Així ens pentinarem i ens perfumarem el 2015
Arriben amb força les mitges melenes, sobre l’espatlla, informals, quadrades o amb ones, mentre que en fragàncies s’imposen les colònies amb poder relaxants, naturals, amb la llimona i les roses com a estrelles
BarcelonaNi melenes llargues ni cabells curts. Ni tampoc metxes californianes. El reconegut perruquer Tito, amb vint-i-cinc anys d’experiència, assegura que el 2015 les mitges melenes, per l’espatlla, quadrades o bé amb ones desfetes, són la tendència més forta, que ja hem vist a actrius com Emma Roberts, Anne Hathaway i Rosamund Pike. Tradicionalment, les crisis econòmiques han posat de moda els cabells curts, com una forma d’austeritat estètica. Els cabells grisos, que la crisi també ha fet aflorar, es mantindran com a base natural però barrejats amb metxes primes de colors foscos.
El perruquer, establert amb saló propi al carrer Diputació de Barcelona, indica que les metxes californianes, que tanta sensació van causar la temporada passada, han quedat d’allò més desfasades. “En el moment que provoquen cabells de dos tons, ben bé com a dues capes, es fan grotesques, perquè en l’origen són subtils tons diferents, típics dels windsurfistes de Califòrnia”. De fet, precisament les metxes que arriben el 2015 com a tendència són primes, gairebé com a transparències, pujant més amunt, cap a l’arrel, però sense arribar-hi. “Són metxes discretes però que poden arribar a conformar fins a tres tons en total”.
Les mitges melenes, amb ones amples, es converteixen en el pentinat ideal per anar elegant i alhora casual. Mentrestant, les melenes quadrades, que també marcaran les estètiques femenines aquest any, no són tipus Cleopatra, rectes, sinó suaus, i ben plenes.
Pel que fa als colors, el perruquer barceloní, que ha treballat 18 anys en televisió amb la productora Gestmusic, indica que, per a dones, els rossos clars i els coure-avellana clars seran els més vistos, mentre que per als homes seran els naturals. Precisament per a ells, els pentinats del 2015 encara es veuran molt els rapats i llargs de dalt: “Els més moderns continuaran portant-los, però el canvi va cap als pentinats amb més volums i despentinats”, indica. Gens de gomina ni de cabells molt curts.
Pel que fa al maquillatge, continuen en voga els tons discrets -tant que gairebé ni es noti- i d’aspecte natural, amb celles gruixudes i, en tot cas, colors lluminosos per als llavis, una altra tendència habitual en temps de crisi.
I mentre la perruqueria i la cosmètica marquen un estil natural, en fragàncies les novetats són els florals delicats. “La tendència és buscar perfums i colònies que relaxin, que aconsegueixin desestressar del ritme de vida trepidant”, explica la propietària de la bioperruqueria i biocosmètica Tresors de Tanit, a Barcelona, Nicoleta Matache. En aquest sentit, els perfums amb flors de Bach i la colònia d’infusió de neroli (la flor del taronger) són dos exemples clars de les fragàncies amb efectes relaxants, “gairebé com una aromateràpia portàtil”, continua explicant Nicoleta.
Al mateix temps, hi ha unes olors que continuen en alça, que sempre han existit, “perquè són com les aromes sagrades de la humanitat”, que són l’encens i la mirra, presents gràcies als olis essencials naturals, i que conformen perfums. “Al mercat, es coneixen com les fragàncies exòtiques, inspirades en l’antic Egipte, en Cleopatra”.
Perfums amb olis essencials
Véronique Planchon, directora d’investigació i desenvolupament de la marca de perfums Acorelle, indica en una entrevista publicada a la revista Naturcosmétika que l’olfatoteràpia es fa servir per combatre malestars “o problemàtiques de l’esfera psicoemocional”, perquè fa servir les olors per estimular la seu on estan situades les emocions i la memòria. “Els perfums fets amb olis essencials fan servir l’aromateràpia perquè aporten plaer i, a més, poden actuar sobre les nostres emocions”. Planchon continua l’explicació amb un exemple: “Un oli essencial fet amb llimona vivifica perquè té poder dinamitzant”.
Per la seva banda, el perfumista Agustí Vidal també subratlla les olors florals i amb connotacions de fruits vermells. “Hi ha moltes marques que han tret fragàncies al mercat amb el nom roses al mateix pot, que és una de les olors que s’estableix amb força”, explica. En aquest sentit, la marca Caudalie -coneguda pels productes de cosmètica fets a partir del raïm i el vi, i que porten noms que barregen cosmètica i vocabulari vitivínicola, com la novetat en cremes hidratants, Premier Cru-, acaba de crear el seu primer perfum, Divin, fet amb diferents tipus de roses, i també amb vainilla, aranja i pebre rosa.
El perfumista Agustí Vidal continua explicant que la colònia que va elaborar amb el pastisser Jordi Roca, Núvol de Llimona, continua venent-se amb èxit. Núvol de Llimona és una colònia basada en les postres homònimes d’El Celler de Can Roca, elaborades amb la destil·lació de la pell de llimona, que, per tant, fa que la llimona sigui més dolça que si es fes amb la llimona ratllada. A més, la llimona està envoltada, a les postres i a la colònia, d’altres olors, com els lactis i el pa de pessic.
La llimona també és una de les fragàncies que s’imposen en les fragàncies unisex, com les que comercialitza la firma ecològica grega Korres, coneguda per les cremes hidratants de rosa salvatge, reparadores de les taques fosques de la pell pel contingut de vitamina C.
Fragàncies i gastronomia
Finalment, i seguint la línia que uneix fragàncies i gastronomia, el perfumista Rosendo Mateu ha treballat amb Lluís Jáuregui i Roger Burgués per a la creació de la ginebra Ginraw, que ha comptat amb la col·laboració del xef Xano Saguer, de l’EspaiSucre, del cocteler Javier Caballero i del sommelier Sergi Figueras.
La tasca del perfumista en la ginebra Ginraw (“ginebra pura”) ha sigut conservar l’essència dels ingredients amb què Jáuregui i Burgués l’elaboren, que són el ginebró, la llimona, el cedrat, el llorer i també ingredients exòtics, com les fulles de llimona indonèsia, el cardamom negre i les llavors de coriandre. “L’elaborem de manera artesanal a Vilafranca del Penedès en petits lots de 5.000 ampolles numerades”, expliquen.
Pots de colònia que es transformen en art
L’esteticista i pintora Sara Dalmau, directora del centre Bio Beauty Dr. Hauschka de Barcelona, combina olis de pintura amb cosmètica i perfums per a la creació de quadres, exposats al mateix centre de bellesa. Flascons de colònies com Narciso Rodriguez i Chanel conformen els quadres, que inclouen fragments petits dels pots de vidres.