Antònia Tugores: “Ser un bon programador no està vinculat al sexe de la persona”

Afirma que "és important desestigmatitzar la professió i tenir referents, d’aquí el paper que juguen les tutores en els tallers"

Quina és la vostra feina a l’IFISC?

Els enginyers de dades ens encarregam de dissenyar, desenvolupar i posar a punt la infraestructura i les eines pertinents per a l’emmagatzemament de Big Data, de manera que fer-ne l’anàlisi sigui ràpid i eficient. També particip en l’anàlisi de dades, normalment en estudis relacionats amb mobilitat humana.

Els algoritmes poden tenir una òptica femenina?

Cal eliminar els biaixos inconscients que es poden reflectir en els algoritmes, siguin de gènere, ètics o d’altres tipus; per això és important la perspectiva de gènere en ciència de dades igual que en tots els altres camps.

Què és el taller Django Girls?

És un taller d’un dia de durada per iniciar-se en la programació. Serà dissabte a la sala d’ordinadors de l’edifici Jovellanos de la UIB. Està dirigit a tothom que tingui ganes d’entrar en el món de la programació i, en especial, a les dones. Actualment la inscripció ja està tancada; de fet, es varen omplir les places ràpidament i vàrem ampliar el nombre de participants. Vàrem passar d’una previsió de 20 persones a tancar amb 55 assistents i una llista d’espera de 23 dones. L’objectiu principal del taller és fer perdre la por al món de la programació, que es vegi que en poc temps es poden aconseguir fer moltes coses. El llenguatge de programació escollit pel taller és Python: un llenguatge de propòsit general i senzill.

Per què hi ha tan poques al·lotes a les carreres d’enginyeries?

No hi ha cap raó objectiva perquè les al·lotes no es dediquin a la informàtica. Pens que hi ha una estigmatització de gènere vers la carrera fomentada, en part, per la publicitat, que ens ha venut la informàtica i la programació com una cosa difícil i d’homes. Hem de canviar això i la millor manera és mostrar que tothom ho pot fer. Crear vocacions STEM (sigles en anglès que corresponen a ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques) és un repte. De fet, la desigualtat comença d’infants i es manifesta posteriorment en el moment d’elegir estudis. Segons dades de l’OCDE, a quinze anys, només una de cada cinc al·lotes vol dedicar-se a professions vinculades a STEM. I si ens centram en informàtica, en l’àmbit universitari només hi ha un 15% de dones.

Com motivar les nines i fer-los entendre que de majors poden ser bones programadores?

És important desestigmatitzar la professió i tenir referents, d’aquí el paper que juguen les tutores en els tallers. Les feines vinculades a l’enginyeria del software estan relacionades amb la recerca i la innovació, la feina en grup és continu i els que hi treballam estam en constant procés d’aprenentatge. A més, avui dia totes les empreses són tecnològiques en major o en menor mesura, i aquesta és una professió amb bona projecció de futur. Ser un bon programador no està vinculat al sexe de la persona, tots estam en igualtat de condicions.

EDICIÓ PAPER 20/04/2019

Consultar aquesta edició en PDF