Les escoletes públiques obriran a la fase 3 i les tutories s'ampliaran a més cursos

Educació ha enviat a centres públics i concertats 5.900 mascaretes, 2.224 pantalles de protecció i 3.257 caixes de guants

El conseller d'Educació, Universitat i Recerca, Martí March, ha explicat aquest dimarts en una compareixença al Parlament que a la fase 3 preveu obrir les escoletes públiques. També té previst ampliar a més cursos les tutories presencials que a partir de demà podran fer estudiants de 6è de Primària, 4t d'ESO, 2n de Batxillerat i 2n de grau mitjà i superior d'FP.

"És un tema important perquè ja hi ha centres educatius que ho demanen", ha afirmat March. També es facilitarà l'atenció de l'alumnat d'educació especial que necessiti una intervenció individualitzada. El conseller ha assegurat que ha aconseguit arribar a un consens amb la comunitat educativa, tot i que ha admès discrepàncies amb els representants de les famílies en relació amb la conciliació.

March també ha dit que s'ha adquirit material de protecció contra el covid-19 amb una inversió de 460.000 euros, i que ja s'ha repartit entre els centres públics i privats per a les activitats que es duran a terme la fase 2. El material inclou 5.900 mascaretes, 2.224 pantalles de protecció, 4.144 dispensadors, 183 barrals de gel hidroalcohòlic i 3.257 caixes de guants.

March reclama recursos específics

March ha reclamat "una partida econòmica especifica pel covid-19 per a l'educació" amb l'objectiu que pugui fer front al curs amb recursos. També ha destacat molt la necessitat d'un consens d'àmbit estatal i a les Illes. D'altra banda, el conseller, en la seva tercera intervenció en resposta a les preguntes dels diputats i diputades, ha assenyalat que "no han quantificat la partida econòmica", en relació amb les necessitats específiques generades pel covid-19. El conseller també ha afirmat que "si Europa no ajuda serà molt complicat".

Pel que fa al curs 2020-2021, March ha parlat de les incerteses, reptes i interrogants i de l'obligació de fer una bona planificació i d'oferir una "proposta clara de reforç educatiu a l'alumnat per recuperar un temps que ha estat complicat". El conseller ha afirmat que no "serà fàcil" i ha defensat la presencialitat en el sistema educatiu, sobretot als nivells més baixos. "A Infantil i Primària, si la normalitat ho permet, ha de ser absoluta". D'altra banda, el conseller assegura que la Conselleria "treballa en la idea de normalitat" i ha afirmat, convençut, que "entrarem a la fase 3 i que s'ha "reactivat el turisme" i s'han recuperat els espais d'oci". A més, ha afirmat que durant els mesos de juny i juliol es farà feina per planificar i organitzar.

Zero contacte i màxima higiene: així seran les escoles

March ha anunciat que per preparar el curs vinent es crearan comissions específiques, amb la participació de les associacions de directors, els col·legis i les associacions de docents, els representants de l'escola concertada, els sindicats i les famílies, que també es faran per als diferents nivells educatius.

Entre les feines pendents, un dels primers temes serà la revisió dels currículums competencials. "Venim d'una situació en què no hem pogut desenvolupar tot el currículum i hem de fer una reforma que prioritzi les competències". D'altra banda, March ha destacat la idea de posar en marxa d'un "pla de digitalització, sobretot a partir dels darrers cursos de Primària". Aquest pla inclourà també la competència digital dels docents. "La digitalització ha arribat per quedar-se", ha dit March, sense posar en qüestió la necessitat de l'educació presencial. La feina que es faci, explica el conseller, s'aplicarà també "amb vista al futur". També ha assenyalat que es treballa en la gestió de serveis complementaris: transport escolar, escoles matineres, etc. D'altra banda, ha apuntat que cada centre haurà de tenir un pla de contingència específic.

Preguntes i retrets dels partits polítics

Des del PP, la diputada Núria Riera li ha retret que el seu soci de govern, en referència a MÉS per Mallorca, no ha donat instruccions clares de desescalada. En concret, ha fet referència a les paraules del regidor de Palma Llorenç Carrió, que es va manifestar en aquest sentit. Riera també li ha demanat quants alumnes calculen que acudiran a les tutories. March no ha entrat en la primera qüestió i tampoc no ha donat cap xifra del càlcul de les tutories.

La diputada Gloria Santiago, de Podem, ha recordat que han presentat una iniciativa per afrontar la gestió emocional. "Necessitam una escola que potenciï la intel·ligència emocional", ha dit. I també ha destacat la digitalització com a eina fonamental, però acompanyada de competències, per a l'alumnat i per al professorat. Santiago també reclama menys alumnes per aula i demana augmentar les places del professorat per oferir "una atenció personalitzada". El conseller d'Educació ha remarcat que s'està avançat el pla de digitalizació i que preveu donar comptències al professorat. March ha recordat que l'acompanyament emocional és una de les directrius de la Conselleria i ha lamentat que l'alumnat no va poder tancar els cicles. D'altra banda, ha assenyalat que "hem de ser conscients que la situació econòmica és la que és". Per això, no s'ha volgut banyar i ha dit que faran tot el possible per garantir les millors condicions.

Des de Ciutadans, la diputada Patrícia Guasp ha assenyalat en la mateixa línia que el PP que les instruccions no han estat clares. D'altra banda, ha plantejat si la Conselleria assumirà tota la compra de material de protecció contra el covid-19 "o els centres hauran de pagar-lo del seu romanent". També ha demanat l'ampliació de la plantilla de docents i li ha retret que tot i que ell continua donant esperances, "el 'policia dolent', el senyor Morante, diu que ampliar la plantilla és ciència-ficció". Guasp també li ha demanat si arribaran ajudes de fons europeus i ha assenyalat que és urgent la conciliació, que, segons Ciutadans, "hauria de ser una realitat el mes de juny".

El diputat de MÉS per Mallorca, Joan Mas, durant la seva intervenció, ha defensat la feina dels docents i, com ha fet March al principi de la seva intervenció, ha recordat el mestre Josep Roig, mort a causa del "virus durant el confinament". Mas ha llançat al conseller una invitació per "anar a Madrid a reclamar justícia" per tenir més recursos per afrontar la desescalada. En aquest sentit, durant la seva intervenció March li ha donat la raó, i ha dit que ara li toca a "Espanya ser solidària amb nosaltres". També ha afirmat que està segur que "arribarem a acords".

En la seva intervenció, Jorge Campos, diputat de Vox, s'ha queixat que en el protocol hi ha molts d'annexos que "expliquen, per exemple, com rentar-se les mans". Campos ha dit que no fa falta perquè això la gent ja ho sap. Tot seguit s'ha queixat de la gestió i han dit que "passen el corró" per damunt d'ells. El líder de Vox ha recordat que demanen que es retornin les competències a l'Estat, també les d'educació.

En resposta al diputat d'ultradreta, qui ha fet reivindicat en castellà l'ús del mallorquí, menorquí, eivissenc i formenterenc, el conseller March ha aprofitat per reivindicar la llengua pròpia i la modalitat del seu municipi: "La meva llengua és el català i la defensaré, perquè és una llengua minoritzada, però mai en contra del castellà". Posteriorment, ha comentat que ell no renuncia a les particularitats pròpies del pollencí.

La diputada d'El Pi, Lina Pons, li ha retret que no genera confiança i també, com el PP i Ciutadans, que no estan clars els criteris. Pons, en la seva primera intervenció, també s'ha queixat de "la burocràcia inútil" que fan ara els docents, i la segona intervenció ha matisat que és "excessiva". Pons s'ha sumat a la reclamació d'un pla de conciliació i també ha preguntat pels recursos: "En tenim? En tindrem?".

La diputada de Gent per Formentera, Silvia Tur, ha centrat les seves preguntes en l'etapa de 0-3 anys i el tema de la conciliació. En concret, ha preguntat per "qui garantirà els permisos retribuïts als treballadors?". Tur ha defensat la necessitat de mares i pares d'accedir a ajuts "per contractar gent perquè cuidi els nins a casa. És una realitat que ens trobarem", ha dit. "Si el govern central no dona la cara, no fa mediació ni aprova resolucions ni retribucions, ho farà el Govern de les Illes balears?", ha demanat.

En relació amb l'etapa educativa de 0-3 anys, el conseller ha admès que necessita regulació i recursos. "haurem de veure què feim que l'espai educatiu i de conciliació, per a mi una etapa complicada". També ha comentat que durant el l'estat d'alarma pel coronavirus la Conselleria "ha pogut perdre un miler d'alumnes", ja que, segons explica, a l'absentisme habitual s'hi han d'afegir les situacions greus que hi ha en aquests moments. D'altra banda, March ha avançat que el pla de digitalització també preveu formar en competència digital els docents i ha informat que els 3.000 chromebooks ja han arribat als centres i que no hi havien pogut arribar abans perquè no n'hi havia estoc".

Enric Casanova, diputat del PSOE, ha defensat la gestió feta per la Conselleria d'Educació incidint en la importància de la digitalització i l'adaptació curricular.

EDICIÓ PAPER 04/07/2020

Consultar aquesta edició en PDF