Mobilitat
Política Parlament 28/12/2023

Les Balears rebran 43 milions d'euros de l'Estat per mantenir la gratuïtat del transport públic

El Consell de ministres aprova un nou escut social que inclou la mesura

2 min
Bus del TIB

PalmaEl Consell de Ministres ha aprovat aquest dimecres un nou escut social que inclou la bonificació del transport públic per als usuaris freqüents arreu de l'Estat. Per tant, les Illes Balears rebran 43 milions d'euros de l'executiu espanyol perquè el transport torni a ser de franc el 2024. El Govern balear va anunciar la setmana passada que només prorrogaria la gratuïtat dels trens, metro i autobusos de les Illes fins al febrer, llevat que l'executiu espanyol ho finançàs per al 2024. La Moncloa ha abordat la qüestió abans d'acabar l'any, que es farà a través d'una pròrroga del decret desplegat fa més d'un any per afrontar la crisi energètica i de preus, i que decau el 31 de desembre.

Ha estat la presidenta del Congrés dels Diputats, Francina Armengol, qui ha anunciat la mesura. "S'agraeix que hi hagi un govern a Espanya que pensi en la ciutadania, en els drets socials, en la gent i en aquesta comunitat autònoma", ha exposat des de la seu del PSIB, a Palma. La gratuïtat del transport públic serà per a tot l'Estat, però a les Illes es dotarà amb 43 milions per compensar la insularitat, i s'aplicarà a aquells que emprin abonaments. Caldrà veure si el Govern balear aprofita el finançament i confirma la gratuïtat del transport públic. Consultades per l'ARA Balears, fonts de la Conselleria d'Habitatge i Mobilitat han evitat pronunciar-se i esperaran a llegir la mesura al Butlletí Oficial de l'Estat (BOE). Sigui com sigui, feia mesos que l'Executiu de les Illes reclamava a la Moncloa que prorrogàs aquesta partida. La consellera d'Habitatge, Territori i Mobilitat, Marta Vidal, ha manifestat que el Govern està "a l'espera de rebre comunicació oficial i poder llegir el decret detalladament". "Celebram que el govern central atengui la reivindicació de mantenir la gratuïtat del transport públic per a totes les illes en 2024, tal com hem reclamat des del Govern", ha afegit a les xarxes socials.

Per a Armengol, el finançament del transport públic per part de Madrid implica que "el Govern no pot renunciar al tramvia de Palma ni a estendre la xarxa ferroviària al Llevant de Mallorca". Per la seva banda, el diputat de Sumar-Més al Congrés, Vicenç Vidal, ha celebrat que es mantingui el transport gratuït. "Es tractava d'una condició del pacte de governabilitat, que es compleix gràcies a la pressió de Sumar-Més", ha remarcat. Durant les negociacions entre el PSOE i Sumar per prorrogar el decret de l'escut social, la formació de Yolanda Díaz havia insistit en aquesta qüestió. Vidal també ha reclamat a la dreta que deixi "de fer el ridícul i de posar obstacles al transport públic a Palma". De fet, l'Ajuntament de Palma també ha d'aclarir si finalment els autobusos interurbans de l'EMT seran gratuïts: el regidor de Mobilitat, Toni Deudero, ho va descartar el passat mes de setembre, i va assegurar que encara que arribassin 20 milions d'euros més de l'Estat amb aquesta finalitat no garantia que es fessin servir.

stats