REUNIONS AMB MUNICIPIS
Portada 07/10/2014

Educació comença amb sa Pobla i Marratxí la 'tournée' per convèncer que no s'abandoni el trilingüisme

Els directors d'escoles i instituts responen a Miquel Deyà que van abandonant el TIL i que tenen altres problemes més urgents

Mercè Pinya
2 min

PalmaEl nou director general d'Educació, Personal Docent, Universitats i Recerca, Miquel Deyà, ha fet d'amfitrió avui dimarts capvespre de la comunitat educativa de sa Pobla i de Marratxí. Són els dos primers municipis que ha citat la Conselleria d'Educació en una ronda de contactes que ha començat avui i que continuarà demà amb Campos i Maria de la Salut.

Educació vol assegurar que l'anul·lació del decret TIL i la suspensió de l'ordre que el desenvolupa no es tradueixi en un abandó massiu del Tractament Integrat de Llengües i per això convoca els directors de tots els centres educatius, els presidents de les associacions de pares i mares i el batle del municipi en qüestió. "Estaven molt interessats a saber què feim amb els nostres projectes lingüístics i saber si aplicam el Tractament Integrat de Llengües, però nosaltres li hem dit que en el nostre cas tornarem al projecte anterior al TIL i aprofitarem els recursos per fer classes en anglès per a les Seccions Europees, com fèiem abans", explica Bel Pericàs, directora de l'IES Can Peu Blanc de sa Pobla.

Deyà ha fet una proposta als directors perquè la traslladin als claustres respectius: que utilitzin els recursos que han aconseguit per fer matèries lingüístiques en anglès per continuar aplicant el trilingüisme i que facin alguna assignatura en castellà, a més de llengua i literatura castellanes. "Nosaltres li hem contestat que estam preparant un nou projecte lingüístic, que si s'aprova serà igual que el que teníem abans del TIL, però farem plàstica en anglès", afirma la directora del CEIP Son Basca, Sílvia Ribas.

En el cas del CEIP Tresorer Cladera, que tenia el PTIL aprovat per Educació "per imperatiu legal", la seva directora, Margalida Seguí, ha explicat que estan preparant un nou projecte lingüístic que mantindrà l'educació física i la plàstica en anglès.

El CEIP Vialfàs, també de sa Pobla, és un dels 52 que ja ha tornat als projectes lingüístics basats en el Decret de Mínims.

La urgència: més recursos

Tanmateix, els centres han anat fins a Palma a exposar una idea molt clara: hi ha problemes molt més urgents i importants que els projectes lingüístics. La necessitat d'abaixar les ràtios, la urgència que les substitucions de docents es cobreixin abans dels 15 dies, millores en les infraestructures o poder disposar de més professorat de suport són algunes de les qüestions que han exposat els docents al director general d'Educació. En el cas de sa Pobla, també s'ha parlat del nou sistema d'escolarització per repartir de manera més equitativa els alumnes amb Necessitats Especials de Suport Educatiu (NESE), infants nouvinguts que no parlen ni català ni castellà i que no han estat mai escolaritzats, i evitar així que hi hagi escoles gueto.

"No hi havia un ordre del dia gaire clar i no sé si haurà servit de res", afirma Pericàs. Igualment, confien que Educació hagi pres nota dels problemes reals dels centres. Tot i que reconeixen que, com a mínim, sembla que hi ha un canvi de tarannà, esperen que tot això es tradueixi en canvis palpables. "De totes maneres, és un canvi que arriba tard, perquè els pares ja han fet bestretes per comprar llibres de text i perquè això també ha afectat als interins a l'hora de poder accedir a determinades places", matisa Seguí.

stats