Europa
Internacional 27/03/2023

La primera gran vaga en dècades a Alemanya atura vols i trens de llarga distància

Els sindicats del transport públic fan un pols a Scholz per reclamar augments de sous

Sònia Sánchez
3 min
L'estació de ferrocarrils de Munic, aquest dilluns 27 de març, pràcticament buida per la vaga de transports a tota Alemanya.

BarcelonaPols dels sindicats del transport al canceller alemany, Olaf Scholz. La primera gran vaga a Alemanya en tres dècades ha paralitzat aquest dilluns els trens de llarga distància i regionals, i s'ha deixat sentir també, tot i que de manera més desigual, en aeroports, ports i carreteres. Els ferrocarrils han estat els més afectats, amb una aturada completa dels trajectes llargs, i en el sector aeri aeroports com els de Frankfurt i Munic han hagut de cancel·lar més de la meitat dels vols, mentre que el de Berlín funcionava pràcticament amb tota normalitat. Un seguiment desigual del que s'ha definit com a "vaga d'advertència", convocada pels dos grans sindicats del transport públic alemany per reclamar un augment del 10,5% en els salaris dels treballadors.

Més de dos milions de treballadors públics estaven convocats a la vaga aquest dilluns, en la primera gran aturada contra el govern de Scholz i la primera també en més de 30 anys. La inflació a Alemanya era aquest febrer del 9,3%, i d'una mitjana del 7,9% el 2022 –unes xifres més altes que les de Catalunya–, i els vaguistes reclamen recuperar el poder adquisitiu perdut. Un pols en tota regla que ha aturat a mitges Alemanya aquest dilluns i que posa en una situació complicada el govern de coalició alemany.  "La megavaga està aturant el país", es queixava l'operador ferroviari Deutsche Bahn aquest dilluns. "Milions de passatgers que depenen dels autobusos i els trens estan patint les conseqüències d'aquesta vaga excessiva i exagerada" perquè "no tothom pot treballar des de casa", ha afegit.

La vaga ha generat disrupcions per a milions de ciutadans que es desplacen a treballar en transport públic, tot i que les retencions generades a les carreteres han estat inferiors a les que s'esperaven. El sector del taxi també es queixava que no se'ls havia incrementat la feina gairebé gens malgrat l'aturada de la resta de transports. El sector més afectat ha estat el ferroviari, on el mateix operador Deutsche Bahn ha optat per cancel·lar totes les rutes de llarga distància. Tot i això, no es registraven aglomeracions ni caos. Al contrari, moltes de les estacions de tren estaven pràcticament buides, ja que la població estava advertida de la jornada de vaga.

Aquesta "megavaga", com l'han definit els sindicats i els mitjans de comunicació, arriba després de diverses aturades parcials i que han tingut molta menys repercussió. Des del gener hi ha hagut vagues a escoles bressol, col·legis, hospitals, residències de gent gran i serveis de neteja urbana. El trànsit aeri s'ha vist interromput als aeroports més importants tres cops des de principis d'any.

Efectes al Prat i a Palma

L'aturada ha de durar les 24 hores de dilluns i està tenint efectes en aeroports de tot el món, a causa de la cancel·lació dels vols d'arribada i sortida de diversos aeroports alemanys. El Bild es feia ressò de la repercussió que la jornada ha tingut "a l'aeroport de Sant Joan de Mallorca", que estava pràcticament aturat després que les seves connexions amb diverses ciutats alemanyes s'haguessin suspès. També a l'aeroport del Prat s'havien hagut de cancel·lar alguns vols.

Segons Reuters, el sindicat Verdi agrupa 2,5 milions de treballadors del sector públic, inclosos transports terrestres i aeroports, mentre que el sindicat EVG representa uns 230.000 treballadors de ferrocarrils de l'operador Deutsche Bahn i del sector del bus. Verdi demana un increment del 10,5% en els sous, cosa que significaria un augment de 500 euros mensuals, però EVG demana un 12%, que serien 650 euros mensuals més. La convocatòria de vaga d'aquest dilluns arriba després de diverses converses fallides amb les patronals del transport per intentar arribar a un acord.

stats