Societat22/02/2021

Educació. Què hem après en un any de pandèmia?

El confinament i les classes en línia han donat valor als mètodes d’aprenentatge que busquen millorar les capacitats dels alumnes

La situació que s’ha viscut al món educatiu aquest últim any ha sigut una bona oportunitat per practicar, amb els infants, valors i activitats que els ajudin a desenvolupar l’actitud i els hàbits d’un alumne autodidacte. El confinament i la irrupció de les classes en línia han posat en valor els mètodes d’aprenentatge que busquen millorar capacitats dels alumnes com l'atenció o la concentració, però sobretot la responsabilitat i l'autonomia 

Per a la xarxa de centres d’ensenyament Kumon, el 2020 ha sigut una oportunitat perquè els infants siguin millors estudiants. “Que els seus fills puguin desenvolupar la seva capacitat intel·lectual al màxim, sigui on sigui, hauria de ser una prioritat per a tots els pares i, sobretot, que aprenguin a fer-ho no perquè a l’escola els hi obliguin, sinó per la responsabilitat de donar el millor d’ells mateixos”, apunta Laia Santanach, directora i orientadora del centre Kumon Barcelona - Sant Gervasi-Galvany. 

Cargando
No hay anuncios

En aquest sentit, des de Kumon, per aconseguir que l’alumne aprengui per ell mateix, en lloc d’explicar-li els exercicis quan necessita ajuda, l’orientador li assenyala els exemples i les pistes breus que apareixen en el material perquè ell sol en dedueixi la resposta. “D’aquesta manera”, afegeix la Laia, “l’alumne aprèn a desenvolupar la seva capacitat de resoldre exercicis, a aprendre per ell mateix i a no dependre de les explicacions externes, sinó a basar-se en els seus raonaments interns”. 

Cargando
No hay anuncios

Classes en línia individualitzades

Aquesta mateixa filosofia s’ha portat a les classes en línia. Els professors de Kumon, a cadascun dels centres, han posat la tecnologia al servei de la seva tasca d’orientació per atendre els seus alumnes exactament igual que a l’aula, gràcies a lesclasses en línia “cara a cara”. A diferència de les eines digitals en línia, el sistema de Kumon permet al professor ser prop de l’alumne per observar-lo atentament, veure’n la postura i el ritme de treball. 

Cargando
No hay anuncios

“D’aquesta manera”, apunta Santanach, “si veiem com treballa l’alumne el podem conèixer millor, intentar posar-nos en el seu lloc per descobrir com pensa, els procediments que hi aplica i sobretot veure’n i sentir-ne les emocions, uns aspectes fonamentals per personalitzar les seves estratègies i que cada alumne aconsegueixi donar el millor d’ell mateix”.

Un altre aspecte positiu que ens ha deixat la pandèmia és que les famílies han après molt més sobre l’educació dels seus fills, n’han estat més pendents i més implicades que mai. “Sabem que el paper dels pares és fonamental i, sobretot, quan es tracta d’adquirir valors i habilitats per ser millors estudiants”, conclou la directora del centre Kumon Barcelona - Sant Gervasi-Galvany. 

Cargando
No hay anuncios

Quins reptes educatius sorgeixen de la pandèmia?

D'altra banda, més de 200 professors han participat en la iniciativa impulsada per la Fundació Cotec, L'escola, el primer, en col·laboració amb Escola 21, per oferir solucions innovadores als reptes educatius d'aquest curs escolar marcats per la pandèmia, que inclouen jocs, guies, decàlegs o recursos virtuals, vàlids per ser aplicats en qualsevol centre escolar.

Cargando
No hay anuncios

El projecte busca facilitar la tasca de docents, centres i administracions i ha generat més de trenta propostes per afrontar els reptes educatius actuals marcats per la pandèmia. Les propostes pràctiques, disponibles a la web laescuelaloprimero.es, aborden, entre altres reptes, la transferència de metodologies actives a l'entorn virtual, l'organització de temps i espais de forma flexible, el foment de la feina col·laborativa en remot, impulsar l'autonomia de l'alumne, reforçar les necessitats educatives especials o fomentar la convivència. Totes aquestes solucions s'han treball en laboratoris d'innovació educativa amb la col·laboració d'Escola 21.

Per fer balanç de tot aquest treball, Cotec va organitzar fa uns dies una trobada en línia en què van participar diversos membres de la fundació i de la comunitat educativa. Durant l'esdeveniment es van compartir una sèrie de reflexions per veure quines de les experiències educatives sorgides per afrontar la pandèmia poden ser útils en un futur. També es va parlar sobre la continuïtat del projecte L'escola, el primer, que té previst organitzar una nova convocatòria per celebrar l'últim laboratori d'innovació educativa. Els professors interessats a participar-hi ja es poden inscriure al web.

L'escola, el primer també integra documents d'anàlisi i propostes vinculades amb el disseny de les polítiques públiques. La col·lecció Covid-19iEducació recull ja tres publicacions que analitzen les implicacions derivades del tancament de les escoles, així com la resposta de l'administració educativa; pròximament publicarà un Pla de Digitalització per orientar tant l'administració com els centres en aquest procés.