Societat 19/04/2021

El batle de Palma, en contra de l'informe de Cort que qüestiona el tramvia

José Hila ha rebutjat la proposta de la Regidoria de Model de Ciutat, que reclama cobrar per estacionar a l'aparcament de Son Espases

2 min
José Hila, Francina Armengol i Catalina Cladera aquest dilluns a la plaça d'Espanya de Palma.

PalmaEl batle de Palma, José Hila, ha rebutjat aquest dilluns les propostes d'un informe de la Regidoria de Model de Ciutat de Cort que qüestiona el projecte del Govern per fer un tramvia fins a l'hospital Son Espases. El document, que no és vinculant i està inclòs a l'estudi d'impacte ambiental de la Comissió Balear de Medi Ambient, reclama "reconsiderar" la necessitat d'aquesta línia de tren d'unió entre la plaça d'Espanya i Son Espases". L'escrit considera que la demanda que tindrà el tramvia "es considera escassa i insuficient per justificar una línia de transport d'alta velocitat", però apunta que, si es manté el projecte, cal que sigui més "ambiciós" perquè arribi a altres barriades de la ciutat. De fet, el Consistori proposa que el tramvia continuï pel camí dels Reis fins a Son Rapinya i torni a la plaça d'Espanya.

L'informe elaborat per la Regidoria de Model de Ciutat, Habitatge Digne i Sostenibilitat, encapçalada per la sobiranista de MÉS per Mallorca Neus Truyol, també sol·licita cobrar per estacionar a l'aparcament de Son Espases amb l'objectiu de "fomentar" l'ús del transport públic. "Dissentesc de l'opinió del tècnic; no és l'opinió de l'equip de govern", ha assenyalat el batle socialista després d'assistir a un acte per posar la primera pedra en una promoció d'habitatges públics a Ciutat. El document de Cort també proposa un enllaç amb autobús, si es reurbanitza el tram del tren de Sóller als carrers Eusebi Estada i Concòrdia, per no dificultar més l'accessibilitat dels vianants en aquesta zona.

El batle ha assenyalat que l'informe no és "vinculant", i que la proposta perquè el tramvia arribi a altres zones de la ciutat ja la va fer el Govern durant la presentació del projecte. "Quan es fan informes sempre es fan propostes que també incrementen el pressupost del projecte, i crec que n'hem de fer una que puguem pagar", ha comentat el batle, i ha afegit que "més endavant sí que se'n poden fer ampliacions". Hila també ha dit que el pla general que està enllestint Model de Ciutat "pensa la ciutat d'aquí a vint anys", i ha assegurat que s'imagina el futur de Palma amb més línies que arribin a l'aeroport, a Son Rapinya i fins i tot a Calvià.

Cal tenir en compte que el projecte del tramvia és de la Conselleria de Mobilitat, governada pels socialistes, i que durant les eleccions de 2019 MÉS va deixar ben clar que la seva aposta no era crear un tramvia, sinó un trambús. Durant la campanya electoral, que permetia als sobiranistes tornar a governar a Palma juntament amb el PSIB i Podem, Neus Truyol va dir que el trambús combina tots els avantatges d'un tramvia, però és molt més econòmic. "Hem calculat que serà deu vegades més barat que un tramvia", afirmà, i afegí que el tramvia necessita una inversió inicial molt més elevada per les obres urbanístiques a la via pública.

stats