LES SEQÜELES DE LA TORRENTADA

El Llevant de Mallorca es refà de la tragèdia deu mesos després

El batle de Sant Llorenç explica que ja s’ha prohibit del tot aparcar al torrent i que el pla d’emergència local encara està pendent de canvis al del Govern

Sant Llorenç des Cardassar

El 10 d’octubre de l’any passat, l’endemà de les inundacions al Llevant de Mallorca que provocaren 13 víctimes mortals, pocs haguessin cregut que deu mesos després hi hauria l’ànim suficient per organitzar les festes patronals. Idò aquests dies, Sant Llorenç i Artà, els nuclis que més varen patir la fúria de la natura, ja tenen els cadafals muntats a les places. És una mostra de la necessitat de mirar endavant, tot i que la tragèdia no s’oblida. Son Servera, Capdepera i Manacor (s’Illot) també patiren mals materials, però en menor mesura. De la negror a la llum. En deu mesos, el Llevant de Mallorca ha tornat lentament a la normalitat, mirant el cel a mesura que s’acosta la tardor.

Les seqüeles més greus queden en les 13 vides perdudes; a banda d’això, hi ha els records i la lluita per sobreviure de molts afectats per la torrentada, els infants que encara ploren i pateixen en ennigular-se el cel... la resta s’han anat esvaint amb la reparació dels danys materials. L’afectació als béns públics i privats està valorada en uns 100 milions d’euros: més de 400 habitatges assolats, en 50 dels quals s’hi han hagut de fer o s’hi fan obres de consolidació estructural, tres edificis enderrocats a Sant Llorenç, 359 vehicles fets ferralla, 5.000 tones de fang retirades... Tot això forma part del decorat de l’horror, que ha canviat amb el pas del temps, l’esforç particular, la solidaritat rebuda des de molts indrets i el suport de les institucions públiques.

Què s’ha fet i què queda per fer encara? “Tenim 12 projectes acabats que afectaven la infraestructura municipal i que suposen una despesa d’11,5 milions d’euros: el camp de futbol, les voravies i diversos ponts, i l’enllumenat de Sant Llorenç estan recuperats. També el parc i el poliesportiu i la carretera de la Torre Nova a Son Carrió, i les voravies i l’enllumenat del torrent a s’Illot”. Aquest és el balanç general de reparació dels béns municipals que fa el batle llorencí, Mateu Puigrós.

També s’han recuperat les estacions de bombeig de Sant Llorenç i Son Carrió, dos col·lectors entre Sant Llorenç i Son Carrió i s’ha instal·lat una nova canonada d’aigua potable per a Son Carrió amb dues entrades de subministrament independents. Dels 11,5 milions, el Govern ha complit (2,5 milions) i l’ajuda del Consell està pendent (2,8 milions). Del govern espanyol (5,5 milions), “no en sabem res”, diu Puigrós. Els 700.000 euros restants els aporta l’Ajuntament amb fons propis.

“Modificar els ponts de les carreteres d’Artà i Son Servera i arreglar el desnivell que pateix la rotonda de la carretera a Son Carrió i Son Servera, on es va crear el gran tap de la torrentada, són les obres de major abast que resten pendents”, remarca Mateu Puigrós.

Desclassificació urbanística

Per evitar que s’incrementi la pressió urbanística a l’entorn del seu torrent principal, l’Ajuntament de Sant Llorenç està a punt d’aprovar una modificació del planejament. “Hem de desclassificar uns 22 solars a la ribera del torrent, de més de 200 metres quadrats cadascun. Ja hem adquirit terreny privat per valor de 360.000 euros, que pagam amb la partida d’un milió d’euros donada per Caixabank, hem d’enderrocar dos edificis propers al torrent i també hem de desclassificar terreny a Son Carrió; en total, uns 6.000 metres quadrats. Aquestes zones es convertiran en espai lliure públic”, explica el batle.

Quant a un pla d’emergència local, Puigrós diu que s’està pendent de l’actualització del Platerbal del servei d’Emergències del Govern i que cal establir un canal d’avís als veïns de la zona inundable. “Ja està totalment prohibit estacionar dins el torrent”, remarca el batle, i assegura que s’ha descartat la construcció de preses per evitar la sobtada avinguda d’aigua sobre el poble en cas de pluja torrencial, com també desviar el torrent fora del nucli urbà.

Des del departament d’Intervenció expliquen que les donacions de particulars i empreses rebudes en doblers als comptes de l’Ajuntament arriben a 2.851.000 euros i que hi ha 418 expedients d’immobles afectats amb ajuda concedida, que es va ingressant a mesura que se’n tanca la tramitació.

A Artà, el segon municipi més perjudicat i que registrà 4 de les 13 víctimes mortals, totes les infraestructures que depenen de l’Ajuntament estan reparades. “S’ha demanat a Recursos Hídrics que acabi de netejar els torrents i redreci algunes reparacions que no es feren correctament i que els veïns han denunciat”, explica el batle, Manolo Galán. El valor dels desperfectes que esperen ajuda supramunicipal puja a 950.000 euros. La meitat correspon a Madrid, que no ha pagat; un 25% al Govern autonòmic, que ja ha liquidat, i un 25% al Consell, que tampoc ha pagat. Galán assegura que aprovar un pla d’emergències és un dels reptes més immediats.

La tinent de batle de Son Servera, Margalida Vives, conta que els danys més greus es focalitzaren en alguns trams de torrent i especialment a la xarxa de camins i vials rurals, per valor de 506.000 euros. Com en altres municipis, el 50% de la despesa compromesa pel govern espanyol no s’ha pagat.

La torrenda afectà tres ponts (el de la Farinera, Can Deià i Can Planetes) i el camí de n’Emic, al terme de Capdepera. Els 470.000 euros de pressupost no s’han liquidat i la reparació del pont de la Farinera no s’ha pogut reparar per la tardança de Recursos Hídrics a autoritzar-la, segons fonts de l’Ajuntament.

EDICIÓ PAPER 09/11/2019

Consultar aquesta edició en PDF