Educació
Societat 06/10/2023

CCOO critica la manca d'intèrprets de llenguatge de signes a les escoles de les Balears

Demanen "mesures serioses" per millorar les condicions laborals d'aquests professionals

ARA Balears
2 min
Llenguatge
 De signes, bimodal i dactilològic

PalmaLa Federació d'Ensenyament de CCOO ha denunciat la manca de serveis educatius per a l'alumnat amb necessitats educatives especials. Consideren que és "lamentable" la situació del servei d'interpretació de llengua de signes i el de mediació comunicativa dins les aules de les Illes Balears. També critiquen la manca d'atenció a l'alumnat amb necessitats especials "per les pèssimes condicions salarials i laborals d'aquests professionals especialistes".

Segons expliquen, des del curs passat, la Conselleria d'Educació ofereix servei de llengua de signes dins les aules per a alumnes amb deficiència sensorial auditiva i s'hauria de disposar d'un programa de logopèdia per potenciar la integració de la llengua oral per part de les persones sordes i un servei de llengua de signes. Però els mateixos especialistes, diuen des de CCOO, assenyalen que "l'alumnat amb deficiència auditiva o amb sordceguesa continuen sent persones amb analfabetisme funcional, cosa realment preocupant".

Tal com relaten, per primera vegada, el curs passat la Conselleria d'Educació va dotar d'una partida pressupostària dirigida a l'atenció d'aquest alumnat en els centres, que atenia l'alumnat només 15 hores setmanals, "un horari totalment insuficient". Finalment, es va ampliar el pressupost i el programa a horari complet. Per a aquest curs 2023-2024, la Conselleria d'Educació va tornar a licitar el servei a una empresa diferent, de nou externalitzant-lo, tot i que existeix, explica el sindicat, una partida pressupostària des de Fons Europeus específica per impulsar els serveis educatius per a alumnat amb necessitats educatives especials.

CCOO censura que aquesta partida no s'ha sol·licitat mai i creu que no es pot permetre que s'externalitzin de manera precària serveis tan rellevants com són l'educació i la integració de les persones amb necessitats especials. El sindicat assenyala que, en els plecs de condicions tècniques, les jornades que s'ofereixen són de 25 hores als CEIP i 30 hores als IES, mentre que en els centres de persones adultes només les que sol·licita el centre. Per tant, esgrimeixen, aquests professionals "en cap cas poden arribar a fer una jornada completa". A causa d'això, el seu salari màxim gairebé no arriba als 1.000 euros mensuals, un salari que no permet viure a les Balears i que impedeix que aquestes places estiguin cobertes.

Quatre centres d'Eivissa no tenen intèrpret de llenguatge de signes

El sindicat diu que hi ha sis centres educatius a Eivissa amb aquestes necessitats i, de moment, quatre continuen sense intèrpret de llenguatge de signes. Hi ha tres centres més a Mallorca, tots amb la petició feta i pendent.

La Federació d'Ensenyament de CCOO reclama a la Conselleria d'Educació que prengui "mesures serioses" per millorar les condicions laborals d'aquests professionals: millorant el plec de condicions o amb gestió interna mitjançant la partida de Fons Europeus, i així es pugui donar resposta al més aviat possible a aquest alumnat.

stats