Societat 14/02/2014

El jutge acusa Adif de posar en risc la vida dels passatgers de la línia de Santiago "amb fins lucratius"

Una interlocutòria del jutjat de l'accident d'Angrois afirma que la companyia va prendre decisions sobre el traçat que van comportar pèrdua de seguretat i que només buscaven "l'atractiu comercial" de la línia

Efe
3 min
Descarrilament del tren Madrid-El Ferrol a Galícia, a prop de Santiago de Compostel·la / EFE

Santiago de Compostel·laEl jutjat que investiga les causes del descarrilament del tren Alvia el passat 24 de juliol a Santiago, en què van morir vuitanta persones, ha retret a l'Administrador d'Infraestructures Ferroviàries (Adif) que posés en risc la vida dels usuaris de la línia per a "fins lucratius".

En una interlocutòria difosa aquest divendres, el jutjat qüestiona els canvis en els controls de velocitat dels trens fets per Adif i assenyala que "la transformació d'aquesta línia d'alta velocitat en l'actual nova línia sembla que ha portat a la societat tan sols un benefici menor, que no empararia o justificaria l'increment del risc [que va comportar]".

Afegeix que "l'única utilitat de la decisió va ser l'estalvi d'uns minuts de viatge entre Ourense i Santiago, com a contrapartida d'un important augment del risc per a la vida dels centenars o milers de persones que utilitzen la línia cada dia".

El jutge qüestiona la decisió d'"eliminar el sistema ERTMS", un mètode automàtic de frenada en cas que el tren superi el límit de velocitat, a la zona de l'accident i d'implantar, en canvi, el sistema ASFA, que "no avisa el maquinista del canvi o reducció de velocitat de 200 a 80 quilòmetres per hora".

El tren Alvia, que feia el recorregut entre Madrid i el Ferrol amb més de 200 passatgers a bord, va descarrilar en un revolt proper a Santiago de Compostel·la quan circulava a 190 quilòmetres per hora, en un tram en què la velocitat estava limitada a 80 quilòmetres per hora.

El magistrat qüestiona així la "presumpció de comportament contrari a la cura obligada o [fins i tot la presumpció] de comportament sospitós de criminalitat".

Subratlla que la "decisió dels responsables d'Adif, apartada dels patrons generals del ferrocarril, de reformar i convertir una indiscutible línia d'alta velocitat en una línia assimilada es va considerar des dels moments inicials de la investigació sospitosa d'una imprudència punible, ja que va comportar un previsible increment del risc en la circulació que no es considera adequat socialment".

El maquinista Francisco José Garzón Amo, que va frenar només uns segons abans del descarrilament, és l'únic imputat en la investigació de les causes de l'accident. Tot i així, el jutjat assenyala que si Adif va acordar les modificacions no es pot imputar "de manera exclusiva i excloent el maquinista", ja que adverteix que aquests canvis semblen haver contribuït a "incrementar el risc per als usuaris de la via".

La decisió dels responsables d'Adif va estar "influïda pel que es presumia que era un atractiu comercial o de presumpta seducció o captació d'usuaris de la línia amb fins lucratius", assenyala la interlocutòria. I afegeix que la supressió del sistema ERTMS va comportar per als passatgers "un increment del risc en la circulació".

"Si el màxim òrgan executiu d'Adif va promoure i ratificar la modificació del projecte original qüestionada, que es considera greument perjudicial per als interessos de la seguretat en la circulació, no es dubta que això fos pel fet que prèviament els òrgans tècnics i directius de l'entitat ( ... ) no s'hi van oposar", assenyala també l'escrit judicial.

Adif va reconèixer davant una comissió del Senat que va modificar el projecte original de la línia Orense-Santiago de Compostel·la, de manera que van passar de la idea inicial d'una via d'ample universal (UIC) a una d'ample ibèric per després transformar-la en una d'ample UIC.

"Aquesta decisió va afectar les instal·lacions de senyalització i seguretat, ja que es va passar de la configuració inicial de l'explotació amb sistema de seguretat ERTMS per a tota la línia, inclòs l'accés a Santiago, a mantenir aquest sistema només fins al punt quilomètric 80,169, és a dir, fins a aproximadament quatre quilòmetres abans del lloc de l'accident ocorregut el 24 de juliol del 2013, precisa la interlocutòria.

La policia reconstrueix el cas amb una infografia

A més de conèixer-se aquest escrit judicial, aquest divendres el diari 'El País' ha difós un vídeo muntat per la Policia Nacional amb una infografia animada que reconstrueix pas a pas els moments previs a l'accident i l'accident mateix. Sobre la conversa telefònica del maquinista, es van veient imatges del tren, preses de les diverses càmeres de seguretat d'Adif. El resultat permet entendre amb detall com es va produir la tragèdia.

stats