MIRADA ‘MILLENNIAL’

El món de les relacions atrapades en la immediatesa

Una experta reflexiona sobre la naturalesa dels vincles socials que fan els ‘millennials’

El ritme accelerat dels canvis dificulten l'intent de definir amb precisió la identitat dels millennials, però no és impossible. Quin efecte ha tingut la crisi econòmica en el caràcter d’aquesta ‘generació precària’, aquella que es diu que està més formada que els seus pares, però que treballa en pitjors condicions? Quin efecte han tingut en els nostres vincles socials els successius canvis tecnològics, la immensa quantitat d’informació que es propaga, la immediatesa amb la qual circula, l’aparició en escena de les xarxes socials o la possibilitat de comprar ja pràcticament qualsevol cosa amb tan sols uns clics?

Per Maria Antònia Gomila, membre de l'Institut d’Antropologia de les Illes Balears, “les transformacions i els canvis van tan ràpid que els millennials viuen instal·lats en la immediatesa”. Per Gomila, la imatge dels joves que es fan autofotos quan van de viatge n'és representativa: "Només es fotografien a elles mateixes per compartir instantàniament una experiència amb qui no es troba físicament allà”. Per això, tot i viure en una societat en què tothom va a la seva, no ens trobam davant d’una generació individualista: “Els millennials no tenen por de compartir les seves fotos, les seves idees, els seus pensaments íntims, les seves imatges; al contrari, tenen una gran capacitat de creació col·lectiva”. Gomila opina que també ens trobam davant una generació “molt extravertida, tot i que això no vol dir que tothom sàpiga gestionar bé la seva identitat digital”.

Atrapats en la imatge

Per l’antropòloga, el ‘postureig’ també ha incidit profundament en les vides d’aquesta generació i ha passat a formar part de la seva essència: “Els millennials tenen una vida molt marcada per la imatge, fet que ha fomentat un estil de vida consumista i, sobretot, l’ús constant de les noves tecnologies”, sosté Gomila. “És una generació força egocèntrica perquè ha tingut de tot”, insisteix. A més, destaca que, “en general, els seus pares els han fet sentir importants”.

Les relacions socials viuen igualment ancorades en aquesta instantaneïtat: “Avui en dia, les parelles es fan i es desfan per xat”, diu Gomila. La immediatesa també afecta les nostres amistats: “Molts dels amics a les xarxes socials ho són en la vida real”, però els vincles socials que teixeixen els millennials són, per Gomila, molt més accelerats: “Cada vegada es reuneixen menys per fer un cafè i més per fer moltes coses en poc temps”. “Les noves tecnologies formen part de la manera natural de comunicar-se, d’expressar-se, de crear dels millennials …”, assegura.

Igualment, segons l’antropòloga, parlam de persones “molt més crítiques a causa de la capacitat d’elecció entre les múltiples opcions que poden trobar a la societat digital”. “És gràcies a les xarxes socials que els millennials tenen més capacitat de seleccionar, compartir o crear continguts, a més de triar allò que els agrada i el que no”.

D’altra banda, Gomila sosté que es tracta d’una generació molt consumista, malgrat que en general no gaudeix d’unes bones condicions laborals. “Potser també per aquest mateix motiu té una enorme capacitat d’adaptació”, comenta. No obstant això, l’antropòloga destaca la gran quantitat de persones que actuen, consumeixen, s’informen i transmeten informació de manera crítica. Per això “també parlam d’una generació amb molta més consciència ecològica, social, política i més compromesa”.

La sexualitat, mirall dels afectes ‘millennials’

Sovint hem celebrat l’era digital com l’època en què deixàvem enrere els vells tabús. Es tracta d’una idea que la psicòloga i sexòloga Susana Ivorra nega. Els millennials “viuen en la societat de la informació, però en les relacions afectives i sexuals regna la desinformació”. Avui dia, “encara hi ha moltes persones sense experiència a aprofundir en el coneixement del propi cos”, subratlla Ivorra.

La psicòloga també ha observat que mantenir relacions sexuals ja no és tan prioritari com ho era per a les generacions anteriors. “Ara, les persones estan més enfocades en la seva carrera professional”, afirma. “Aquest fet es dona amb més intensitat en altres països, però també es comença a produir a casa nostra”, assenyala.

Segons les seves enquestes, en general es practica menys sexe i més la masturbació, apunta Ivorra: “Veure porno i proporcionar-se plaer a un mateix és molt més senzill i més ràpid, i interfereix menys en la nostra dinàmica diària”, assegura. Per aquest motiu, les relacions afectives també han tornat més esporàdiques: la figura de ‘l‘amic amb beneficis’ ha cobrat més importància i les parelles estables són més fràgils.

“Tenim moltes més exigències i no volem perdre res; la millennial és la generació de la por de perdre’s alguna cosa”, afirma la psicòloga. Es tracta d’una generació que es nega a perdre els amics, la família, però que tampoc vol perdre la feina ni deixar de cultivar-se i estudiar, puntualitza. “Vivim en un món marcat per l’exigència, on la sexualitat i les relacions socials han quedat en segon pla”, conclou.

EDICIÓ PAPER 18/05/2019

Consultar aquesta edició en PDF