PORTS

El servei polivalent de l’Autoritat Portuària a Maó dona solucions

L’embarcació de l’APB al port du a terme múltiples feines per preservar una ordenació marítima

Hi ha professions que no llueixen com unes altres, o bé no són tan visibles com caldria esperar, però, en canvi, són bàsiques per mantenir l’ordre. En el moment que ens referim a feines relacionades amb la mar, la seva rellevància adopta un paper clau per entendre el funcionament intern del port de Maó. L’Autoritat Portuària de les Balears compta amb una embarcació que realitza durant cada dia de l’any una tasca informativa sense la qual no s’entendria un trànsit marítim ajustat a la normativa. És un servei amb un doble objectiu: comunicar als usuaris tots els detalls relatius a la rada menorquina per preservar les bones pràctiques per part dels propietaris d’embarcacions i, el segon, íntimament lligat al primer, garantir-hi la seguretat.

Amb 27 anys d’experiència laboral a l’Autoritat Portuària de les Balears, Armando Capó és el patró de l’embarcació de l’ens públic. Tot just ara s’ha posat el punt final a la temporada estiuenca i, per tant, els mesos amb més feina de l’any. Ell mateix ho admet, “ha estat una temporada alta on les nostres funcions es multipliquen, ja que notam que mesos com juliol, agost i el setembre tenim més tasques a fer que no pas durant els mesos d’hivern. El port de Maó és un centre nàutic que reuneix moltes activitats i és necessari gestionar-les per evitar contratemps inesperats”.

L’embarcació de l’Autoritat Portuària de les Balears és, probablement, la que més serveis presta quant a l’atenció d’usuaris nàutics. Capó explica que el dia a dia està relacionat amb “el control de la velocitat de les diverses embarcacions que entren dins el domini del port de Maó. Amb més de sis quilòmetres de longitud, són dimensions considerables i mentre en altres ports és més fàcil poder supervisar l’activitat, aquí estam xerrant d’un volum de treball notable, especialment en temporada alta, on es concentren tot tipus d’itineraris i necessitats marítimes”.

En referència a la tasca informativa que realitza l’embarcació de l’Autoritat Portuària, Armando Capó detalla que “facilitam tot tipus de coneixements a les barques o velers que entren al port. Cal pensar que hi ha vàries marines i una zona on poden fondejar durant tres dies, cala Teulera”. L’Autoritat Portuària gestiona directament aquesta zona on es permet fondejar aquelles barques que no tenen amarrament. És un punt calent i la feina del servei és controlar la fluïdesa del tràfic marítim a les proximitats del canal de Sant Jordi.

És un servei complet que s’inicia en el moment que una embarcació fa l’entrada a la rada maonesa i conclou quan enfila la bocana per partir cap a una nova destinació. Capó destaca que “Maó és un port amb un trànsit marítim considerable i divers, motiu pel qual hem d’estar atents a poder ajudar les embarcacions a entrar i sortir. És necessari un ordenament per al bé d’una jornada laboral sense sobresalts. El procés és senzill: ens posam davant de la nau en qüestió i l’orientam. Si hi ha algú enmig, el feim decantar-se”. A propòsit d’això, les feines sorgeixen damunt la marxa, a la mar. Un tronc o un element sòlid flotant a l’aigua és un argument de pes per actuar i cal llevar-lo immediatament de la ruta de l’usuari.

Irregularitats dels propietaris

I com sol succeir en altres camps de la societat, les irregularitats dels propietaris d’embarcacions són un clàssic. La clau per entendre la feina d’Armando Capó és mantenir la tranquil·litat i un tarannà conciliador. Capó reconeix que “és la pitjor part de la nostra feina perquè si veim a algú fondejar en una zona prohibida o no apta, ens dirigim cap a ell, tot seguit li donam les pautes informatives i li explicam quines zones són les adequades. A vegades no s’ho prenen bé i jo no som policia. És un treball molt polivalent, feim un poc de tot”.

En qualsevol cas, és una feina agraïda perquè també es pot ajudar moltes persones, sobretot a l’estiu. El port de Maó té molta vida durant tots els mesos de l’any, ja que a l’activitat nàutica cal afegir les diverses competicions que es duen a terme, així com l’arribada de grans vaixells de passatgers i el trànsit de mercaderies. Tot plegat fa que, com diu Armando Capó, “cada dia és diferent”. Els amarraments són també un focus de polèmica, perquè a vegades és necessària la intervenció de l’Autoritat Portuària de les Balears per “gestionar de qui és la plaça, i en determinades zones només es té accés amb l’embarcació”.

Com dèiem, la temporada estiuenca és la de més volum de feina per al servei de l’Autoritat Portuària de les Balears al port de Maó. De manera especial amb l’arribada i sortida dels grans vaixells de passatgers procedents de Barcelona i d’Alcúdia. Armando Capó detalla que “cada dia hem d’estar pendents d’aquests grans vaixells perquè no s’han de trobar cap altra embarcació en el seu camí. També informam de les condicions existents a dins el port. Les cartes de navegació poden ser antigues i cal actualitzar els coneixements, els nous perills”.

Armando està tot sol a l’embarcació però aquest fet no el preocupa. Està acostumat. Per completar tota la jornada laboral i reforçar la feina del matí que fa, l’Autoritat Portuària de les Balears té un servei privat contractat per desenvolupar aquestes tasques durant els mesos de més densitat turística. La resta de l’any, Armando Capó assumeix els treballs del matí i les emergències del capvespre. Però una de les qüestions que més sorprenen el patró de l’Autoritat Portuària de les Balears és la velocitat d’alguns usuaris. Per a Capó, “un dels aspectes que cal vigilar amb atenció és la velocitat amb la qual naveguen certes barques perquè com que el port de Maó és tan llarg, la gent es cansa d’anar a poc a poc i, malgrat estar de vacances, torna boja. Ho vigilam molt, ja que quan una embarcació surt ràpidament a la mar, afecta la resta d’embarcacions que es troben amarrades en un moll”.

Els usuaris que interactuen amb aquest servei de l’Autoritat Portuària de les Balears no són sempre amables. Capó reconeix que s’ha trobat amb casos de persones que no s’han pres de la millor manera possible algunes recomanacions. Ell ho té clar; “si un usuari es nega a acceptar les normes que són iguals per a tothom, telefon a la central i venc acompanyat d’un policia portuari. En el moment que el company parla d’obrir un procés de denúncia sancionador, normalment s’arregla tot”.

En el capítol de reivindicacions, Armando Capó destaca, en línies generals, les bones condicions de treball. De tota manera, el patró de l’embarcació explica que “la nostra barca té uns 7,5 metres d’eslora i està descoberta. Precisament, hem demanat que es cobreixi per tal de fer-la més funcional i agradable els mesos de temporada baixa. Hi fa fred a l’hivern”.

D’altra banda, una de les feines més agradables per a Armando és aquella que executa cada quinze dies. L’embarcació de l’Autoritat Portuària de les Balears travessa la bocana del port de Maó i l’abandona per traslladar els faroners a l’illa de l’Aire, just davant de la costa de Sant Lluís. Capó admet que “és un viatge agradable i el feim cada 15-20 dies. L’illa de l’Aire només té accés mitjançant embarcació i hi anam amb els faroners que fan el manteniment i que l’obren, i posteriorment tornam al nostre hàbitat natural”.

Seguretat i ordenació

Persones com Armando contribueixen a crear un entorn de seguretat i d’ordenació al port de Maó. La seva total dedicació des de fa anys ens fa comprendre l’elevat grau de coneixement de la zona. Capó surt a primera hora del matí amb l’embarcació i torna a la una i mitja del migdia. Un treball que el fa estar “orgullós i content perquè després de 27 anys puc afirmar que som un afortunat de poder viure d’allò que em fa feliç. No sempre he estat patró, ja que també he fet manteniment, un parell d’anys de policia i altres serveis. El meu pare era pescador i som un enamorat de la mar, un privilegiat”.

El de Maó és un dels ports més grans del món. Creuers, mercaderies, connexions diàries amb Barcelona i Alcúdia, excursions, competicions, activitats de lleure, pesca i altres. Tot plegat configura un focus de densitat que cal regular i al qual s’ha de donar un servei. L’Autoritat Portuària és conscient de les dificultats i al mateix temps del seu potencial. Els reptes de futur són considerables, ja que el port de Maó manté una dinàmica ascendent quant a activitats. Informar, aportar solucions i garantir un cert ordre i seguretat són les premisses que s’han de seguir amb un personal qualificat i coneixedor de totes les peculiaritats de la rada maonesa.

Amb la  col·laboració  de l'Autoritat  Portuària  de les Balears

EDICIÓ PAPER 11/11/2018

Consultar aquesta edició en PDF