Mèdia 20/12/2016

“Vuit milions i mig és increïble”

La recaptació provisional de La Marató és la quarta més alta dels seus 25 anys d’història

Albert Castellví Roca
4 min
Després de quinze hores de programa a la televisió i sis a la ràdio, La Marató es va tancar amb un marcador de 8.490.607 euros recaptats.

Barcelona“Vuit milions i mig no és que sigui molt: és increïble! T’has de fregar els ulls per creure-t’ho!” Aquesta era la sensació que tenia ahir al migdia, dotze hores després que s’acabés el programa, el director de la Fundació La Marató de TV3, Lluís Bernabé. El recompte provisional de La Marató s’havia tancat a la una i vint minuts de la matinada, i en aquell moment el marcador va indicar la xifra de 8.490.607 euros, la quarta més alta que s’ha aconseguit mai el mateix dia del programa. La recaptació, però, encara continuarà creixent fins al 31 de març, quan es tancarà definitivament aquesta 25a edició de la iniciativa solidària de TV3 i Catalunya Ràdio. Si es manté la tendència dels últims anys, en què durant aquest període la quantitat ha crescut en més de dos milions d’euros, La Marató contra l’ictus i les lesions medul·lars i cerebrals traumàtiques es quedarà a les portes del podi històric, amb uns 11 milions d’euros que aniran a parar a la recerca sobre aquestes malalties.

“Vuit milions i mig és increïble”

És mèrit només de la societat -reconeixia Bernabé en declaracions a l’ARA-. A la Corporació som els facilitadors, però bàsicament fem de gestors de la participació ciutadana”. En aquest sentit, el director de la Fundació subratlla la gran mobilització que, un any més, s’ha produït al voltant de La Marató, tant pel que fa a les activitats -se n’han celebrat més de 3.400- com a l’hora de buscar voluntaris per atendre les trucades: “Quan obrim el procés d’inscripció, sempre acaben petant els servidors”, explica. Segons ell, La Marató ja s’ha incorporat al calendari de molts ciutadans: “Hi ha Sant Jordi i hi ha La Marató. No és una frase publicitària, ens ho diuen a nosaltres”, assegura.

“Va ser molt bonic, molt emocionant”, deia ahir Helena Garcia Melero, que l’endemà d’haver presentat el programa se sentia encara “en una nebulosa”. “Un cop passada l’eufòria que comporta un programa de tele, comences a assaborir les converses que has mantingut. Avui estic toveta, però molt feliç”, admetia la presentadora.

Ramon Pellicer comparteix aquesta sensació: “Tu estàs centrat a fer que el programa flueixi, que sigui un entreteniment sòlid, i això necessita un ritme, una energia, o sigui que vas una mica espitat. Però alhora això et blinda. A les 10 del matí comences a tenir un degoteig d’emocions, i encara que intentis mantenir una distància professional, hi ha un pòsit que es va omplint. I un cop l’energia s’ha apaivagat, el pòsit hi continua sent”, diu el presentador. Pellicer admet que els testimonis dels nens malalts són els que l’interpel·len més directament: “No pots evitar pensar en el teu entorn i fer-te una idea del que està passant aquella persona”.

El presentador assegura que està “doblement content” pel resultat del programa. D’una banda, per la quantitat recaptada, que demostra que “la gent està al peu del canó”, i de l’altra perquè aquesta solidaritat “ha estat vehiculada amb testimonis molt sincers de gent que és molt valenta i que ens dóna una lliçó de vida”. Dels testimonis, Melero en destaca la “capacitat de lluita i de tirar endavant”, i assegura que s’ha deixat “impregnar de la seva energia positiva”. “Em sento una autèntica privilegiada d’haver estat al seu costat en un moment que per a ells és molt important, perquè es presten a explicar la seva experiència per ajudar els investigadors a millorar les seves condicions de vida i la d’altres persones que es puguin trobar com ells. Em sento molt petita al costat de tots ells”, afegeix Melero.

La Marató arriba als 25 anys però no s’aturaLa presentadora també mostra la seva “admiració” per l’equip del programa, dirigit per Carme Luque i Àngels Molina, per la seva capacitat de “coordinar tot aquest engranatge bestial en què s’ha convertit La Marató després de 25 anys”. “Faig una reverència a tota la gent que hi ha treballat tot aquest temps”, sentencia.

Les xifres de 'La Marató'

1,13 euros

És la quantitat amb què cada català ha contribuït, de mitjana, al marcador provisional de La Marató del 2016. Probablement, la xifra final superarà els 1,19 euros del Téléthon de França -el més important d’Europa- i només quedarà per sota dels 2,47 del Teletón xilè.

3.427 activitats

Els últims quatre anys, el nombre d’activitats populars organitzades amb motiu de La Marató s’havia situat a l’entorn de les 2.200. Aquest any el llistó s’ha elevat de cop fins a un nou rècord de 3.427, distribuïdes per més de 800 municipis catalans i 11 de fora del país.

20 dies

Des que es va posar a la venda el dia 1 de desembre, el disc de La Marató no ha baixat del primer lloc de la llista dels més venuts a iTunes Espanya. El CD físic -amb 15 temes nous i un recopilatori d’11 cançons de les edicions anteriors- va esgotar les 200.000 còpies editades.

14% de ‘share’

Amb 290.000 espectadors i una quota de pantalla del 14% de mitjana durant tot el dia, La Marató d’aquest diumenge va ser la menys vista, com a mínim, des del 2010. 2.358.000 persones, és a dir, un de cada tres catalans, van veure com a mínim un minut del programa.

37.129 tuits

La Marató també va ser protagonista a Twitter. Segons TV3, al llarg del diumenge es van fer 37.129 piulades sobre el programa. D’aquestes, 18.340 incloïen l’etiqueta #LaMaratóTV3, que va ser trending topic a Espanya durant prop de tres hores.

160.216.508 euros

La recaptació provisional d’aquest any, sumada a la de les 24 edicions anteriors del programa, fa un total de més de 160 milions d’euros, que des de l’any 1992 han permès finançar 757 projectes de recerca biomèdica.

stats