Societat 22/02/2024

Educació i la comunitat educativa inicien la desburocratització de la tasca docent

Durant el mes de març, es convocaran les diferents meses de representació per començar a fixar mesures concretes

3 min
La primera comissió de desburocratzació de la tasca docent.

PalmaEl conseller d'Educació i Universitats, Antoni Vera, preveu tenir el pla de simplificació burocràtica per reduir la càrrega dels docents en aquest sentit abans de l'inici del pròxim curs. Així ho ha anunciat aquest dijous després de la primera comissió tècnica de desburocratització, a la qual s'han convocat totes les meses d'educació, amb l'objectiu que arribin a conclusions tècniques que després es posaran en comú per elaborar el pla.

Vera ha assenyalat que la idea és veure "en què es pot incidir" amb vista al pròxim curs i que, d'altra banda, aquelles mesures que requereixin canvis normatius o d'organització interna "trigaran una mica més". Igualment, ha assegurat que l'Administració està disposada a posar en marxa eines telemàtiques per ajudar a la desburocratització, així com que es tornaran a analitzar els currículums educatius i que "potser s'hauran de modificar".

Per la seva banda, els sindicats i representants dels directors han valorat positivament aquesta primera trobada. "És necessari prendre mesures, perquè l'estat anímic dels docents toca l'ansietat. Els docents fan deu hores de burocràcia a la setmana, una quarta part de la jornada. Celebram que es vulgui solucionar aquesta situació. S'han de simplificar les coordinacions i fer possible que quan els centres preparin la documentació basti que l'enviïn una vegada, i no a cada departament de la Conselleria implicat, per separat", ha assenyalat l'STEI. ANPE també s'ha mostrat satisfet amb aquesta primera reunió i ha fet referència a una de les novetats que va introduir la LOMLOE: les situacions d'aprenentatge. "Plantejam que es creï un departament a la Conselleria en el qual s'elaborin situacions d'aprenentatge models, perquè els docents les puguin agafar, contextualitzar i aplicar als seus centres".

Evitar duplicitats i reduir la càrrega lectiva

L'UOB ha explicat que durant el mes de març es convocaran les meses d'ensenyament, i ha posat el focus en la "necessitat de retornar la confiança al personal docent". "Bona part han de justificar per què ensenyen el que ensenyen i avaluen el que avaluen. Si aconseguim evitar aquest fet, es podrà reduir la càrrega burocràtica. En la mateixa línia, UGT ha considerat necessari reduir la càrrega lectiva del professorat, que està quatre hores per damunt de la mitjana de la UE". CCOO ha defensat que s'ha de tornar a permetre que "els professors i l'equip directiu es puguin dedicar a tasques pedagògiques. Actualment, hi ha moltes feines que generen duplicitats, i impliquen doblar els esforços i perdre molt de temps", ha dit.

Els directors també han assistit a la reunió i hi han aportat la seva perspectiva. La presidenta d'Adipma, Joana Maria Mas, ha apuntat que, a hores d'ara, els centres "tramiten documentació a través de diferents plataformes, segons la direcció general que sigui. A vegades, aquestes eines no funcionen i també hem d'enviar els documents per correu electrònic". Mas també ha explicat que es podria crear una base de dades única "perquè la Conselleria té accés a la informació de tots els centres, i així els funcionaris la podrien mirar directament sense haver-nos-la de demanar".

Un dels temes que lleven temps als docents és la gestió de les beques. "A moltes famílies les hem d'acompanyar en tot el procés, i després comunicar si se'ls han concedit, la gestió dels doblers i els pagaments", ha exposat. Joan Ramon Xamena, dels directors de Secundària, ha demanat també evitar duplicitats "per no haver d'emplenar fins a 15 papers". "Que la feina es faci una vegada i serveixi per a tots els departaments.

En representació de l'escola concertada, el sindicat USO també ha valorat positivament la trobada i ha demanat, entre altres temes, contractar més personal d'administració i serveis, així com per reduir les ràtios".

stats