Tecnologia

Som els propietaris dels nostres productes tecnològics?

El cas de la companyia Roku revifa el debat sobre la relació entre els usuaris i els seus dispositius electrònics

ARA
2 min
Un televisor de Samsung

BarcelonaMés de 80 milions d'usuaris estatunidencs de Roku, un dispositiu que permet agrupar en un mateix televisor diferents serveis de streaming, van haver d'acceptar una actualització dels termes i condicions del servei de la companyia. És un tràmit habitual en molts dels aparells tecnològics que fem servir en el nostre dia a dia, però, en aquest cas, no hi havia alternativa. Tal com explica el New York Times, si no es premia "acceptar" al bloc de text que apareixia al televisor, Roku es bloquejava i no deixava gaudir dels seus serveis.

La renovació pràcticament obligatòria de les condicions, que busquen dificultar que els usuaris emprenguin accions legals contra l'empresa, arriba en un mes ja complicat per a Roku. Fa algunes setmanes, un forat de seguretat va desembocar en la filtració de més de 15.000 credencials d'accés dels seus usuaris. Tot això ha suscitat crítiques a la companyia tecnològica i ha reobert el debat sobre si el consumidor és realment el propietari dels seus dispositius.

Fa poc més d'una dècada, comprar un televisor era simplement això: comprar una gran pantalla on connectar tot allò que l'usuari volgués. Ara, amb l'arribada d'internet als televisors, la pantalla continua sent de l'usuari, però el software, una part indispensable del producte, està sempre sota control de l'empresa. En qualsevol moment, la companyia pot optar per canviar la interfície del dispositiu, canviar la política de recollida de dades i, fins i tot, fer que deixi de funcionar. La pràctica més comuna en aquest aspecte consisteix a deixar d'actualitzar productes massa antics per poder vendre productes nous, com passa amb alguns dels dispositius d'Apple.

El que pretén Roku amb aquesta actualització és que els seus clients hagin de recórrer sempre a un arbitratge obligatori, un fòrum privat amb l'empresa, per evitar que els consumidors que comparteixen les mateixes reclamacions presentin denúncies conjuntes. Altres empreses del sector, com PlayStation, ja inclouen un llenguatge semblant sobre l'arbitratge obligatori. L'única manera que tenen els usuaris per evitar aquesta obligació, en qualsevol de les companyies que la reclamen, és enviar una carta escrita directament a les oficines centrals de l'empresa.

Com moltes altres companyies del sector, Roku es presenta com una empresa preocupada pels usuaris. Tot i això, el seu cas deixa palès que l'objectiu de qualsevol empresa és fer diners, no amics.

stats