TRAGÈDIA AÈRIA

La segona caixa negra confirma la intenció fatal del copilot

Lubitz va manipular el pilot automàtic per accelerar el descens

Isaac Lluch
04/04/2015

MunicTots els resultats de les investigacions apunten en una mateixa direcció: Andreas Lubitz, el copilot de Germanwings, va fer estavellar intencionadament als Alps l’avió que cobria la ruta entre Barcelona i Düsseldorf amb 149 persones més a bord. Pràcticament ja no queden caps per lligar, segons van assenyalar ahir els experts de l’Oficina d’Investigació i Anàlisi d’Accidents d’Aviació Civil (BEA) de França, després de fer públiques les primeres anàlisis de la segona caixa negra de l’Airbus A320, localitzada dijous.

Els investigadors francesos sostenen que Lubitz va manipular el pilot automàtic de tal manera que l’avió va descendir a 100 peus, aproximadament uns 30 metres. El copilot va canviar la configuració del controlador “en diverses ocasions” per augmentar la velocitat de descens de l’avió. Els especialistes de la BEA a París continuen ara la feina d’exploració de la segona caixa negra, on hi ha gravats 500 paràmetres diferents, com ara l’altitud de vol, la velocitat, dades del descens, dels motors i de la gestió del pilot al volant de l’avió. “Això són per a nosaltres dades imprescindibles per constatar la veritat”, va afirmar el fiscal de Marsella, Brice Robin.

Cargando
No hay anuncios

Els investigadors francesos també s’esforcen a identificar 150 perfils diferents d’ADN. “Això no significa que hàgim identificat les 150 víctimes”, va exposar Robin. Aquests perfils han de ser ara comparats amb proves d’ADN que van ser posades a disposició pels familiars dels morts. “Aquesta feina podrà començar-se ràpidament, a partir de l’inici de la setmana que ve”, va assenyalar el fiscal de Marsella.

Les tasques de recuperació dels cossos de les víctimes van concloure dimarts passat, segons declaracions de la gendarmeria francesa. Robin va prometre que tan aviat com les víctimes siguin identificades, els familiars en seran informats “sense retard”.

Cargando
No hay anuncios

Qui va poder aportar més dades, concretament sobre Andreas Lubitz, va ser la Fiscalia de Düsseldorf. El copilot, de 27 anys, es va informar per internet dies abans de l’accident de l’avió de Germanwings sobre diferents possibilitats de dur a terme el suïcidi i també sobre mecanismes de seguretat de la porta de cabina. Això es va poder esbrinar després de l’anàlisi de la tauleta de Lubitz, requisada en un dels seus domicilis, segons va comunicar el fiscal en cap de Düsseldorf, Ralf Herrenbrück.

El rastre suïcida a internet

Cargando
No hay anuncios

Els investigadors van poder accedir a l’historial de navegació per internet del copilot des del 16 de març al 23, el dia abans de l’accident. “Durant aquest temps l’usuari va buscar tractaments mèdics, així com també es va informar sobre maneres de suïcidar-se”, va notificar la fiscalia alemanya. “Com a mínim durant un dia va dedicar diversos minuts a buscar termes relacionats amb portes de cabina i les seves mesures de seguretat”, va afegir Herrenbrück, mentre avançava que no hi hauria cap altre comunicat mentre avancés l’anàlisi del material requisat.

Sobre la malaltia psíquica de Lubitz continuen apareixent més detalls. Ahir Der Spiegel va informar que la Fiscalia de Düsseldorf ha fet examinar cinc consultes mèdiques que hauria visitat Lubitz. “Per ser tan jove, va consultar una xifra sorprenent de metges”, conclouen fonts de la investigació.

Cargando
No hay anuncios

Alemanya revisa les normes sobre els vols

El ministre alemany de Transport, Alexander Dobrindt, va anunciar després de reunir-se amb representants de la Federació Alemanya de la Indústria de l’Aviació que es revisaran algunes normes sobre els mecanismes de tancament de les portes de les cabines de vol i també sobre els exàmens psicològics que es realitzen als pilots. Dobrindt va precisar, però, que qualsevol canvi requereix ser tractat amb les autoritats europees i internacionals. Al seu torn, el ministre alemany d’Interior, Thomas de Maizière, vol estudiar la reintroducció del control de passaports per a tots els vols dintre de la UE.