MESURES CONTRA LA MASSIFICACIÓ

Formentor es descontamina de l’excés de trànsit

L’espai natural del far experimenta el pla pilot del Govern i del Consell, que restringeix el pas de vehicles i obliga que s’usi el transport públic

Diversos punts de les Illes Balears, massificats pel turisme, es veuran abocats a restringir el trànsit de vehicles, tal com ha fet aquesta setmana la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat del Govern i el Consell de Mallorca amb la península de Formentor. Si el pla pilot que prohibeix transitar en determinat horari (de les 10 fins a les 19 hores) per la carretera del far de Formentor aconsegueix alleugerir l’estrés turístic sobre aquest espai natural, el Govern no dubtarà a aplicar-lo a altres indrets semblants, com la Calobra (Escorca) i el Port de Valldemossa, per citar exemples de característiques semblants a la pressió que pateix Formentor.

Per a enguany, el pla s’aplicarà només els mesos de juliol i agost, però el conseller de Territori, Energia i Mobilitat, Marc Pons, ha dit que que de cara a properes temporades les restriccions es podran ampliar “en funció dels resultats”.

La primera setmana ha resultat un mica caòtica per mor de la manca d’informació que el Govern, amb el suport de l’Ajuntament de Pollença, es disposa a subsanar amb panells informatius al Port de Pollença, a fi que els usuaris estiguin assebentats de la impossibilitat d’arribar al far amb vehicle particular i que s’ha de recórrer al bus públic per arribar a l’extrem nord de Mallorca. El bus llançadora, que parteix i arriba al Port de Pollença, té nou freqüències amb aturades al mirador del Colomer, a la platja de Formentor i a cala Murta/cala Figuera.

Pas obert als ciclistes

Entre les 11 i les 16 hores és quan els busos registren una major ocupació. El primer dia, 600 persones empraren el servei i deixant el seu vehicle al Port de Pollença o als dos aparcaments privats que hi ha a la platja de Formentor. Es calcula que 1.545 vehicles deixaren de circular per l’estreta carretera de la platja al far de Formentor. Les restriccions no afecten les bicicletes, amb la qual cosa els ciclistes guanyen en seguretat. El 2 de juliol foren 2.200 el cotxes comptabilitzats a la zona i 659 els que hi transitaren el dia 9, fora de l’horari de restricció, abans de les 10 del matí i després de les 19 hores.

Durant els primers dies, el servei d’informació a finestra ha provocat retencions de quasi un quilòmetre a l’arribada a la zona de la platja. Per això, s’ha decidit eliminar aquest servei. Els turistes que es dirigeixin a Formentor tindran estacionament gratuït a l’aparcament que està habilitat a la circumval·lació del Port de Pollença, que passa just a la vora de la nova estació de busos. Allà, per 1,55 euros poden pujar al bus que els portarà o bé a la platja o fins al far de Formentor.

A més, l’Ajuntament de Pollença preveu negociar amb la propietat de l’hotel Formentor la disponibilitat d’una o dues hores lliures d’estacionament gratuït, als dos aparcaments que gestiona en aquest espai natural.

L’objectiu final és harmonitzar l’esplai amb un ús sostenible d’una zona protegida que pateix un elevat nivell de deteriorament per mor de la massificació. Segons dades del departament de Carreteres del Consell, entre el 23 i el 30 de maig, la carretera de Formentor registrà una mitjana de 8.080 vehicles, dels quals 7.310 eren turismes, 746 bicicletes i 23 pesants.

Aparcar el vehicle

Després de la primera setmana en què s’ha pogut avaluar l’efecte de les restriccions l’objectiu és que la gent faci ús del servei de transport públic i deixi el cotxe al Port de Pollença. És la millor manera d’alliberar un entorn de gran valor, i amb vistes paradisíaques, de la pressió d’un trànsit totalment desmesurat durant la temporada alta.

Durant els primers dies de trànsit restringit s’ha comprovat que el darrer servei de tornada des del far, a les 19 hores, no pot coincidir amb l’obertura al trànsit des de la zona de la platja de Formentor, perquè els vehicles que pugen cap al far dificulten el trànsit del bus públic. Per això es va decidir avançar a les 18.30 la darrera freqüència de tornada cap el Port de Pollença. Això, sumat a una millor informació a la zona de l’estació dels busos sobre la possibilitat d’estacionar gratuïtament al seu entorn, pot permetre assolir l’objectiu final d’alliberar la zona d’un trànsit excessiu.

El batle de Pollença, Miquel Àngel March, apuntava dilluns passat que les administracions faran els esforços que calqui per adaptar el servei de transport públic a la demanda i que, per tant, si s’ha de reforçar la línia es farà, tot sigui per oferir una alternativa sostenible per accedir a zones naturals que, com Formentor, estan massificades.

Etiquetes

EDICIÓ PAPER 22/07/2018

Consultar aquesta edició en PDF