Mobilitat
Societat 15/11/2023

A partir del 18 de desembre es podrà circular a 100 km/h a la via de cintura

Es mantindrà el límit de 80 km/hora al túnel de Gènova i al pas inferior de Can Blau

3 min
Tramb de l'autovia de Palma

PalmaA partir del 18 de desembre, el Consell eliminarà el límit de velocitat de 80 km, vigent actualment a la via de cintura MA-20, i s'hi podrà circular fins als 100 km/h. Així ho ha anunciat aquest matí el president del Consell, Llorenç Galmés. La decisió es comunicarà a la Direcció General de Trànsit i avui s'ha presentat als representants de la Federació Empresarial Balear de Transports, associacions de taxistes, vehicles de lloguer i de mercaderies que han manifestat el seu suport total a aquesta mesura.

Des de la institució han fonamentat la modificació del límit en tres informes tècnics que analitzen l'impacte ambiental, la sinistralitat i l'adequació a la normativa.

Segons aquests estudis, l'augment de velocitat a 100 km/hora suposa un consum més eficient de combustible i, per tant, una reducció d'emissions nocives a l'atmosfera. A més, indiquen que es tracta de la via amb menys sinistralitat de les existents a Mallorca, però que des de 2021 ha incrementat els accidents mortals.

"Queda demostrat que la limitació a 80 km/hora que va imposar de forma unilateral l'anterior equip de govern no ha aconseguit cap dels objectius que s'havien marcat. Ara venim a posar sentit comú", ha explicat Llorenç Galmés.

Els informes

L'informe d'impacte ambiental que ha presentat el Consell indica que una velocitat màxima de 100 km/hora és molt més eficient per al consum de combustible, especialment en els vehicles pesants. Els tècnics estimen un estalvi aproximat de 20.078 litres anuals de benzina i 397.755 litres de gasoil per any i apunten que la reducció de combustible duu associada una reducció de les emissions nocives.

En relació amb l'impacte sonor, el conseller de Mobilitat i Infraestructures, Fernando Rubio, ha anunciat millores del ferm en tres trams: a la sortida de Sóller a Valldemossa i a les dues corbes, en sentit Andratx, i en sentit aeroport, després del quarter militar. Les obres es faran a la nit durant el pont de desembre. "Aquestes accions permetran reduir el renou en dos decibles o tres". Rubio ha explicat que s'està treballant en el Pla de Renous que preveuen aprovar a principis de 2024. En el marc d'aquest pla es preveu una inversió de 2,5 milions d'euros en pantalles acústiques, "que encara reduiran més els renous a la via de cintura. Prioritzarem les actuacions als costats de la via de cintura on hi ha residents".

En l'àmbit de la sinistralitat, els tècnics confirmen que la via de cintura és l'autopista de l'illa amb l'índex de perillositat més baix dels darrers deu anys. Des de 2016 hi ha una tendència a la baixa tant de l'índex de perillositat com del nombre d'accidents. En el cas de la mortalitat, l'informe revela un increment des del 2021: "fins aquell any només hi havia hagut tres accidents mortals en onze anys amb la velocitat màxima de 120 km/h. Ara, amb la velocitat a 80 km/h, des de 2021 s'han produït cinc accidents mortals".

En aquesta línia, el conseller ha afirmat que "és molt més recomanable per a la seguretat mantenir la mateixa velocitat a tota la via de cintura. Només en els casos del túnel de Gènova i del pas inferior de Can Blau es mantindrà el límit de 80 km/hora".

Contradiccions

El 2022, l'aleshores responsable de Mobilitat del Consell, Iván Sevillano, va presentar dades que mostraven que la limitació de velocitat a 80 km/h havia provocat una baixada dels accidents d'entre un 60% i un 70%. A més, també assenyalava que la contaminació acústica havia baixat 2 decibels i que s'havia reduït un 25% el nombre de partícules contaminants. Fernando Rubio ha explicat que aquesta contradicció es deu al fet que "ara hem fet uns estudis més detallats, probablement els anteriors eren més generalistes, hem entrat ara més en el bessó".

Rubio ha insistit en el fet que als informes actuals es veu que amb el límit a 80 km/h hi ha hagut un increment de víctimes mortals i això ha suscitat "un debat tècnic sobre els motius, i tot apunta a la confiança. Els tècnics apunten al fet que els conductors es relaxen en veure que estan en una carretera de 80 km/h i que poden sortir, però en realitat són a una autopista".

El conseller ha confirmat que l'informe de sinistralitat mostra que l'autovia és la de sinistralitat menor a Mallorca. Per ordre de sinistralitat, el primer lloc l'ocupa l'autopista de Manacor, seguida de la de Palmanova, la de l'aeroport, la d'Inca i l'autovia.

Desembussar

Fernando Rubio ha explicat també que amb aquesta iniciativa es pretén millorar la fluïdesa del trànsit: "Ja hem començat a adoptar mesures en aquesta línia amb els canvis dels senyals horitzontals i n'adoptarem d'altres, com la millora de carrils i la implantació de carrils zero nous, com el que es farà al camí de Jesús, a més de millorar les incorporacions a la via de cintura, especialment des de l'autopista d'Inca, que volen millorar-ne la fluïdesa i evitar els embussos.

stats