Mobilitat
Part Forana 19/04/2023

Deixar el cotxe davant el gual soluciona la manca d'aparcament dels pobles?

Sant Llorenç des Cardassar, Santa Margalida i Sóller ja ho fan entre crítiques per "privatitzar l'espai públic" o "incentivar l'ús del cotxe"

3 min
Tres pobles ja deixen aparcar davant els propietaris davant els guals permanents.

PalmaEl caos circulatori i la manca d'aparcament són dos problemes que afecten a bona part dels municipis de Mallorca. De fet, el passat gener l'ARA Balears publicava la notícia que les Illes ja tenen més cotxes que habitants, el que suposa una saturació de les carreteres que s'agreuja durant els mesos de temporada turística amb els cotxes de lloguer. Davant aquesta situació, alguns municipis han optat per habilitar una mesura controvertida que ha generat cert debat: permetre aparcar als propietaris davant els seus guals permanents.

Sant Llorenç des Cardassar, Santa Margalida i Sóller són, de moment, els pobles que ho tenen aprovat, però n'hi ha d'altres que estan en procès de fer-ho com Llucmajor, Santanyí i Lloret de Vistalegre. La mesura té una intenció positiva: donar una solució a la manca d'aparcament habilitant 'noves' places. "La idea és que si tu pots aparcar davant casa teva estàs augmentant la superfície d'aparcament del poble", assegura el batle de Santa Margalida, Joan Monjo.

Aquest municipi va ser el pioner en la mesura. L'aprovà el febrer de l'any passat i de moment, l'ajuntament ha rebut prop de 150 sol·licituds, mentre que hi ha més de 600 guals on es podria aplicar. "Entre que s'aprova i la gent se n'entera, passa molt de temps. Ara comencen a veure que la cosa arranca i de cada vegada ens ho demanen més, cada dia arriben sol·licituds", apunta Monjo.

En el cas de Santa Margalida, els tècnics municipals estaven en contra de la proposta, perquè consideraven que deixar aparcar en línia groga contradeia la normativa estatal. Per això, ara quan un veïnat demana la reserva d'estacionament davant del seu gual, un treballador municipal repinta la línia de color verd.

Les veus en contra: "Sestà privatitzant l'espai públic i primant l'ús del cotxe"

No obstant això, també s'han alçat algunes veus en contra com el cas de Vianants per Mallorca que acusa les administracions de privatitzar l'espai públic i d'induir la població a l'augment del cotxe. "La Llei de Patrimoni de les Administracions Públiques (LPAP) ens recorda que l'espai públic és de tots, destaca l'ús preferent a l'ús comú davant de l'ús privat, i, per tant, reservar un espai per a ús exclusiu contravé la legislació", explicà l'entitat en un comunicat quan la mesura es va aprovar a Santa Margalida.

A més, consideren que "el veritable problema que tenen els pobles de les nostres illes, no és la manca d'aparcament, sinó que els veïns ja no poden caminar perquè les voreres són massa estretes i el trànsit que les travessa fa la vida impossible". En el cas de Sóller, on la mesura entrà en vigor el gener d'enguany, només una cinquantena de veïnats han demanat poder aparcar davant dels seus guals, mentre l'oposició i també alguns sollerics qüestionaven la ideonitat de la proposta.

Tant Més com el PSOE (oposició) es varen abstenir en la votació de la modificació de l'ordenança que ho regula perquè consideraven que era un "greuge comparatiu cap a altres sollerics que han de pagar ORA per deixar el seu cotxe aparcat a la via pública". No obstant això, la proposta també s’havia consultat prèviament mitjançant una enquesta pública de la qual es va desprendre que el 88,7% dels enquestats estaven d’acord amb la nova norma.

La tendència va a l'alça: Lloret, Llucmajor i Santanyí ho volen aplicar

Tot i que encara només són tres els pobles que han aplicat aquesta mesura, ja n'hi ha altres tres que ho tenen en estudi. Es tracta de Lloret de Vistalegre, Llucmajor i Santanyí. "Tot el que sigui donar llibertat per aparcar a la gent que paga el gual em pareix bé", assegura el batle de Lloret, Toni Bennàssar. En el cas d'aquest municipi, és la Policia Local qui ho va proposar i ara la modificació de l'ordenança està en vies d'estudi.

Davant les possibles crítiques en contra, Bennàssar ho té molt clar: "Queixar-se per això és dur a l'extrem el que és el dret de poder aparcar davant casa teva". Des del seu punt de vista, "no ho veig tant com donar beneficis als propietaris dels guals, sinó alliberar les altres places que també utilitzen aquesta gent perquè d'altra hi pugui aparcar", sentencia.

stats