BeReal, l’aplicació de la generació Z que incentiva la naturalitat

Capturar una foto en dos minuts en un moment aleatori del dia és la dinàmica que proposa aquesta apli francesa que sedueix el públic més jove

Laura Minguella
4 min
Una persona utilitzant l'aplicació l'aplicació de mòbil BeReal

Les xarxes socials serveixen d’aparador virtual de les nostres vides i, com a aparador que són, alguns usuaris tendeixen a mostrar-hi una imatge esbiaixada de la seva realitat. Selfies perfectes, plans envejables, paisatges encisadors, cossos canònics i molta publicitat conformen un ecosistema digital basat en les aparences. Tanmateix, l’aplicació d’èxit del moment rebutja aquest món de postureig: es tracta de BeReal, la preferida de la generació Z, segons diuen, ja que assegura ser “tan real com la vida mateixa”. 

Creada l’any 2020 per Alexis Barreyat, l’aplicació es va fer ràpidament viral a França, on en quatre mesos va aconseguir 300.000 usuaris actius. Ara, comença a fer furor als Estats Units i a diversos països europeus i de moment ja compta amb més de 500.000 descàrregues a l’Estat. Xavi Ribes, coordinador del màster oficial en continguts de comunicació audiovisual i publicitat de la UAB, adjudica l’èxit de la plataforma “al factor novetat, però també perquè a les xarxes socials hi ha una tendència creixent que rebutja els continguts artificiosos i el postureig, i aquest és un dels punts claus de BeReal: que busca una espontaneïtat que realment no pots fingir”.

El concepte de l’apli és simple: cada dia a una hora aleatòria els usuaris reben simultàniament una notificació i tenen dos minuts per fer una foto que es captura alhora amb les dues càmeres del mòbil, de manera que allò que es mostra va més enllà d’una simple selfie. El temps límit per fer la foto força els usuaris a ser reals perquè els dos minuts de marge que dona l'aplicació no permeten buscar la millor posició, il·luminació o angle. Per tant, el contingut que s’acaba penjant a BeReal és quotidianament autèntic i natural. Alerta, però, perquè fins que l'usuari no pengi la foto no podrà veure les dels seus amics, la qual cosa hi afegeix un punt de morbo i safareig que incita a participar en les dinàmiques de la plataforma. 

Sílvia Martínez, directora del màster de social media de la UOC, afirma que “la naturalitat de BeReal és una oportunitat per canviar la mecànica del perfeccionisme a les xarxes socials i començar a veure més la realitat del dia a dia”. Aquest component espontani i real de les fotos fa de l’aplicació una experiència diferent, emocionant i divertida i li aporta un valor afegit que crida l’atenció de milers de joves, com la Júlia, estudiant universitària que explica que li agrada BeReal “perquè no és gens postu i la gent surt tal com és, al natural, amb la cara postmigdiada, per exemple. Això aporta una naturalitat que altres aplis no tenen”. En la mateixa línia s'expressa l’Ana, de 21 anys, que a més afegeix que “a Instagram esculls els millors moments i hi poses filtres, però aquí simplement ets tu i allò que estàs fent al moment, que és una cosa que no s’acostuma a ensenyar i és curiosa de veure”. De la mateixa manera, BeReal també permet mantenir el contacte amb les amistats en casos com el de la Lydia, una jove catalana d’intercanvi a Seül. “La diferència horària fa difícil parlar habitualment amb les meves amigues i el BeReal és una bona manera de seguir en contacte, veure què fan i que vegin què faig jo”, explica.

Virtualitat interioritzada

De fet, el factor de l’espontaneïtat i la naturalitat comença a ser tendència en altres plataformes, com TikTok, on cada cop més creadors comparteixen vídeos al natural. Xavi Ribes explica que aquest component de naturalitat triomfa més entre la generació Z –és a dir, entre aquells nascuts entre el 1994 i el 2010– que no pas entre les altres generacions, perquè “els joves que han nascut amb internet són més flexibles i capaços d’assimilar les noves tendències. A més, com que tenen interioritzada la virtualitat, són més espontanis”. És per això que BeReal està triomfant especialment entre els més joves, i els experts intueixen que l'èxit de l’aplicació pot no traspassar la barrera dels zetes. 

L’objectiu de BeReal no és fer créixer la popularitat, la fama o l’ego dels seus usuaris, sinó que vol ser una manera de descobrir qui són realment els teus amics en la seva vida diària. És per això que no hi ha filtres, likes ni seguidors, només amics de veritat, ja que els contactes del teu mòbil són els únics que pots seguir. Per tant, les persones que afegeixes i que et poden afegir són, exclusivament, contactes reals. La interacció entre usuaris es basa únicament en les reaccions a les fotos, que poden ser o bé comentaris o bé realmojis, unes fotoreaccions que funcionen com les emoticones de l’apli. Jugant amb el component efímer que tant d’èxit té en altres plataformes, les fotos compartides desapareixen del feed quan salta la notificació per fer un nou BeReal. Tot i això, al perfil de cada usuari hi ha un arxiu on es poden recuperar totes les fotos que s’han penjat. 

Si la popularitat de l'aplicació continua creixent, tant Martínez com Ribes coincideixen que empreses com Instagram podrien incorporar a les seves plataformes el format BeReal com una funció més, com va passar amb el format de vídeos curts de TikTok que Instagram va adaptar en forma de reels. Aquest fet segueix les lògiques de les plataformes, que tal com Martínez explica “es van fent transversals perquè el que volen és adaptar-se als hàbits de consum dels usuaris i mantenir-los connectats al seu espai. És per això que, quan surt un nou format que crida l’atenció del públic, ho copien als seus espais”. En aquest cas, el repte serà veure si és possible que dues propostes tan antitètiques com són BeReal, que busca la naturalitat, i Instagram, que serveix d’aparador irreal, són capaces de conviure en un mateix espai.

stats