Societat 08/05/2020

Així és l'esborrany de protocol de la desescalada educativa a les Illes

El document assenyala que s'ha de donar prioritat a l'acollida socioemocional i que cal garantir sempre la distància física de dos metres entre alumnes i de quatre m2 per alumne

M. Fuster
3 min
Una aula buida a l'IES Cap de Llevant a causa de la vaga / D. ARQUIMBAU

PalmaL'esborrany de protocol del procés de desescalada educativa presentat per la conselleria d'Educació que contempla el retorn a les activitats als centres educatius pretén complir quatre objectius: planificar el retorn, incidir en el treball organitzatiu, garantir l'acompanyament tutorial i emocional de l'alumnat, refer el vincle educatiu. El document assenyala que "s'ha de donar prioritat a l'acollida socioemocional" i que "les instruccions sanitàries fan que no pugui ser considerat com un període lectiu ordinari"

L'assistència de l'alumnat i l'organització de les aules i dels espais ha de permetre mantenir la distància de seguretat de dos metres entre alumnes i garantir que hi ha 4 m² per alumne, per complir amb aquesta premissa es podran reduir les ràtios. També serà possible reorganitzar l'assistència per torns així com modificar horaris. D'altra banda, es limitaran les hores de permanència del professorat al centre a les activitats lectives. Les reunions es durà a terme amb teletreball.

Les activitats lectives es reprendran amb caràcter general el curs 2020-21, però la fase dos i tres preveu la posada en marxa de programes de reforç i l'obertura de centres perquè puguin assistir infants de menys de sis anys per motius de conciliació laboral en situació de risc de l'infant. També es preveu l'obertura dels centres d'educació especial i les aules de justícia juvenil.

La conselleria remarca que cal estudiar els casos d'infants que siguin de risc de contagi o que al seu nucli familiar hi hagi persones de risc. També els casos de menors que puguin viure situacions de maltractament, aïllament social, així com l'escletxa digital

El temps d'espai al pati s'organitzarà per torns per garantir les distàncies de seguretat i s'intentarà evitar el contacte. Es podran emprar els jocs del pati quan s'autoritzin 'ús del mobiliari dels parcs infantils

Fases de la desescalada

Fase 0: tot telemàtic

És la primera fase a la qual el Ministeri de Sanitat ja contempla el possible retorn dels infants als centres educatius, tot i que es prioritzen els tràmits telemàtics i si la presencialitat és indispensable, s'aplicaran les mesures de distanciament social, d'higiene i de protecció individual, A més els centres disposaran del material necessari per garantir la protecció i es donarà suport a qui no pugui fer tràmits telemàtics.

Fase 1: informació i preparació

Es proporcionarà a les famílies i a l'alumnat un document amb les mesures de distanciament social, protecció individual i pautes per l'inici de curs i als docents assessorament general i també sobre com detectar els problemes emocionals derivats del confinament

Els equips directius i d'administració tornaran als centres set dies abans de la següent fase per preparar, organitzar neteja i desinfecció, verificar farmaciola i decidir com s'incorporarà el professorat i l'alumnat. També s'elaborarà un pla de retorn i s'informarà les famílies de la represa d'activitats educatives presencials

Fase 2 inici d'activitats

Es durà a termen el retorn del professorat amb l'antelació suficient per preparat, reorganitzar la tornada de l'alumnat i fer simulacres de rutines com cues, distàncies de seguretat, l'ús de mascaretes, actualització de les dades de l'alumnat.

Les activitats respectaran les ràtios reduïdes d'un màxim de 12 alumnes. L'alumnat que podria assistir de forma voluntària a la fase 2 a les activitats de reforç són els de segon curs d'FP, els de segon de Batxillerat, i els de quart d'ESO. També es podrà organitzar per a la resta de nivells educatius per l'alumnat que ho precisi a criteri dels equips directius.

Els pares de fills que vagin a Educació Infantil que poden justificar problemes de conciliació podran dur els menors. I també els infants que d'assistir a l'escola per raons de protecció. Sempre amb la documentació que demostri aquesta necessitat. La proporció màxima serà tres nadons de zero a un any, 4 infants d'1 a 2 anys, sis de dos a tres anys, i de teres a sis anys, dotze infants.

L'alumnat amb desavantatge social que ha patit la bretxa digital i que va endarrerint ha de ser prioritària la seva incorporació. Així com el que tengui malalties cròniques no podrà assistir sense la valoració del centre de salut de referència.

Tots els centres disposaran de gel hidroalcohòlic i es proporcionarà a tots els treballadors i l'alumnat material de protecció individual

La fase dos i tres combinen la fase presencial i telemàtica

Els centres d'Educació especial es valorarà qui necessita entrar en els grups presencials per recuperar rutines i hàbits estructurats.

Les visiten de mares, pares i d'altres persones no estan permeses amb caràcter general, excepte si són necessàries i cal gestionar-les amb cita prèvia. Se suspenen totes les activitats de col·laboració amb famílies.

Se suspèn en la fase 2 i 3 el servei del menjador i de transport excepte ens les centres de primer cicle d'educació infantil i en els centres concertats d'educació especial si les entitats ho consideren viable.

Fase 3, avançada

Es podran dur a terme tràmits administratius de forma presencial i s'aplicaran les mesures de seguretat, higiene i prevenció del contagi del covid-19

Fase 4, nova normalitat

Se suprimiran les limitacions anteriors, però es podran mantenir mesures segons les autoritats sanitàries i es continuarà amb la vigilància de possibles contagis.

stats