FORABROMES

La fira que mereixen els llibres

FA ANYS QUE la Fira del Llibre de Palma transmet qualsevol cosa menys il·lusió. Fa anys que som molts els que demanam una transformació d’aquesta fira, que hauria d’estar a l’altura del que mereixen els llibres i els lectors. Fins i tot, fa anys que els mateixos organitzadors, el Gremi de Llibreters, discuteixen en llargues i -conten- molt mogudes reunions la necessitat d’aquest canvi, sense trobar un consens entre els seus membres i arrossegant el mateix model de sempre, cada vegada més vell, més estantís i més despoblat. La ubicació al mig del passeig del Born (mig passeig, només) garanteix a la Fira del Llibre el trànsit de persones, i a una la du a demanar-se si la localització ha de ser la clau del seu dinamisme.

Com a observadora externa, intent pensar quina Fira del Llibre voldria. I, en primer lloc, voldria una fira a la qual s’arribàs després de serioses i estimulants campanyes públiques de foment de la lectura. Sí, les campanyes que no s’han fet aquesta passada legislatura, ni l’anterior, ni, ni... Si aquesta reunió de paradetes durant deu dies en un lloc determinat és un mercat i si el seu objectiu és vendre, no se m’acut millor manera d’aconseguir-ho que disposant d’una població al més àmplia possible amb ganes, moltes ganes, de llegir i avesada a fer-ho.

Voldria una fira més participativa. D’una banda, les llibreries que hi posen parada són poques. Si ens centram en les que són pròpiament llibreries i deixam de banda els espais que ocupen les institucions, no passen de la desena. Uns llibreters perquè no estan d’acord amb el model de fira i altres perquè diuen que no els surt a compte, o les dues coses alhora, no hi són presents. Tanmateix, al Born no hi fan gaire cosa més que el que ja fan a les seves llibreries, mentre se’ls multipliquen la feina i la despesa. Si és així, s’haurien d’obrir camins d’estímul per a les llibreries. D’altra banda, podria incloure-hi també les editorials, i no tant per a la venda directa, sinó per fer pinya entorn dels llibres i promoure la feina que es fa des d’aquest gremi a les Balears. I per descomptat, s’haurien de tenir més en compte el poder i la importància de la ciutadania. Aquesta no pot ser entesa només com a receptora i compradora.

Hi ha nombrosíssims clubs de lectura a l’illa, molt actius i, fins i tot, activistes, que podrien tenir un paper clau en la dinamització i l’èxit de la fira: trobades entre clubs de lectura o intercanvis d’experiències són només algunes iniciatives que donarien fructífers resultats. Hi ha artistes i arquitectes que podrien idear unes paradetes més atractives que les que hi ha, que no fan mirera. El món del teatre i el de la música també podrien ajudar a la promoció de la literatura. El Festival de Poesia de la Mediterrània hi podria donar un cop de mà, o la Fira B!, o els del Teatre de Barra. I entre tots es podria fer una Fira del Llibre estimulant, creativa, innovadora. Que bé que ho necessita.

PS: Innovar no és vestir els escriptors de futbolistes, això és una bajanada com una catedral.

EDICIÓ PAPER 20/07/2019

Consultar aquesta edició en PDF