Gayà: "La cessió de contrasenya del mòbil és la virginitat d'abans"

Les xarxes socials multipliquen l'efecte de les violències masclistes entre adolescents, segons un estudi de l'IBDona

"O les institucions, les escoles i la ciutadania ens hi posam o tenim un problema", assegura Catalina  Gayà, directora de l'estudi pilot 'La percepció de la igualtat i les violències masclistes entre l'alumnat de 14 a 18 anys', impulsat i presentat per l'Institut Balear de la Dona.

Entre les conclusions de l'estudi destaca l'augment de l'afany de popularitat, potenciat sobretot amb i des de les xarxes socials.  Gayà  alerta sobre el seu ús generalitzat i sobre la necessitat de les al·lotes de saber reconèixer si són víctimes o no de violència. "La cessió de la contrasenya del mòbil és la virginitat d'abans", assenyala  Gayà, qui explica que el fet que els permetin l'accés al mòbil per a les joves és una qüestió de confiança. "No ho perceben com un control o una actitud possessiva".

La investigació, que cerca sobretot respostes qualitatives per dissenyar polítiques a llarg termini,  també assenyala que són elles les que tenen molta més pressió respecte de com han d'accedir a l'èxit social, més exigència de tenir un cos normatiu i el risc ser qualificades de "putes" si tenen diferents relacions.

Tant ells com elles consideren que el model és injust, "però si lluiten contra ell, els marginen ". Això sí, pel que fa a les violències masclistes "ells pensen que és un problema d'elles". I la sexualitat per a elles significa "risc" i per a ells "plaer", d'acord amb el que explicà l'alumnat de 3r i 4t d'ESO i de 1r de Batxillerat de nou instituts de Mallorca (tant de Palma com de la Part Forana), Menorca, Eivissa i Formentera.

Coeducació com a antídot

La directora de l'IBDona Rosa Cursach ha mostrat satisfacció, ja que l'estudi ha demostrat que als instituts, aquesta legislatura, s'ha fet feina en coeducació, les joves tenen més eines per respondre a les violències masclistes. Cursach ha destacat la feina feta i la importància de la implicació del professorat i ha anunciat l'elaboració d'un pla estratègic de coeducació per ampliar els projectes que s'han posat en marxa a 31 centres de les Illes. "La comunitat educativa ha de donar eines als joves per combatre el masclisme", ha assenyalat.

Pel que fa al model de l'amor romàtic (un relat d'amor que fa mal, on hi ha privilegis i control) o 'amor Disney' –un terme creat per Brigitte Vasallo–, els al·lots no el qüestionen, mentre que les al·lotes a partir del 14 o 15 anys comencen a cercar referents i maneres de combatre aquest model. Una de les fonts d'apoderament de les joves són convocatòries com la del 8 de març.

EDICIÓ PAPER 24/03/2019

Consultar aquesta edició en PDF