Societat 20/02/2024

Els directors responen als sindicats educatius: "Costa comprendre que s'oposin al que necessitam"

La Junta de Personal Docent No Universitari exigeix a Educació que tanqui el CFIRDE, en considerar que es produeix una duplicitat de funcions

2 min
Assistents a IV Congres FEDEIP, destinat a directors, i organitzat a Eivissa.

PalmaEls directors de Mallorca, Menorca i de les Pitiüses han respost a l'exigència dels sindicats, que demanen a Educació que elimini el Centre de Formació i Recerca per a la Funció Directiva (CFIRDE), creat el 2018. "Costa comprendre com sindicats d'educació s'oposen al que necessiten i demanen les direccions escolars o, com s'ha arribat a sentir, ho puguin considerar una cosa prescindible, una despesa innecessària. Creim que anam molt malament i que no es fa cap favor a la millora del nostre sistema educatiu si es parteix d'aquest pensament", diuen en un comunicat. Ara bé, els allarguen la mà per obrir un diàleg que permeti millorar el model de direcció escolar. Per altra banda, es refereixen a la Conselleria d'Educació: "Estam ben convençuts que donen suport al CFIRDE perquè s'ha vist la importància cabdal de tenir formats els docents per ocupar les direccions escolars i fer una veritable professionalització de la direcció".

Defensen que, tres anys després de la posada en marxa del centre, se'n constata "l'excel·lent funcionament, i que és una enorme fita per a la millora de les direccions escolars, i un exemple, un camí a seguir, per a moltes altres administracions educatives amb el plantejament de posar en marxa organismes similars". Cal recordar que el CFIRDE no forma només directors, sinó també caps d'estudis i secretaris, entre d'altres.

Un centre per tenir directors "ben formats"

En la mateixa línia, asseguren que el preàmbul de la LOMLOE aposta per un model de direcció professional, en línia amb les recomanacions europees sobre aquesta figura. "Una professionalització que entenem no com un grup tancat, no com un cos, sinó com el trànsit de la docència a una direcció escolar eficaç expressada per mitjà de les habilitats, actituds i pràctiques específiques que es requereixen. Tot per tenir persones ben formades, preparades i, com no, reconegudes per assumir unes funcions directives que són clarament diferents del que suposen les funcions d'un docent", diuen.

En relació amb la petició dels sindicats, que demanen que la formació dels directors l'assumeixin els CEP, recorden que, fins a la creació del CFIRDE, "les úniques" ofertes de formació que existien per als professionals que "volien assumir l'enorme responsabilitat de dirigir un centre" eren un curs d'acreditació de 120 hores "previ, o a l'inici de mandat, i un curs d'actualització de 60 hores". Aquest darrer, detallen, es requeria si es volia continuar a la direcció un cop finalitzades les possibles renovacions de dos nomenaments de quatre anys. Amb el CFIRDE, assegura, també s'ha creat una formació per a aquells docents que tinguin previst ocupar un càrrec directiu en els anys següents, "per assegurar que tots els centres tenen candidats amb formació prèvia". Els directors que estan en el seu primer o segon any de direcció, exposen els directors, disposen d'una mentoria que esdevé un acompanyament professional i personalitzat durant tot el curs d'un director experimentat, als quals també es forma per tal de fer la seva tasca.

El comunicat el signen l'Associació de Directors i Directores d’Infantil i Primària de Mallorca (Adipma), l'Associació de Directors i Directores d’Infantil i Primària de Menorca (Adipme), l'Associació de Directors i Directores d’Infantil i Primària d’Eivissa i Formentera (ADIPEF), l'Associació de Directors i Directores d’Educació Secundària de Mallorca (Adesma), l'Associació de Directors i Directores d’Educació Secundària de Menorca (Adesme) i l'Associació de Directors i Directores d’Educació Secundària i Règim Especial de les Pitiüses (Adespi).

stats