés l'ARA Balears, si la càrrega dels camions no pot superar les 18 tones, els viatges que hauran de fer per transportar formigó s'incrementarà molt. Sense la limitació, per exemple, en necessitarien fer 1.725, mentre que amb la restricció de pes augmentarien fins a 5.040. Això suposaria emetre 29.624 quilos més de CO2, segons dades de l'estudi, on es detalla que el càlcul es refereix al tram limitat, que són 6,8 quilòmetres.

Les mateixes fonts del Consell consultades diuen que les empreses empren el factor ambiental per fer "xantatge" i per reduir costos en el transport. També assenyalen que les constructores podrien utilitzar vehicles menys contaminants, com els que es mouen amb biogàs, o intentar elaborar el material d'obra necessari devora l'hotel per evitar desplaçaments. "Volen que ens adaptem als seus rendiments econòmics", diuen des del Consell, afegint que "si tenen la necessitat de tenir cura pel medi, que es replantegin la reforma".

stats