Estats Units
Internacional 31/07/2022

Els turistes arriben i Nova York 'neteja' el metro de sensesostre

L'alcalde Eric Adams va començar al febrer un criticat pla per "restablir" la seguretat al transport

Marta Campabadal
3 min
Controls policials al metro de Nova York ahir al vespre.

Nova YorkEl termòmetre a Nova York marca 27 graus a les 8.25 hores d'un matí de juliol. Avui, com cada dia, milers de veïns, turistes i altres visitants agafen el metro, conegut entre els novaiorquesos com "el tren”. Concretament, més de 3 milions de persones es mouran avui per alguna de les 34 línies de metro que travessen les galeries subterrànies de la Big Apple

Les dades de la MTA, l’Autoritat Metropolitana del Transport, que s’actualitzen diàriament, mostren que el metro recupera, a poc a poc, el nombre de passatgers que tenia prepandèmia. Tot i això, en un dia com avui es registren un 43% menys d’usuaris que abans del covid. El teletreball, la por que molts ciutadans li tenen encara al transport públic i la recuperació lenta del turisme i els grans esdeveniments, en són només algunes de les causes.

Hi ha una altra cosa que ha canviat darrerament. Pels altaveus se sent un nou anunci –més aviat una advertència– que se suma als tradicionals “Stand clear from the closing doors, please” (Quedeu-vos lluny de les portes mentre es tanquen, si us plau) o “If you see something, say something” (Si veus alguna cosa, digues alguna cosa). El nou missatge repeteix que demanar i donar diners al transport públic és il·legal. Una situació delicada, ja que és difícil fer més de dues o tres parades sense que algú, procedent de l’andana o bé d’un altre vagó, demani almoina.

L'alcalde de Nova York, el demòcrata Eric Adams, anunciava al febrer, en ple pic de fred, un ambiciós pla per reestructurar i “restablir” la seguretat al metro, així com reduir la presència de sensesostre i persones amb problemes de salut mental. "És cruel i inhumà permetre que persones sensesostre visquin al transport públic. També és injust que ho hagin de pagar els passatgers i treballadors que mereixen un entorn net, ordenat i segur", va dir l'alcalde Adams durant la roda de premsa que ho anunciava. "Ens portarà temps, però la nostra feina comença ara".

La campanya de l'alcalde novaiorquès arribava com a resposta a un homicidi del mes de gener: una dona de 40 anys va morir atropellada pel metro després que un sensesostre amb problemes mentals, que vivia a l'andana, l'empenyés quan estava a punt de passar el comboi. L'historial de delictes –i fins i tot crims– al metro és conegut, en un servei que està obert les 24 hores del dia i que compta amb 472 estacions.

El turisme augmenta

El pla d'Adams, que s'intensifica ara a l'estiu, que és quan arriben més turistes, inclou un conglomerat d’institucions. A banda de l’Ajuntament, hi participen la MTA, que és una agència estatal que depèn del governador, i el NYPD, el Departament de Policia de la ciutat. Molts consideren que el pla és només una manera de “netejar” estèticament la ciutat ara que es torna a notar l’afluència de turistes. 

I és que segons dades de la NYC & Company, també coneguda com l’organització oficial de màrqueting, turisme i col·laboració de la ciutat de Nova York, el 2021 el turisme va augmentar un 50% respecte a l’any anterior. Pel que fa al 2022, s’espera el repunt final amb un 300% més de visitants, en gran part provinents d’Europa.

Algunes de les mesures més qüestionades del pla d’Adams han estat l’obligatorietat d’abandonar el tren al final de la línia, així com l’augment de la presència policial als vagons i estacions. El nou protocol també implica la creació de centres d’acollida per a sensesostre a prop de les estacions de metro centrals, per tal de fer la transició directa de les persones des dels trens i andanes. Una altra és la d’agilitzar el procés de col·locació en habitatges de suport, reduint la quantitat de tràmits necessaris per demostrar l'elegibilitat. I és que segons l'última enquesta de la MTA publicada al mes de gener, es van trobar 29 campaments de sensesostre en un total de 89 estacions de metro, en els quals vivien un total de 350 persones.  

El nombre de crims, a l’alça

Tot i que de moment només hi ha dades fins al mes de maig, el nombre de delictes denunciats en els primers cinc mesos del 2022 és de 2.085. L’any 2020 se’n van denunciar un total de 3.411 i el 2021 van ser 3.918. 

Al preguntar per la proliferació i la gestió de crims al metro, el DOT –Departament de Transports–, oficina que depèn de l’alcalde, ens dirigeix a la MTA, l’Agència Metropolitana de Transport. Al seu torn, Meghan Keegan, responsable de premsa de la MTA, diu que la responsabilitat de lluitar contra els crims i fer complir les normes del sistema de metro recau sobre el Departament de Policia. Aquests no han respost a les preguntes enviades per l'ARA.

Fa temps, però, que moltes ONG s'hi mostren en contra: denuncien que aquesta campanya només criminalitza les persones que no tenen llar i també aquelles que tenen problemes de salut mental. També critiquen que l'ajuntament no hi aporta alternatives efectives, bàsicament, habitatge per a aquestes persones o ingressos en centres psiquiàtrics, col·lapsats a la ciutat des de fa anys.

stats