Xarxes socials

Els periodistes de la BBC, en contra que el mitjà utilitzi TikTok

Professionals de la corporació han confessat el malestar per la decisió de tenir un perfil en aquesta xarxa

3 min
tik tok bbc

BarcelonaTikTok és la xarxa social del moment entre el públic més jove, però alguns professionals de la informació no veuen amb bons ulls la seva interacció amb mitjans de comunicació. Segons una exclusiva del digital nord-americà Deadline, uns quants periodistes de la BBC han expressat descontentament pel fet que la corporació pública hagi decidit obrir un perfil en aquesta xarxa i publicar-hi continguts informatius. L'alarma de la plantilla de la BBC arriba després que el mes de desembre ByteDance, la companyia mare de TikTok, admetés haver utilitzat l'aplicació per espiar periodistes de mitjans com el Financial Times, Forbes i Buzz Feed i acomiadés quatre treballadors als quals feia responsables del cas. Arran de la revelació, els treballadors de la corporació han demanat a la direcció que es replantegi la seva presència a la xarxa social d'origen xinès.

La BBC no és l'únic mitjà que té perfil a TikTok i, de fet, hi va arribar força tard en comparació amb altres empreses del sector. Diaris de referència com el Washington Post i el Guardian fa temps que van incorporar la finestra de TikTok a la seva estratègia de xarxes socials: el primer hi té 1,5 milions de seguidors i el segon, de moment, només 126.600. També té hi perfil el servei informatiu de la cadena ITV, que arriba al milió i mig de seguidors. La corporació britànica de mitjans públics va ser durant mesos reticent a utilitzar TikTok com a canal informatiu i no va fer el cop de cap fins al març del 2022, quan va decidir obrir el perfil de BBC News. El seu debut va coincidir amb els primers mesos de la guerra d'Ucraïna, un conflicte que, de fet, ha estat retransmès a través d'aquesta xarxa.

Reticències inicials

Naja Nielsen, directora de l'àrea digital de la BBC, va assegurar que inicialment dubtava de l'eficàcia de TikTok a l'hora d'informar l'audiència. "Podríem haver-nos-hi llançat abans, però per a mi era important que hi estiguéssim ben preparats. Felicito tots aquells mitjans que s'han mogut ràpidament, estan fent una gran feina i m'han servit d'inspiració. Crec que ara ho farem a la nostra manera. És tard, però crec que no és massa tard", explicava al mitjà del sector Journalism News.

Abans que BBC News entrés a TikTok, la BBC ja havia provat el funcionament de la xarxa amb el seu perfil genèric, que té gairebé 4 milions de seguidors. A més, uns quants periodistes del mitjà, a títol individual, s'hi havien unit i havien fet pressió perquè el servei públic hi tingués presència. Una és Sophia Smith Galer, la periodista britànica més coneguda a la xarxa, que treballava a la BBC quan va començar a fer-se viral. Al març, Galer, que actualment forma part de la redacció de Vice News i té gairebé mig milió de seguidors, es queixava que els suggeriments havien estat desatesos i que no va ser fins a l'esclat de la guerra a Ucraïna que BBC News no va veure les oportunitats informatives que aportava la xarxa xinesa. A més, remarcava que des de la direcció del mitjà se li va indicar sovint que no fes tuits de les seves publicacions a TikTok. Ara que BBC News hi ha entrat, Nielsen defensa que els suggeriments de Galer no eren dolents, però reitera que abans s'havien d'assegurar que realment serviria per arribar a noves audiències.

Més enllà de les reticències inicials, BBC News sembla haver abraçat les bondats de TikTok i, segons detalla Deadline, la direcció del mitjà ha encoratjat els seus periodistes a utilitzar l'aplicació, tot i que no han rebut directrius exactes de quines coses hi poden publicar. "Alguns s'han trobat amb problemes per penjar-hi vídeos amb la marca de BBC de fons. No hi ha prou matisos ni seguretat en les coses que publiquen", explica una font interna a Deadline. Un altre treballador assegura al mitjà nord-americà que la BBC està preparada per “acceptar” que la Xina jugui amb les seves dades sempre que pugui continuar alimentant "la seva obsessió amb TikTok".

La direcció de la BBC ha volgut tranquil·litzar els treballadors assegurant que revisarà habitualment les seves dades i els processos de seguretat amb relació a TikTok. Però remarca que la relació amb la xarxa xinesa continuarà perquè és una part essencial dels seus plans per connectar amb audiències joves. "El periodisme de la BBC continua sent independent i lliure d'informar de manera imparcial a les plataformes de xarxes socials on publiquem continguts. Amb les plataformes de tercers, adoptem totes les mesures de seguretat necessàries i revisem regularment les nostres dades i polítiques i processos de seguretat", ha assegurat en un comunicat la corporació, que té previst ampliar l'equip dedicat a TikTok.

stats